Grob G109 van Topp Rippin

Hallo,

Ik ben bezig met een Grob G109 van Topp Rippin (sp. 3720mm) in elkaar te zetten. Helaas is de bouwbeschrijving van dit toestel uitermate summier, net als de bij geleverde onderdelen trouwens.

Maar goed hij is nu bijna klaar maar ik heb één klein probleem. De centergewicht word nergens aangegeven.

Nu heb ik via een tweetal reken programma's (ze waren redelijk met elkaar eens) het center gewicht uitgerekend.(Tussen de 78 en 91 mm). Maar naar mijn mening moet ik dan nog wel heel veel gewicht in de neus stoppen. (Ca. 1,5kg)

Iemand ervaring met dit model.

Groet Gerrie

1.5 Kg lood in de neus ?? Is dat niet heel erg veel ??

Als ik zelf begin met de bouw van een model houd ik direkt rekening met het zwaartepunt. Zo kun je van tevoren nog schuiven met apparatuur / de accu.
Probeer het zwaartepunt goed te berekenen en ga daarna ,indien nodig, schuiven met apparatuur. 1.5 Kg lood is alleen maar doodgewicht en dat komt de vliegeigenschappen echt niet ten goede.
Wat veroorzaakt de grote hoeveelheid lood in de neus, is het stabilo soms erg zwaar ? Bouw dan een balsa exemplaar met ribben en liggers.

Hier : Aircraft Center of Gravity Calculator is ook een programma om het uit te rekenen.

Succes !

Arnoud.

Hallo heren,

Bij deze even nader uitleg.

Je koopt bij Topp Rippin een vliegtuigen als je van de hobby houdt en van bouwen. Een bouwpakket is vaak eenvoudiger in elkaar te zetten daar je daar een handleiding bij krijgt. Bij Topp Rippin krijg je een polyester romp, vleugels, cockpit glas en klein delen maar zeker niet alles. Tekeningen van spanten of een beschrijving van opbouw heel zeker niet. Als er al een beschrijving er bij zit, zal dit zeker niet zijn van de vliegtuig die jij hebt aangeschaft.

Maar OK, ik ben iemand die liever een vliegtuig bouwt dan dat hij hem vliegt van daar een vliegtuig van Topp Rippin.

Onderstaand een paar foto's van de ruwbouw voor zover nu gereed.

full
full

Het enigste wat nu in de kist nog ingebouwd moet worden is de ontvanger en de accu's. Er zitten nu twee servo's in de staart voor hoogte en richting. Twee in elke vleugel voor rolroer en remkleppen en één in de neus voor gas.

Bij het uitwegen kwam ik er achter dat er nog wel heel veel gewicht in de neus moest komen.

De door Arnoud gegeven link komt op de zelfde zwaartepunt uit die ik met mijn programma's had.

Ik denk dat in plaats van een hoop lood nog een startmotor geplaatst gaat worden.

De huidige gegevens.
Gewicht in huidige staat zonder ontvanger en accu: 6,1 Kg
Vleugel oppervlakte : 106 dm2

Als ik de huidige gegevens vergelijk met een Grob G109 van Roke zou een meergewicht van 1 kg nog niet eens zo slecht zijn.

Misschien nog een paar gouden tips

Groet

Gerrie

Laatst bewerkt door een moderator:
Back