Hi,
Naar aanleiding van een discussie over groepsindelingen op de BK wedstrijd in Diest ben ik wat verder gaan nadenken over eerlijke groepsindelingen voor zo'n wedstrijd. Voor mij maakt het allemaal niets uit tegen wie ik vlieg, ik ben absoluut beginner, ik kom gewoon vliegen omdat ik dat leuk vind en heb geen
interesse in klasseringen en dergelijke. Maar zo'n probleem van verdelingen vind ik wel leuk. Bijna zo leuk als gaan vliegen
Ik kwam dus tot de volgende voorwaarden voor eerlijke verdelingen:
- het aantal keer dat twee piloten samen in een groep zitten moet best zo klein mogelijk zijn
- elke piloot zou best minstens 1 keer tegen elke andere piloot moeten vliegen
Wanneer aan deze eisen voldaan is, kan je nog wat strenger worden,
maar dan wordt de kost-functie die je moet gaan gebruiken nogal zwaar.
Ik heb een aantal programma's gemaakt:
- volledig willekeurige verdeling
- gewogen willekeurige verdeling waarbij de voorkeur gegeven wordt aan
piloten met het laagste aantal 'duels' binnen een groep
- verdeling via 'simulated annealing', een heuristiek die het toelaat
om vrij snel een minimum te vinden voor een gegeven kost functie
Volledig willekeurig is wat er gebruikt werd in Diest denk ik, en ook
in het programma f3kscore. Ik had f3kscore eens gebruikt voor 19 piloten en 6 taken zoals in Diest en dat gaf een gelijkaardige verdeling waarbij 11 keer
4 duels voorkwamen. Met willekeurig zoeken moet je dus wel wat geluk
hebben om een goede verdeling te vinden. Er zijn heel wat combinaties
(zie Combinatorics: Permutations, Combinations, Factorial, Exponents Generate voor de Wiskunde):
- een eerste groep van 7 piloten kiezen uit 19 kan op: 19! / (19-7)! / 7! = 50388 manieren
- een tweede groep van 7 uit de 12 overgebelven kan op: 12! / (12-6)! / 6! = 932 manieren
- de laatste 6 liggen dan vast
Dus het kiezen van 3 groepen van respectievelijk 7, 6 en 6 piloten uit
19 kan op 46558512 manieren. Daaruit moet je er dan 6 kiezen en die 6