Grootste R/C kist?

Ach, straks behoeft de Juvenile Sickness Fighter (aka JSF aka F-35) straks geen achteruitkijkspeigels meer. Alleen een remote controller zodat de piloot achter een schermpje in een bunker zit. Technisch is elk toestel om te bouwen tot op afstand bestuurd model.

Frisco-jsf.jpg

In mijn beleving vliegt een Drone autonoom via de opgegeven coordinaten en met de eerder opgegeven opdrachten. Een UAV is een verzamelnaam voor dingen zonder piloot/bestuurder.

In mijn beleving vliegt een Drone autonoom via de opgegeven coordinaten en met de eerder opgegeven opdrachten. Een UAV is een verzamelnaam voor dingen zonder piloot/bestuurder.

De term Drone heeft de laatste paar jaren een heleboel oneigenlijke betekenissen gekregen.

Feitelijk is in het verband met onbemande vliegende objecten, de benaming drone oorspronkelijk toegekend aan de door vliegtuigen gesleepte doelen en ook radiobestuurde full-size toestellen waarop luchtafweer schutters en jachtvliegers vroeger het richten en schieten oefenden.
De benaming is afgeleid van de Dar, de mannelijke bij wiens enige levensdoel is één keer paren met de koningin, om daarna te sterven, en de naam is ook gekozen vanwege dat "sterfelijke" aspect.
Bij mijn weten werd deze bijnaam al rond of kort na de eerste wereldoorlog gebruikt: toen hadden de de britten reeds radiobestuurde full size tweedekkers waarop geschoten kon worden bij wijze van oefening..

Tegenwoordig word de term Drone om een of andere reden voor van alles en nog wat gebruikt, maar feitelijk is het een term die aanduid dat het apparaat in kwestie één belangrijke taak moet volbrengen en het is niet belangrijk of dat apparaat het overleeft of niet: het is opofferbaar. Autonoom of niet heeft er zelfs weinig mee te maken.

Maar dat is eigenlijk allemaal pure semantiek.

Groet, Bert

B720 controlled crash door NASA en FAA, 1984
en.wikipedia.org/wiki/Controlled_Impact_Demonstration

B727 controlled crash
[URL="
[/URL]

Laatst bewerkt door een moderator:
Het Nederlandse leger oefent ook met met RC vliegtuigen als doelwit voor luchtdoel raketten. Het zijn echt super mooie rc vliegtuigen die ze neer halen maarja ik zou het ook wel een keer willen doen dat lijkt me echt cool met zo;n zware Stinger op je schouder rc vlieguigen neer halen :)

Het Nederlandse leger oefent ook met met RC vliegtuigen als doelwit voor luchtdoel raketten. Het zijn echt super mooie rc vliegtuigen die ze neer halen maarja ik zou het ook wel een keer willen doen dat lijkt me echt cool met zo;n zware Stinger op je schouder rc vlieguigen neer halen :)

[/QUOTE

Je kan je nog aanmelden, denk hier:
Werken bij Defensie

Zelf nog onder de dienstplicht gediend, vond dat heel leuk, af en toe eens knallen.

Deze Boeing 727 werd het laatste stukje met een RC-besturing aan de grond gezet.

Johannes

De letter Q voor het acroniem wat het type toestel aanduidt, houdt bij USAF in dat het een RC-kist is. Een QF-4E is bijvoorbeeld een radio-bestuurde F4E Phantom II.

Kan voor diverse doeleinden gebruikt worden:
training voor luchtdoelschutters (met Stinger, Amraam of Patriot) of training voor jachtvliegers (air to air-combat) met scherpe munitie.
Dit zijn géén "voorgeprogrammeerde" kisten; dit zijn vliegtuigen waarvan de "piloot" (beneden, op de grond) er alles aan zal doen om "zijn" kist te laten overleven.

Back