Griffon tdx 2000 blijft draaien

Discussie in 'Schipperscafé' gestart door AJJ, 23 apr 2019.

  1. AJJ

    AJJ

    Lid geworden:
    7 nov 2012
    Berichten:
    13
    Hallo
    Op dit moment ben ik in een vergevorderde staat met mijn hoovergraft. Gebouwd naar de beschrijving van Mark Porter De skitrs zitten er al op en de borstellose motor die de skirts opblazen werk ook. Tijdens het zweven draai de hovercraft constant naar links en is dus niet stabiel. Weet iemand wat ik moet doen om deze stil te laten zweven?
    Gr AJJ
     
  2. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Worden de skirts opgeblazen door één motor? Zou het draaimoment van de motor en de fan de oorzaak kunnen zijn?
    Vergelijk met een helikopter:
    zonder staartrotor zorgt het draaimoment van de motor en de wieken dat een heli als een malle om z'n as gaat draaien.
    De voortstuwingsmotor, in combinatie met richtingsroeren verhelpt dat draaien bij een hoovercraft.
     
  3. Ecstacy

    Ecstacy PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2013
    Berichten:
    391
    Locatie:
    Groningen
    Heel lang geleden had ik ooit een hovercraft gebouwd en om dit probleem te voorkomen 2 contra-roterende motoren (vorn en achter) geïnstalleerd. Een enkel motor zou altijd door zijn draaimoment een beweging van de hovercraft tegen de draairichting van de motor verorzaken, de wrijving met de ondergrond is vrijwel nul!
     
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Geen idee hoe groot de "ventilator" voor het liften is. Indien mogelijk deze 90 graden draaien opdat de motor/ventilatoras in het verlengde van het model ligt. Zal dei hooguit een beetje scheef gaan liggen. Gr. Klaas.
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als je een standaard (rechtsdraaiende) prop gebruikt voor een fan, en het motorkoppel zou het probleem zijn, zou de hovercraft naar rechts draaien, niet naar links...
    (prop staat omhoog gericht, dus draait, van boven gezien naar links, en dus de hovercraft naar rechts)

    Dus dat is je probleem niet.

    Vermoedelijk is de rok net niet helemaal recht, en hangt de rok hetzij rechtsvoor, hetzij links achter, een beetje hoger van de grond.
    Beste wat je kunt doen is een hele vlakke tafel opzoeken die groot genoeg is, de hovercraft tussen een paar slappe lijntjes opspannen zodat hij op zijn plek blijft, de zweefmotor starten en heel nauwkeurig kijken waar de rok het hoogst van de grond is.
    Net zo lang bijstellen tot het effect verdwenen is.
     
    Paul Konings en kaapstander vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina