Groeps-bouwverslagen en ervaringen: Medicine Man 60"

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door PH_AJH, 29 jan 2010.

  1. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Guy,
    Gefeliciteerd! Het zal vast geen wereldzwever zijn maar juist doordat we allemaal min of meer hetzelfde hebben komt het daar niet op aan. Ben benieuwd hoe lang je van een kleine hoogstart af zult vliegen.
    Mocht je in de gelegenheid zijn: ik denk dat we met 50m vislijn en 15m licht elastiek gaan werken. Uitgangshoogte is dan zo'n 50 tot 60 meter.

    Ondertussen ga ik verder met de bouw.
    Als alle ribjes klaar zijn kun je verder met de vleugel. Op de tekening staat de bouwvolgorde vermeld.
    Allereerst maak je de achterlijst in vorm.

    [​IMG]

    Daarna de inkepingen maken in de achterlijst. Denk er aan om die loodrecht op de lijst te maken en recht naar achter, anders staan je ribben straks scheef of krom. Ik heb de achterlijst en de ligger op de bouwplank gespeld, dan kan ik zien hoe diep de keepjes moeten door de ribben even op hun plek te zetten en af te tekenen.
    Ik doe dat door met een geodriehoek de lijntjes af te tekenen, ze in te zagen en tot slot met een sleutelvijltje af te werken.

    [​IMG]

    Dit alles was denk ik het bewerkelijkste deel van de bouw. Niet moeilijk maar er gaat wel wat tijd in zitten.
     
  2. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Guy,
    Ik zag dat je in totaal ongeveer 90 gram lood in de neus hebt zitten. En je hebt 4 AAA cellen als ontvangeraccu genomen. Dat zal ongeveer 60 gram wegen. Dan kun je dus net zo goed 4 AA cellen van 1700 mAh nemen, die zijn rond de 115 gram. Kun je 3 dagen vliegen zonder te laden :)
     
  3. Willem P

    Willem P

    Lid geworden:
    21 okt 2006
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Hoeven/ Oudenbosch
    Dat had ik ook al zitten berekenen
     
  4. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Ik ga gewoon verder met mijn complete bouwverslag, misschien dat iemand er iets aan heeft.

    Na de achterlijst maak je W1, W2 en de ligger passend. Ik heb als ligger een vuren latje 10x5 genomen.
    Als eerste lijm je W2, dan fixeer je de ligger er tegenaan en tot slot W1
    Onder rib 2 komt tussen achterlijst en ligger een plaatje balsa 1,5mm, rib 2 ligt daar bovenop. Rib 1 nog niet verlijmen!
    Daarna kun je alle ribben droog op hun plek schuiven en kijken of ze goed in de uitsparingen passen. Daarna verlijmen.

    [​IMG]

    Vervolgens de neuslijst verlijmen. Ik heb daarvoor balsa 6x6 genomen (5x5 was op :) ). W1 moet je afschuimen zodat het plaatje netjes aansluit op de neuslijst.

    [​IMG]

    als alles droog is kun je de vleugel van de bouwplank halen. Nu moet je de tippen in vorm schuren. Ik heb de tip overgetrokken en uitgeknipt. Met een beetje prit op de onderzijde van de vleugel aabrengen en de omtrek schuren.

    [​IMG]

    En dan heb je dit.

    [​IMG]
     
  5. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Ik heb trouwens een vertaling van de bouwstappen van de vleugel, zoals op de tekening aangegeven gemaakt:
    Medicine_Man_bouwstappen.doc . Daar staan ook de foto's bij in.

    Neuslijst in vorm geschuurd en de rest van de vleugel ook.

    [​IMG]

    Vervolgens één vleugel helemaal haaks en recht schuren op de bouwplank, de ander 16,5 cm omhoog zetten aan de tip en ook weer haaks en recht schuren.

    [​IMG]

    Nu komt een vuiligheidje. Als je goed kijkt zie je dat de liggers iets naar voren lopen. Dat is geen fout, het hoort echt zo. Waar je dus wel even aan moet denken is om de vleugelverbinder ook een beetje af te schuinen anders krijg je hem niet mooi vlak tegen de liggers aan. In de bouwbeschrijving staat hier niets over, wel in het artikel in de startpost.

    [​IMG]

    Als alles recht is en mooi aansluit kun je de vleugels met elkaar verbinden. Ik doe dat met 5 minuten epoxy.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 19 feb 2010
  6. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Ribbetjes R1 erin en dan de afdekking compleet maken

    [​IMG]

    Ik vind het een leuk vleugeltje om te bouwen.
     
  7. hendrik

    hendrik

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    1.495
    Locatie:
    Deventer
    Toch wel handig als je bijna buren bent. Gisteren even gecheckt of Arjan wel aan het bouwen was, en ja hoor. Waren het gisteren avond eerst nog twee helften, nu zitten ze al weer aan elkaar.

    Het ziet er super netjes uit Arjan!!
     
  8. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Vleugeltje is klaar, weegt onbespannen 117 gram. Verder met de romp.
    Bij de eerste helft heb ik het niet helemaal handig aangepakt qua volgorde; de tweede helft wel. Zo gaat het prima:

    Begin met het op lengte maken van de bovenste en onderste latjes. Snij ook vast nauwkeurig uit 5mm balsa de vulstukken die voorin en achterin komen.

    [​IMG]

    Verlijm de twee helften van de bovenste en onderste latjes. die kunnen drogen terwijl je verder werkt.

    Zet de bovenste lat tot net na het eerste rechtopstaande balkje in positie met spelden. Begin dan met het inlijmen van het voorste vulstuk.

    [​IMG]

    Vervolgens daartegenaan het onderste latje.

    [​IMG]

    En zo steeds verder naar achter. De bovenste lat staat gefixeerd in de juiste positie, dan maak je de dwarsbalkjes op maat en smeer je ze in met lijm. In positie brengen en dan de onderste lat ertegenaan spelden.

    [​IMG]

    Werkt perfect. Tegen de tijd dat je bij het middendeel bent zijn je op elkaar gelijmde lange latten inmiddels ook droog en kun je lekker door.

    [​IMG]

    Uiteindelijk een keurig rompje, alles sluit mooi aan en er zitten geen vlekken op. Alles met houtlijm gedaan, dat werkt als het zichtbaar blijft toch mooier dan met CA vind ik.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 19 feb 2010
  9. Rick R

    Rick R

    Lid geworden:
    17 jun 2008
    Berichten:
    1.381
    Locatie:
    Drenthe
    Arjan,
    even over je vleugel, kan je niet beter de indekking op R1 met de nerf dwars doen.
    Lijkt me beter ivm de bevestigings-elastieken.
    Verder ziet het er super strak uit.
    Groeten Rick
     
  10. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    ja zie. Mijn eerste zwever met elastieken, helemaal niet aan gedacht :p
    Nou ja. We zien wel wat er gebeurt....
     
  11. MadDuc

    MadDuc

    Lid geworden:
    21 dec 2008
    Berichten:
    871
    Locatie:
    Regio Arnhem
    Misschien een laagje glas erover heen?
     
  12. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    ja, laat ik dat maar doen :)
     
  13. gurodewa

    gurodewa

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Sint-Niklaas
    Een laagje glas heb ik ook gedaan, eigenlijk uit gewoonte, zowel bovenop als aan de onderkant.
    En ter hoogte van de achterlijst waar de rekkers komen nog een plaatje om te verhinderen dat de rekkers zich in de achterlijst werken
     
  14. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Ja, dat is inderdaad sosieso wel slim.

    Verder met de romp: na het drogen de zijkanten mooi vlak geschuurd. Daarna de helften op elkaar gespeld en de omtrek exact gelijk gemaakt.

    [​IMG]

    Vervolgens de achterzijde taps afgeschuurd tot het bij elkaar 4mm dik was. Voor stabilo, richtingsroer en kielvlak gebruik ik 4mm balsa, dan sluit het allemaal mooi aan.

    [​IMG]

    En verder met de rest van de staart.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het begint nu op te schieten :)
     
    Laatst bewerkt: 20 feb 2010
  15. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Stukje koolstof in de achterlijst verlijmd waar de elastieken over de rand gaan en vervolgens 2 laagjes 25g glasmat aangebracht.

    [​IMG]

    En het rompje in elkaar gezet.

    [​IMG]
     
  16. anierop

    anierop

    Lid geworden:
    21 sep 2005
    Berichten:
    196
    Locatie:
    Heerhugowaard
    Arjan,

    Mooi verslag maak je er van.
    Mooie duidelijke foto's.
    Heb er zelf ook nog wat aan.
    Zoals je de rompzijkanten gemaakt hebt is een stuk makkelijker dan zoals ik ze gebouwd heb.
    Je heb er goed de vaart in. Als je zo doorgaat is die volgende week klaar voor de eerste vlucht.
    Ik hoop ook dat dit verslag de mensen van de VGG aanzet om ook een Medicine man te bouwen.
    Dus allemaal een Medicine man bouwen en meedoen aan de VGG Cup.

    Groet Arthur.
     
  17. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Hoi Arthur,
    Ja ik ben niet echt een bouwer maar deze vind ik erg leuk. Geweldig dat je deze ontdekt hebt.
    Het is geen moeilijk ding om te bouwen. Met heel simpel gereedschap en weinig materiaal bouw je echt wat leuks. Denk dat deze ook voor een totaal onervaren bouwer die netjes kan werken goed te doen is. Vandaar dat ik een zo compleet mogelijke instructie maak, dan denk ik dat er meer mensen plezier aan kunnen beleven.

    Ik snap alleen niet helemaal hoe Guy hem in 10 uur heeft kunnen bouwen. Bij mij zit er wel meer tijd in....
    Maar aankomende week heb ik vakantie dus dan zit er wel een maiden aan te komen. Heb ik startnummer 2 :)
     
  18. MadDuc

    MadDuc

    Lid geworden:
    21 dec 2008
    Berichten:
    871
    Locatie:
    Regio Arnhem
    Ziet er goed uit Arjan. Net even bij Harry geweest ook zijn Medicine Man mogen aanschouwen. Leuk kistje.

    Succes met bouwen allemaal!

    Groeten,



    Johan
     
  19. gurodewa

    gurodewa

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Sint-Niklaas
    Wel ong 10 uur bouwen, droogtijd niet meegerekend. Nu ben ik wel iemand die al z'n toestellen zelf bouwt (veel van plan, soms een bouwdoos), plus het beschikken over een Proxxon cirkelzaagje verlicht ook veel werk.
    Is een mooie investering als je veel zelf bouwt
     
  20. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Ik word ernstig opgehouden door sociale verplichtingen :mad: Verjaardagen, bezoek....het schiet dus even niet op.

    Maaaar er zijn wel vorderingen. De beplanking van de neus is klaar, de neus zelf, de "fundering" voor de starthaak, de stuurkabels en de servo's zitten op hun plek.
    Ik ben een aardig poosje bezig geweest de servo's zo ver mogelijk naar voren te krijgen. Dan zie je ze niet zo in de romp zitten en het is voor het zwaartepunt ook beter. Om diezelfde reden heb ik van die dunne Graupner stuurkabeltjes genomen met de kwiklinks aan de servo kant. Bij de roeren komen dan haaks gebogen eindjes staaldraad met van die plastic clipjes om ze te borgen. Dat scheelt allicht wat grammen in de staart en des te meer aan lood in de neus.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Door dit soort fratsen ben ik zo veel langer bezig denk ik...ik besteed gerust 3 uur aan de servohouder :)

    Verder met de laatste dingetjes;staartslofje moet ik even maken, dan kan de staart er op. En dan bespannen, roertjes aansluiten, vliegen!
     

Deel Deze Pagina