Grote +100cm coaxiale heli?

Een coax heli kantelt, anders dan CP/FP, niet vanzelf.
Laat je los dan hangt ie horizontaal, zo level als een huis.
Hij houd zijn heading nooit vast zoals een conventionele heli dat doet.
En een CP "jojo'd" net zo goed als er wind onder schiet hoor. ;)
Met een coaxiale heli is et heel goed mogenlijk om te stabiliseren,
sterker nog dat doen de meeste al, met de vliedende flybar op de bovenste rotor.

Die tandem machines zijn erg mooi, bekijk de walkera 38 maar eens.
Alleen weet ik niet of die wel zo goed tegen een beetje wind kunnen.
Het blijven kleine rotortjes, welliswaar siamees aan elkaar geplakt, maar toch. ;)

En ja, daar noem je ook een beest,
die brandstof CP coaxials zijn inderdaad dromen waard. :)
Maar ik heb weinig zin in brandstof dus voor mij niet weg gelegd.

Sven, ik denk dat je dan wat betreft prijs en de grote erg goed uit bent met de lama 400D, hij is wel geen 100 cm, maar die kan zeker zo'n flycam of vergelijkbaar iets meenemen.

[URL="
- Backyard Heli cam[/URL]

dit is een filmpje met een flycam v2 onder een lama 400D

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb een 23 grams turnigy cameratje, dat krijgt mijn lama v2 ook wel van de grond. ;)
Mijn plan was eigenlijk een gyro gestabiliseerd kooitje met een goede 10mpix pocket camera.
Net een tandje mooier. ;)

een 10 Mpix pocket cameraatje is niet zo zwaar, de heli heeft zelf ook een gyro, die is dus wel redelijk stabiel ;)

zeker een coaxiale.

Mijn cammetje is *weegt even* precies 150 gram zwaar. ;) Dat valt idd mee.
Doe daar een balsa kooitje, 2 microservos, 2 goedkope gyro's, en restmontage bij,
en je zit aan de 200 gram aan bagage ongeveer.
Zeg 250 als je het echt bont wil maken met een draadloze cam zodat je kunt zien wat je inbeeld hebt, maar is niet perse nodig natuurlijk.

Het beestje weegt zelf all up maar 580 gram, dus heb je al 1/3e extra gewicht eronder hangen.
Ik durf het niet met zekerheid te zeggen, maar is dat niet wat veel voor het arme ding?

Sven, beter te investeren in een heli die wat kan dragen, Coaxiale zijn daar niet voor gemaakt.
nog beter om te zeggen dat je beter iets meer moeite stopt om te leren vliegen met cp heli's.
deze zijn ideaal om lucht video en fotografie te doen.
Vertel nu eigenlijk eens, wat is in feite je bedoeling?

De lama 400D has arrived :-)
Vanavond eens test vliegen in een indoor zaal te Ronse (B)

Ik kijk er alvast naar uit want de heli ziet er gewoon prachtig uit.
En mijn lama v3 is echt mini naast de lama haha.

gr
Wes

De Lama vliegt gewoon fantastisch,

Hij vliegt enorm stabiel en zeer gemakkelijk.
Ik kon mijn zender loslaten voor 10 seconden en de heli bleef ter plekke hooveren.

En power heeft ie genoeg want bij volgas schoot die naar boven.
Wel vliegt hij redelijk langzaam naar voor maar ik denk dat je dit kunt instellen niet?

In de club gisteren heb ik 3 mensen gehoord die er direct 1 gingen bestellen haha.

Ik ben alvast zeer tevreden :-)

Laatst bewerkt:
Ik denk dat je een coax nooit veel sneller kunt krijgen. De zijn bedoel voor kleine ruimtes en rustig vlieg gedrag ;)

Ik denk dat je een coax nooit veel sneller kunt krijgen. De zijn bedoel voor kleine ruimtes en rustig vlieg gedrag ;)

Klopt: het stabilisatie mechanisme van een coax functioneert door het van nature zeer sterke "opbomen" bij toenemen van de airspeed, van rotors met een sterk dragend profiel . Het rotorsysteem "merkt" in feite niet dat hij scheef hangt om zichzelf te corrigeren, maar dat hij zich t.o.v. de omringende lucht gaat verplaatsen. Die verplaatsing lokt een "opboom-reaktie" uit, en dat heeft weer een corrigerende actie van de stabilisator tot gevolg; de heli zal zodoende altijd streven naar een airspeed van nul.
Het is een van de redenen waarom je zeer waarschijnlijk nooit een autostabile Coax zult zien met symmetrische of zelfs maar Clark-Y bladen (opboom-effect word minder, en dus de zelfstabiliserende eigenschappen), en het is tevens de reden dat een Coax nooit erg snel zal kunnen vliegen, laat staan met wind van enige betekenis overweg zal kunnen.

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
even kijken op de heveltjes van de servo , staat hij al op het laatste gaatje of in het midden, die uitslag is vast wel wat aan te veranderen.

maar let wel op de kans op een zogenaamde " blade strike " is dan wel groter wanneer je te wild doet, zeker buiten met een vlaagje wind ;)

Sven, beter te investeren in een heli die wat kan dragen, Coaxiale zijn daar niet voor gemaakt.
nog beter om te zeggen dat je beter iets meer moeite stopt om te leren vliegen met cp heli's.
deze zijn ideaal om lucht video en fotografie te doen.
Vertel nu eigenlijk eens, wat is in feite je bedoeling?

Volgens mij is coaxiaal juist wel uitermate goed geschikt voor stabiele vlucht en het kunnen dragen van een redelijke vracht?
Zoals brutus dat al goed uitlegt, een coax heli streeft altijd naar 0 airspeed.
Met een CP heli moet je constant opletten dat hij niet weg kantelt.

Walkera heeft iig al laten weten dat ze in 2010 met een 500size lama komen op brushless motoren. ;)
Waarschijnlijk dat ik daar maar gewoon even op wacht.

Sven, mochten coaxiale heli's geschikt zijn voor vracht, dan waren ze al in verschillende modellen te krijgen als video - ships.
Deze vind je echter niet, wat denk je er dan zelf van?
Jij ben top zoek naar de goedkoopste oplossing terwijl je het iets duurder moet gaan zoeken.
Denk als je echt stabiel wenst te gaan vliegen je moet denken inde richting van Quadrocopters,
deze al gezien :
Draganfly.com Industrial Aerial Video Systems & UAVs
MikroKopter - Wiki: MikroKopter.de
microdrones GmbH | your eye in the sky

Met de Draganfly X6 en de Microdrone MD-200 en de nieuwe grote MD4-1000 heb ik zelf al veel gevlogen, dat is la creme de la creme, .
Je hebt er uiteraard wel een budget voor nodig waarmee je de vergelijking kunt maken van een gloednieuwe wagen die voor jouw deur staat

Volgens mij is coaxiaal juist wel uitermate goed geschikt voor stabiele vlucht en het kunnen dragen van een redelijke vracht?
Zoals brutus dat al goed uitlegt, een coax heli streeft altijd naar 0 airspeed.
Met een CP heli moet je constant opletten dat hij niet weg kantelt.

Walkera heeft iig al laten weten dat ze in 2010 met een 500size lama komen op brushless motoren. ;)
Waarschijnlijk dat ik daar maar gewoon even op wacht.

Niet helemaal, Sven, doordat een Coax (en de Piccooz- achtige rotorsystemen) naar nul airspeed streven, zijn ze net zo stabiel als de omringende lucht. Daardoor zijn ze dus niet alleen minder geschikt om onder verschillend omstandigheden stabiel te vliegen, maar ze volgen ook de regeltjes zoals die voor rigid-rotors gelden, waar het de reaktie op toename van vlieggewicht betreft. De opboom-neiging neemt toe met toename van het vlieggewicht, maar de corrigerende actie van de stabilisator blijf (min of meer) gelijk, omdat hier niks aan verandert. Dit rotorsysteem is namelijk een heel aparte variant op een rigid rotor; omdat de stabilisator in tegenstelling tot een "gewone" FP of CP, niet aerodynamisch meedoet, maar alleen mechanisch. Kijk ook naar de aansturing van de onderste rotor, die is in feite "rigid". Ze zijn dus per definitie minder geschikt (niet per sé volledig ongeschikt) om lading mee te nemen, omdat het rotorsysteem noodgedwongen ontworpen moet worden op een zekere belastingsgrens.

Buiten dat, veel mensen denken dat het "toilet bowl effect" veroorzaakt word door een kromme as of iets dergelijks. Dat is niet per definitie zo, het word veroorzaakt door een afwijking in de mechanische verbinding tussen stabi en bovenste rotor (een kromme as KAN dit veroorzaken, afhankelijk van de richting waarin de as verbogen is t.o.v de stand van de bladen), of door kleine onvolkomenheden in de afstemming tussen de gewichtjes, rotortoerental en rotorreaktie, waardoor de corrigerende actie van de stabi nét een paar graden verdraaid staat ten opzichte van de oorspronkelijke beweging waar die corrigerende actie door uitgelokt werd. Een productietolerantie kan al voldoende zijn om dit effect op te wekken, slijtage verergert het. En het toilet bowl effect maakt de heli al vrij onbruikbaar voor het maken van video opnamen, tenzij je het publiek wat naar de opnamen kijkt, zeeziek wilt maken... :)

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
idd, als je even kijkt bv naar de product video van Lama 400 zie je duidelijk dat hij continue "zwabbert" en zo dus onbruikbaar is om video opnames te maken.
en geloof me dat ik zelf ook in in dit domein serieus onderzoek heb gepleegd en bijna alle toepassingen getest en zelf gevlogen heb

Back