Groentje in het bouwen

• Topicstarter Topicstarter Mightybrecht
  • Startdatum Startdatum
M

Mightybrecht

Guest
Beste mensen op dit forum,

Eerst en vooral wil ik me even voorstellen. Ik ben Brecht Vanderbeken, kom uit Belgie en ben 22 jaar. Ik ben sinds lang al geinteresseert in modelbouw maar zou me nu in een avontuur willen storten en een schip bouwen. Ik heb echter enkele vragen. Kwestie van te weten waar ik aan begin en over alles goed na te denken. Ik ben enkel geinteresseert in zeilschepen (vissersboten en oorlogsschepen). Dit zijn mijn vraagjes:

- Welke gereedschappen die ik me aan te schaffen voor ik aan een houten schip begin (mesjes, tangetjes, hamertjes, ... )
- Welke bootjes en merken raden jullie me aan? Alle voorstellen zijn welkom. Misschien jullie ervaring met jullie eerste bootjes eens vertellen?
- Welke merken zijn goed?
- Wordt bij het kopen van een bouwdoos de lijm meegeleverd?
- Wordt er bij een bouwdoos een stappenplan meegeleverd hoe de bouw van je schip moet verlopen?

Dit zijn een beetje de vragen die ik heb. Ik wil er nog even bijzeggen dat ik een geduldig persoon ben en ook best mag zeggen dat ik best handig ben (al zeg ik het van mezelf :p ). Mijn budget is ongeveer 200 euro

Ik heb www.modelbouwdekombuis.nl al uitvoerig afgeschuimd en heb de volgende schepen met enige kwijlproductie bekeken :). Kwestie dus jullie mijn smaak ietswat doorhebben
- Newsboy*- http://modelbouwdekombuis.nl
- nina*- http://modelbouwdekombuis.nl
- Lady Nelson*- http://modelbouwdekombuis.nl

Ik dank jullie al bij voorbaat. Ik hoop toch op enige reactie

Mvg Brecht

Welkom Brecht, dat zijn veel vragen te gelijk.
Gereedschap met veel geduld kom je met een mes, schuurpapier, zaagje, david schaafje, mini lijmklemmen en duimspijkers zeer ver zeker als je een bouwdoos koopt.
Voor je beslist zou je best een aantal bouwverslagen doorlezen.
Succes

Beste Brecht, welkom in de club van modelbouwers.
Zoals René zegt kom je met veel geduld en weinig gereedschap al heel ver. Ik heb zelf al enkele statische zeilschepen gebouwd, evenals verschillende varende afstandbestuurde schepen. Wat de statische schepen betreft heb ik vooral ervaring met Mantua modellen. Ze zijn volgens mij van goede kwaliteit en je vindt ze in verschillende moeilijkheidsgraden. Wat heel belangrijk is, in La Louvière heb je een invoerder voor België. De service is uitstekend, mocht er in de kit iets ontbreken of tekort aanwezig zijn, hoef je het maar te vragen en dan wordt het nageleverd. Dit heb ik zelf al ondervonden. Zoals René ook al aanraadt zou ik zeker de verschillende bouwverslagen op dit forum eens doornemen.
Begin in elk geval met een eenvoudig model, ervaring komt maar door het te doen. Met een budget van 200 euro heb je een enorme keus en is de verleiding groot om al met een iets moeilijker model te beginnen, want ze zijn toch zo mooi. Doe dit niet, een eenvoudig model is de enige juiste weg.
De lijm wordt meestal niet meegeleverd. Maar voor hout op hout verbindingen kan je gerust de witte houtlijm uit de Brico of de Gamma gebruiken. Voor metaal op hout gebruik ik Stabilit Express.
Bij de meeste merken zit wel een bouwbeschrijving. Bij Mantua vindt je een of ( meestal ) meerdere bouwplannen en een uitvoerige bouwbeschrijving. Op hun website vindt je van de meeste modellen dezelfde bouwbeschrijving die ook in de bouwdoos zit. Een aanrader is eens op hun website te kijken en die bouwbeschrijvingen eens door te nemen dan kan je je al een idee vormen over de problemen die je kan tegenkomen.
Mocht je nog vragen hebben, dan is dit forum de geschikte plaats.
Groetjes, Jos

Beste Brecht, nog een kleine tip voor als je de bouwbeschrijvingen zoekt op de site van Mantua.
Ga naar de help-functie en klik op het plaatje van de titanic. Je krijgt dan een overzicht van de scheepsmodellen, geschut, enz... Kies niet voor het Nederlands. De Nederlandse taalversie van de website is niet zover uitgewerkt als de Italiaanse. Deze laatste taalversie is aan te raden. Dit is absoluut geen probleem omdat de bouwbeschrijvingen meertalig zijn waaronder het Nederlands. In de Nederlandse versie van de website zijn nog niet zoveel bouwbeschrijvingen opgenomen. Je klikt op het model dat je interesseert en dan vindt je onderaan de bladzijde de link naar de bouwbeschrijving of andere raadgevingen. Soms vindt je daar ook een melding dat er in de bepaalde kit een verbetering is aangebracht en wat je moet doen om het verbeterde onderdeel opgestuurd te krijgen.
Groetjes, Jos

Alvast bedankt voor de goede tips die jullie mij al hebben gegeven. Ik ga jullie raad opvolgen en alvast enkele bouwverslagen doornemen. Ik ga alle tijd nemen om mijn schip te kiezen, en niet halsoverkop iets kopen om tot de conclusie te komen dat het te moeilijk is. Ik laat het zeker weten indien ik een beslissing heb genomen ivm wat ik ga bouwen. Alvast bedankt!

Groetjes Brecht

Ik laat het zeker weten indien ik een beslissing heb genomen ivm wat ik ga bouwen.

Ik heb eigenlijk niet zo veel toe te voegen aan wat René en Jos al geschreven hebben.
Toch nog iets, maak in de eerste plaats niet de vergissing te denken dat kleiner makkelijker is. Meestal is dat andersom, omdat men op de kleine modellen toch zoveel mogelijk detaillering wilt aanbrengen.
Ten tweede, er zijn naar mijn ervaring twee moeilijke aspecten aan het type schepen dat jij liet zien: de romp en de tuigage. Met beide wat ervaring opdoen voordat je aan het echte moeilijke werk begint is echt aan te bevelen.
Zelf ben ik nogal weg van het type schoeners, als de America of de Blue Nose (er zijn er nog wel wat meer, van diverse merken). Maar dat is natuurlijk erg persoonlijk, ik vind de lijn van die schepen gewoon erg mooi.
De opmerkingen over Mantua kan ik beamen. Zelf heb ik de Amerigo Vespucci (het grotere type) en de Mississippi boot daarvan met plezier gebouwd. Maar met name de Amerigo Vespucci zou ik zeker niet aanraden om mee te beginnen, los van het feit dat die ver boven je budget uitgaat.

Succes met je keuze.

Groet,

Ad Bakker

Ik heb op internet een prachtige boot gezien die ik graag zou kopen. Het is de Colin Archer van Billing boats. Denken jullie dat dit een goeie keuze is voor mijn eerste boot, of is dit zo een instinker die heimelijk toch een heel moeilijk schip is om te bouwen?
Colin Archer  - http://modelbouwdekombuis.nl

Ik heb op internet een prachtige boot gezien die ik graag zou kopen. Het is de Colin Archer van Billing boats

Lijkt mij een goede om mee te beginnen. Is volledige lattenbouw, dus kan je daarmee het bouwen van een houtbouw romp goed leren. Qua tuigage is het vrij simpel (maar dat zijn de eerder door mij genoemde schoeners ook), maar dat kan de eerste keer geen kwaad.

Vergis je niet met het bouwen van de romp. Elke lattenbouw romp is een moeilijk ding om te bouwen. Mijn allereerste (America van Mamoli) heb ik na de eerste poging opzij gelegd (gelukkig niet in de kliko!!), en pas een jaar daarna weer opgepakt. Vreemd genoeg lukte het toen wel, maar het grote verschil was tijd en geduld. Nooit haasten is het devies, en dat deed ik de eerste keer wel.

Succes ermee.

Groet,

Ad Bakker

Laatst bewerkt:
Tja, alles wat gezegd moest worden is gezegd denk ik...

Zeker beginnen met de eenvoudigere modellen (entry level/beginner) zelf een houten rompje maken met latjes is namelijk iets wat je moet leren, en sommige rompen zijn toch wel wat eenvoudiger dan andere (met name bij een karveel, is de boeg door de enorme rondingen erg lastig)

Verder is geduld je beste gereedschap. Zo'n houten scheepje laat zich niet op enkele avonden afwerken, dat heeft z'n tijd nodig.

Als je van een bouwdoos start, krijg je netjes alle spanten en vormen voorgesneden, dus dat scheelt al. Enkel alle houten latjes waarmee je de romp moet bekleden moet je nog op maat snijden en waar nodig verjongen (verjongen = taps laten toelopen aan boeg en/of steven om de kromming van de romp te volgen)

Gereedschap wat echt onmisbaar is:
- enkele fijne tangetjes (die mini-tangetje voor electronica voldoen prima - een punttang, een tang met platte bek, een kniptangetje)
- een hamer(tje)
- handzaagje en of figuurzaagje
- goed hobbymes (ik gebruik zelf graag de echte stanley-messen waarbij je het blad kan vastzetten)
- schuurpapier in verschillende grofte
- plakband (papiertape)
- lijmklemmen - ofwel speciale modelbouwklemmetjes (kleine plastic veermodellen) ofwel een mandje wasknijpers ;)
- lijm (witte houtlijm voor alle hout-op-hout verbindingen is perfect)
- enkele fijne vijltjes (niet noodzakelijk maar wel handig)
- boormachine (of liever klein dremeltje) met enkele fijne boortjes

Wat merken betreft... mijn ervaring is dat de meeste modeldozen wel leveren wat ze beloven (het is tenslotte hout, je moet het altijd bewerken) maar dat er soms grote verschillen kunnen zitten in de meegeleverde handleiding (duidelijk of onduidelijke plannen, stappenplan met vreemde talen...)

Als je echt geen ervaring hebt zou ik eigenlijk aanraden om naar een plaatselijke winkel te gaan en enkele modellen te bekijken - aan de toog mag je ze normaal wel openen om de inhoud te bekijken - let dan vooral op de bijgeleverde plannen en handleidingen of deze duidelijk zijn. Dat durft soms zelfs binnen hetzelfde merk van model tot model erg te schelen
(nieuwer uitgebrachte modellen zijn op dat vlak vaak beter dan modellen die al 20 jaar leverbaar zijn en waar de plannen op handleiding vaak niet meer is dan enkele fotokopies van bedenkelijke kwaliteit...)

Van welke regio ben je? Indien je van Antwerpen bent zou je eens een kijkje kunnen nemen bij modelbouw Baillien, die heeft erg veel houtbouw scheepjes in voorraad en daar kan je ter plaatse de inhoud van de doos bekijken.

Tja, alles wat gezegd moest worden is gezegd denk ik...

Zeker beginnen met de eenvoudigere modellen (entry level/beginner) zelf een houten rompje maken met latjes is namelijk iets wat je moet leren, en sommige rompen zijn toch wel wat eenvoudiger dan andere (met name bij een karveel, is de boeg door de enorme rondingen erg lastig)

Verder is geduld je beste gereedschap. Zo'n houten scheepje laat zich niet op enkele avonden afwerken, dat heeft z'n tijd nodig.

Als je van een bouwdoos start, krijg je netjes alle spanten en vormen voorgesneden, dus dat scheelt al. Enkel alle houten latjes waarmee je de romp moet bekleden moet je nog op maat snijden en waar nodig verjongen (verjongen = taps laten toelopen aan boeg en/of steven om de kromming van de romp te volgen)

Gereedschap wat echt onmisbaar is:
- enkele fijne tangetjes (die mini-tangetje voor electronica voldoen prima - een punttang, een tang met platte bek, een kniptangetje)
- een hamer(tje)
- handzaagje en of figuurzaagje
- goed hobbymes (ik gebruik zelf graag de echte stanley-messen waarbij je het blad kan vastzetten)
- schuurpapier in verschillende grofte
- plakband (papiertape)
- lijmklemmen - ofwel speciale modelbouwklemmetjes (kleine plastic veermodellen) ofwel een mandje wasknijpers ;)
- lijm (witte houtlijm voor alle hout-op-hout verbindingen is perfect)
- enkele fijne vijltjes (niet noodzakelijk maar wel handig)
- boormachine (of liever klein dremeltje) met enkele fijne boortjes

Wat merken betreft... mijn ervaring is dat de meeste modeldozen wel leveren wat ze beloven (het is tenslotte hout, je moet het altijd bewerken) maar dat er soms grote verschillen kunnen zitten in de meegeleverde handleiding (duidelijk of onduidelijke plannen, stappenplan met vreemde talen...)

Als je echt geen ervaring hebt zou ik eigenlijk aanraden om naar een plaatselijke winkel te gaan en enkele modellen te bekijken - aan de toog mag je ze normaal wel openen om de inhoud te bekijken - let dan vooral op de bijgeleverde plannen en handleidingen of deze duidelijk zijn. Dat durft soms zelfs binnen hetzelfde merk van model tot model erg te schelen
(nieuwer uitgebrachte modellen zijn op dat vlak vaak beter dan modellen die al 20 jaar leverbaar zijn en waar de plannen op handleiding vaak niet meer is dan enkele fotokopies van bedenkelijke kwaliteit...)

Van welke regio ben je? Indien je van Antwerpen bent zou je eens een kijkje kunnen nemen bij modelbouw Baillien, die heeft erg veel houtbouw scheepjes in voorraad en daar kan je ter plaatse de inhoud van de doos bekijken.

Bedankt voor deze heel uitgebreide reactie. Ik ben van regio Kortrijk, maar ik denk niet dat ze hier in de buurt zo'n winkel hebben. Maar ik zit er niet mee om eens naar Antwerpen te gaan kijken ook, hoor. Maken we er een hele dag van :).

Ja, ik heb ook al gehoord dat dit van schip tot schip erg kan verschillen. Ik heb trouwens gehoord dat de Colin Archer van BB zo een schipje is met een hele slechte bouwomschrijving. Maar er staat hier wel een hele mooie bouwomschrijving op het forum, Dus dat heeft me uiteindelijk over de schreef getrokken om toch dit specifiek bootje te starten. Ik ga voor de rest nog een heleboel bouwinstructies lezen op internet voor ik tot aankoop overga. Ik heb trouwens nog heel veel schilderwerk in mijn huis. En ik mag van mijn vriendin niet eerder iets kopen voor dat af is. Anders blijft het liggen, zegt ze :D.

Beste Mightybrecht,

Het draadje van de Colin Archer is van mij. Ik ben dit scheepje op dit moment aan het bouwen en kan je vertellen dat de bouwbeschrijving echt zeer minimaal is. Er is eigenlijk geen duidelijke handleiding of stappenplan, maar een aantal plaatjes en de foto op de doos als leidraad. Voor de rest is het vooral belangrijk jezelf te verdiepen in de verschillende technieken, iets waar dit forum mij tot nu toe al ontzettend mee heeft geholpen.

Vooral het beplanken is voor mij een hele nieuwe ervaring geweest en is mijns inziens redelijk goed gelukt.

Als je wil beginnen met een makkelijk model zou ik echter eerder voor de bluenose II van dezelfde fabrikant gaan. Deze wordt verkocht als instapmodel en is ook volledig lattenbouw.

Succes.

Back