Groot onderhoud T-Rex 450 SE

Om weer klaar te staan voor aankomende zomer pleeg ik groot onderhoud aan mijn T-Rex 450 SE. Ik zal hieronder aangeven wat ik al gedaan heb en wat er nog komen gaat.

Omdat de laatste crash alweer vorig jaar zomer was begonnen wat onderdelen te roesten, zoals de flybar en hoofdas. De hele kop is uit elkaar geweest en alle roestige onderdelen zijn schoongemaakt met een huishoud schuursponsje en lekker in de siliconenspray gezet. Verder zijn alle lagers nagekeken en alle linkjes vervangen. Helaas heb ik er niet bij stil gestaan om een before foto te maken. De bouten waar de bladen mee vastzitten moeten ook nog vervangen worden, zelfde geld voor de jezus bout.

P1010008S.jpg

Verder heb ik het pitchbereik wat vergroot waardoor er binding ontstond in de anti rotation bracket. In de vorige foto zie je het stukje nog zitten welke ik in de onderste foto heb weggedremelt.

P1010014S.jpg

Voor de volgende dingen zijn we nog van de postbode afhankelijk:

-Nieuwe staartservo, de 9650+microheli mount ipv de analoge 3108
-De nieuwe Align tailrotorhub
-Nieuwe V2 main gears
-De nieuwe Align CF bladen 325
-De Medusa 28-32-3400 voorzien van een 12 tands pinion ipv een 11, voor 3K headspeed
-Heliup gorilla landing gear en programmeerbare paddles

Dan nog de lipo's, mijn Flightpower Evo 20's 1800 mAh heb ik vorige zomer eigenlijk af gevlogen. Ze missen nu de punch en kunnen de hoge pieken niet meer leveren, rondvliegen kan er nog wel mee maar daar houd het ook mee op. Deze gaan we dus verder gebruiken om indoor te vliegen.
Ook omdat er een iets zwaardere staartservo opkomt wilde ik iets zwaardere packs hebben. Dit zijn de Thunderpower Extreme 25C 2070 mAh geworden waar ik er nu al 4 van heb binnen gekregen. Ik wil er hier nog 2 van bij hebben zodat ik in de zomer lekker op het fietsje (ja op de fiets!) naar het veld kan zonder laders mee te slepen, 6 keer 6 minuten vliegen is dan teminste de moeite.

P1010010S.jpg

Dan nu nog wachten op de postbode met de nieuwe onderdelen en natuurlijk een lading spare parts voor aankomende zomer. Laat het mooie weer maar komen, ik ben er bijna klaar voor :D

mooi hoor!! :D

waarom heb je de medusa genomen en niet de HDX500 of 430XL? de HDX500 lijkt mij op het moment de beste, volgens de gebruikerservaringen blijft hij koel, is hij sterk en loopt hij zuinig ondanks de geweldige kracht.

mijn t-rex krijgt overigens binnenkort ook een opfrissertje :P een aantal allu deeltjes voor de rotorkop en staart, nieuwe maingear en een flex landingsgestel :)

De Medusa zit er al bijna een jaar op, deze heb ik hier ooit geruild op het forum. Aan de electronica veranderd niks op de staartservo na.

hehe nice,

toevallig heb je een foto geplaatst van je flightpower's...vraagje:

Wat is het veschil tussen de "hacker" aanduiding of de "gewone" bruine uitvoering?

mvg, Z

Heb je ook het lager in de swash vervangen en zo ja ging dat makkelijk? Moet zelf de SE ook een grote beurt geven en heb toch wel aardig wat speling op de wash. Heb vorige week ook de v2 maingear erop gezet en het valt me op dat deze veel minder geluid maakt als de oude :D

Ik heb geen lagers hoeven vervangen, en op de swash heb ik amper speling...kwestie van mazzel denk ik :? Als deze ooit speling gaat geven denk ik dat ik toch een aftermarked swashplate erop zet ;) De lagers van de hoofdas heb ik wel preventief vervangen, deze hadden vorig jaar al eens een crash meegemaakt, ze leken ook nog wel in orde maar toch maar even vervangen.

En dat de maingear veel minder geluid maakt had ik ook al gelezen, ik hoop dat ze ook wat mooier rond zijn dan de oude maingears.

Verder is het nu wachten op de onderdelen zodat ik de tail kan afmaken, dan zijn we er echt weer klaar voor.

Ziet er goed uit Amstel76! Zo'n "grote beurt" is zowieso wel eens verstandig. Bij mij is een grote crash vaak een reden om de boel eens grondig te reviseren.

Vanmiddag heb ik de rest van de spullen binnen gekregen en daar zaten ook een paar nuttige upgrades bij. De staart was nu dus aan de beurt en dan zijn we bijna klaar.

De eerste nuttige upgrade is de nieuwe tailhub, boven in de foto zie je de oude hub en onder de nieuwe. Bij de oude hub werken alle krachten op het boutje waar de bladhouders mee vastzitten. Je moet er niet aan denken wat er gebeurt als je tail in aan het hoveren bent op ooghoogte en het boutje bezwijkt door continue belast te zijn geweest. Bij de nieuwe hub komt de belasting op de hub en lager waardoor het een stuk veiliger is.

P1010017S.jpg

De volgende in mijn ogen zeer nuttige upgrade is de Microheli bell crank. Samen met op de servo hevel een ball link gebruiken krijg je complete staart aansturing spelingsvrij. Normaal valt er alleen een plastic pennetje in wat natuurlijk altijd speling geeft, bij de Microheli bell crank wordt een ball link geleverd welke je met wat ca op het pennetje kan zetten, deze valt dan in het stukje nylon wat op de foto is te zien.
P1010019S.jpg

Hier de complete staart met nieuwe hub en bell crank:
P1010021S.jpg

En dan nog natuurlijk de nieuwe servo en mount. Over de 9650 hoef ik weinig te vertellen, wat ik wel even wil zeggen is dat de Microheli mount geweldig werkt om deze servo te monteren. Er worden busjes bij geleverd welke precies in de behuizing van de 9650 vallen, prachtig op maat dus.
P1010024S.jpg

Morgen hoop ik de staart te kunnen afstellen en dan weer klaar te zijn voor de zomer. Daarna zo spoedig mogelijk naar het veld om de nieuwe Align CF bladen te gaan proberen.

Ik begrijp niet waarom je dat stukje van je anti rotation bracket weg hebt gedremeld. De tuimelschijf kan nu toch onderin van alles doen??

Roestvorming op de assen is niet ok. Smeer je je ze wel goed? Als je dit vaak genoeg doet kan er geen water bij en zal het niet moeten gaan roesten.

Elwin zei:
Ik begrijp niet waarom je dat stukje van je anti rotation bracket weg hebt gedremeld. De tuimelschijf kan nu toch onderin van alles doen??
Met -11 graden pitch en 6 á 7 graden op de cyclic kom je niet in dat stuk onderin, maar je hebt wel net last van dat randje wat daar onderin zit.

Elwin zei:
Roestvorming op de assen is niet ok. Smeer je je ze wel goed? Als je dit vaak genoeg doet kan er geen water bij en zal het niet moeten gaan roesten.
Ik smeer ze niet al te vaak, ik hou er niet zo van omdat het alleen maar vuil aantrekt. De heli staat altijd in de huiskamer en dus niet vochtig. Ik lees het overigens vaker van mensen die lange tijd niet crashen dat ze wat roestvorming krijgen. Ik maak er verder ook geen probleem van, of vaker crashen of gewoon wat vaker het boeltje even schoonmaken. Nu heb ik alles tegelijk gedaan samen met een grote beurt en wat upgrades.

Ik heb trouwens net even gevlogen, staat hier een aardig briesje en heb meteen de tail lekker in de zijwind gezet. Wat een genot die 9650, het zaakje gaat geen kant op. Ik hoop dat ik vandaag of morgen nog even naar het veld kan om hem goed op zijn donder te geven en dan kan ik meteen de Align CF bladen testen. Ik ga ze zo in ieder geval even balanceren.

P1010025S.jpg

De laatste tijd ben ik vrij veel alleen aan het vliegen, en ik heb zelf geen videocamera dus ben afhankelijk van anderen. Als er de volgende keer iemand mee is met een camera zal ik vragen of er een mooi filmpje geschoten kan worden.

Ik stel me geheel kosteloos ter beschikkig om even te filmen :wink:
Als we dan toch de videocamera bij ons hebben kan je mij ook meteen even filmen :D

René

hahaha...dat is goed René :D

Misschien zaterdag even dan, zondag gaan we indoor vliegen in Almere en daar valt niet zo gek veel te filmen ;)

Vanavond een paar packs leeg gevlogen met de nieuwe Align CF bladen. Heel veel verschil met de pro woodies is er niet, de CF bladen zijn iets directer op de pitch en een klein beetje feller op de cyclic maar het verschil is minimaal. Wat natuurlijk wel belangrijk is dat ze 3000 rpm mogen draaien waar de woodies officieel maar 2400 rpm mogen draaien.

Stiekem had ik ook een beetje gehoopt dat ze wat efficiënter zouden zijn, helaas is dit niet het geval. Ik heb 3 vluchten exact op de timer gestopt en er is geen verschil te merken.

vlucht 1 Pro Woodies 325: 1438 mAh geladen
vlucht 2 Align CF 325: 1434 mAh geladen
vlucht 3 Align CF 325: 1443 mAh geladen

Niet efficiënter dus maar wel zeer goede bladen voor 36 Dollar. Ook was de balans prima in orde, het zwaartepunt van de bladen lag helemaal gelijk, verder heb ik een minimaal stukje tape moeten plakken op het zwaartepunt om ze in balans te brengen, in principe had ik er ook zo uit de verpakking prima mee kunnen vliegen.

Back