Groentje heeft graag wat advies

Hallo allemaal,

Aangezien ik nieuw ben wil ik me bij deze gelijk even voorstellen. Ik ben Joost, 27 lentes jong en ben woonachtig in het altijd drukke Mokum. Vroeger heb ik als kleine jongen met veel plezier plastic helicopters en auto's in elkaar gelijmd, maar zoals met zoveel hobbies vervangt op een gegeven moment de ene hobby de andere. Tot ik via via de onderstaande leuke auto's tegen kwam tegen een prijs waarvoor ik ze niet kon laten liggen.

nJNwtl9.jpg

Impulsief als ik ben, wil ik wel werk maken van deze mooie mini's. Nu heb ik alleen geen idee welke verf ik nodig heb, lijm, kwasten en noem het maar op. Vandaar de vraag wat jullie zouden aanraden aan een leek als ik. Ik zie mezelf niet honderden voetuigen in elkaar lijmen en schilderen, maar als fervente liefhebber van mini's wil ik sowieso deze twee er graag eer aan doen. Ik hoor het graag en als het topic niet goed staat/aangepast moet worden, dan hoor ik het wel :)

Groetjes,

Joost

Joost,
Als je naar een zaak ga waar ze van die plastic modelbouw dozen verkopen, kunnen ze je meteen de goede lijm verkopen. Revell heeft van die kleine blauwe potjes met een lange dunne pipet eraan, waarmee je zeer zorgvuldig lijm kan doseren.
Ik zou wel spuitbusjes verf gebruiken en geen potjes verf met kwastjes. Het resultaat van spuitbusjes of airbrush is vele male mooier dan met een kwast. Tamiya, Revell en Humbrol zijn het meest gangbaar in zulke winkels.

suc6

Hans

Joost,
Als je naar een zaak ga waar ze van die plastic modelbouw dozen verkopen, kunnen ze je meteen de goede lijm verkopen. Revell heeft van die kleine blauwe potjes met een lange dunne pipet eraan, waarmee je zeer zorgvuldig lijm kan doseren.
Ik zou wel spuitbusjes verf gebruiken en geen potjes verf met kwastjes. Het resultaat van spuitbusjes of airbrush is vele male mooier dan met een kwast. Tamiya, Revell en Humbrol zijn het meest gangbaar in zulke winkels.

suc6

Hans

Hoi Hans,

Ik ben inderdaad maar gewoon naar een modelbouw speciaalzaak in de buurt gegaan. Aardige gasten en een hoop advies gekregen! Ben begonnen met potjes. True, je krijgt het nooit zo mooi als met airbrush, maar heb vroeger een hoop warhammer geschilderd en het is op zich te doen op kleine schaal. Daarnaast vind ik het erg leuk om te schilderen, dus een iets mindere kwaliteit neem ik op de koop toe ;)

Vind het erg leuk tot nog toe. Heb de rally bijna klaar en ben er langer mee bezig geweest dan ik dacht :+ Hierna maar even een pauze inlassen; ben er helemaal scheel van geworden. Bedankt voor je antwoord!

Hey dat is leuk te zien ik heb die mini ook hier staan.
Mijn advies is de body gewoon te spuiten dat is het mooiste maar de andere onderdelen kan je heel mooi met potjes doen.
Ik zelf werk nu al een tijdje met de aqua verf van revell en dat werkt gewoon heel fijn.
A het is op waterbasis dus makkelijk schoon te maken.
B het droogt een stuk sneller dan de benzine potjes. (stinkt veel minder)
C het is ook nog eens makkelijker te mengen en wanneer er een stukje fout is gegaan kan je dit makkelijk met water verwijderen. (wattenstaafje)
Ik wens je veel plezier met de bouw en zie graag wat foto's voorbij komen van je mini's

Hey dat is leuk te zien ik heb die mini ook hier staan.
Mijn advies is de body gewoon te spuiten dat is het mooiste maar de andere onderdelen kan je heel mooi met potjes doen.
Ik zelf werk nu al een tijdje met de aqua verf van revell en dat werkt gewoon heel fijn.
A het is op waterbasis dus makkelijk schoon te maken.
B het droogt een stuk sneller dan de benzine potjes. (stinkt veel minder)
C het is ook nog eens makkelijker te mengen en wanneer er een stukje fout is gegaan kan je dit makkelijk met water verwijderen. (wattenstaafje)
Ik wens je veel plezier met de bouw en zie graag wat foto's voorbij komen van je mini's

Ik heb helaas de benzine potjes aangeraden gekregen. Ben er inderdaad niet heel enthousiast over. Stinkt en duurt erg lang voor het droog is dus je kan niet lekker doorwerken... Voor de tweede maar wat verf op waterbasis aanschaffen. Zal zeker wat foto's van de rally uitvoering plaatsen als hij af is. Ben zo goed als klaar inmiddels :)

Edit: Benzine verf is echt niet te corrigeren trouwens... Raamwerk van beide auto's geruïneerd _O- Ah well, zo leer je weer wat.

Aaaah das balen,
Ik ben ook begonnen met potjes en ontwetendhede en uiteindelijk vind je wat je fijn vind om mee te werken.
Aangezien ik kinderen heb en toen de tijd een zwangere vrouw was ik wel verplicht om op waterbasis te gaan werken en dit bevalt nog steeds erg goed.
Zelfs mijn zoon van toen 6 kon heel goed met die verf overweg en wat ongelukjes waren dan zo opgeruimd.
Hoop dat je model nog te redden valt.
Succes

Zoals beloofd een update. De Rally Mini is klaar :) Vind dat hij voor een eerste keer best aardig geslaagd is. De ramen heb ik helaas compleet verkloot, maar ach. Er gaat toch wel een hoop werk zitten in zo'n klein autootje zeg. Ik merk wel dat ik helemaal klaar ben met verf op oliebasis. Volgende maar met waterverf doen. Het is inderdaad jammer dat je met kwastjes de grote oppervlakken niet strak krijgt, maar goed, dat is geen ramp in the end. Nu maar even een pauze inlassen voordat ik aan de volgende begin ;)

4t281g.jpg

2uibqe9.jpg

1ypncw.jpg

rs61qx.jpg

Zeker niet slecht voor de eerste keer.
Ga zo door en de ramen zien we voor deze keer door de vingers :)
Bedankt voor de foto's

Back