grote slowflyer aandrijving gezocht

Voor een speciaal project zoek ik een passende aandrijving. Ik wil dit grote model, een slowflyer (plannen en afbeeldingen zijn nog geheim) aandrijven met een 24 inch prop met veel spoed. Deze prop wil ik een max toerental laten maken van ongeveer 2500 toeren per minuut. Hij moet dan een kleine 3 tot 5 kilo trekkracht leveren.
Het vleugeloppervlak wordt ongeveer 180 vierkante decimeter....... Het geschatte gewicht van de kist zal vliegklaar uitkomen op een kilo of 5.....
Ik zit zelf te denken aan een buitenloper met riemvertraging om die grote prop rond te kunnen krijgen. Wel wil ik met een zo laag mogelijke spanning vliegen en ook het amperage proberen laag te houden.

De aandrijving moet dus een beetje gaan lijken op de aandrijving van de indoor vrijevlucht modellen waarbij je de prop bijna kan zien ronddraaien.......

Wie Oh wie heeft goede suggesties..........

Dat wordt een beetje rekenen ... 5kg met 180dm² is ca. 27 gram/dm² daarvoor moet je ongeveer 9 m/sec vliegen op de zaak fatsoenlijk in de lucht te houden ... dat is 540m/min met 2500 RPM is dat een spoed 21,6cm (8.5") tel daar nog wat extra's bij op om de slip te compenseren dan kom je op een spoed van rond de 12" (30,5cm) ... verder ontkom je er niet aan je aandrijving met minimaal 100W/kg te stoken ... bij 5 kg is dat dus 500W, dat levert een motortje op van minimaal zo'n 170 gram, maar omdat de aandrijving best wel zal moeten presteren, zou ik iets meer thermische reserve nemen en minimaal van "iets" van 300 gram motorgewicht uitgaan.

uitgaande van en efficiency van 70% moet je bij het kiezen van je Kv's uitgaan van 3500 rpm (onbelast) dus bij 3SLiPo zou je een Kv van rond de 350 moeten hebben ... (of b.v. 1050 Kv met een vertraging 3:1) ...

Zoiets b.v. http://www.modelmotors.cz/index.php?page=61&product=4120&serie=14&line=GOLD op 4S of 5S Lipo met een vertraging van 2:1 tot 3:1 (zou zonder vertraging ook moeten kunnen, alleen draait je prop met een kleinere spoed een stuk sneller) ...

Laatst bewerkt:
Theo, ik denk dat je al moet beginnen met een buitenloper met een hoog koppel, en hierop nog een vertraging. Ik denk dat een snaaraandrijving het handigst is om mee te experimenten.

Back