Triple Expansie
Herinneren we ons deze nog?
En nee, die is nooit in de kliko belandt, zoals geloof ik wel eens met een zekere victoria is gebeurt.....
Toch nog wel een hoop aan gedaan, al liggen er nog bergen werk natuurlijk. Mijn hobby is weer een stukje uitgebreid met de friese klokken/pilaar uurwerken dus daar ging ook tijd in zitten. Kort en goed, klokken en uurwerken genoeg, en nog stapels modelbouwwerk. De triple blijft wel mijn schatje, en hee ik kijk er toch elke dag naar?
Ik besloot die oliesmering er op te bouwen, smering van de glijdende stangen door middel van oliepotten met leiding, en aan de andere kant wil ik nog 2 smeerboxen maken, die de hoofdlagers smeren. Glas gesneden (leeg insuline-ampul van ma), al die deeltjes gedraaid, rekjes gemaakt en afgewerkt. Ik vind het er zelf bijzonder strak uitzien zo, met dat milimeter koper. Koper gebogen op de hand, (zuinig zuinig, die zooi is duur). Gaatjes geboord in de flensjes, bevestigd met gewone soldeer. Het geheel mag nog meerdere malen uitelkaar, er moeten nog gaatjes en pinnetjes in, afsluitertjes met draad.
En dan die vervloekte drukregelaar. Horror, in 1 woord. Had ik toen maar meteen naar mijn pa geluisterd en eerst houten malletjes gemaakt om het boren van die kanalen voor te bereiden, dan was het nooit zo erg geweest. Je krijgt die boorhoeken nooit in 1 keer goed, zeker niet met 2 milimeter kanaaltjes. De logische gevolgen : 1 met een afgebroken boor, 1 met een afgebroken tap, en pas de derde is gelukt. Ook dat moet ik nog afmaken, de regelstangen komen er nog onder, en de leiding van de drukmeter moet nog een mooi steuntje krijgen. Wel zijn nu alle flensen en bevestigingen aanwezig, ik kan dus (omloop) leidingen gaan maken. Ligt klaar, maar moet nog gebeuren.
Ik had graag de lagerblokjes voor de laatste delen van de omkeerinrichting willen maken, dat was ik eigenlijk van plan deze winter (???). Omdat dan zeg maar de mechanisch bewegende inrichting klaar is he, en dan kan je gaan afbouwen. Ik heb er wel schitterend materiaal voor liggen, maar het is er niet van gekomen. Staat op de to-do list......
Deze machine vraagt verder nog heel wat werk, dat is bekend. Er moet een grote condensor komen, ik wil een vetafscheiding, er moeten naar mijn mening nog 3 afblazers bij komen (waar haal ik die en die zijn duur hee!). Ik zit te denken om de waterpomp toch er af te halen en een andere te maken (ik vind die van een zekere J.Walpot veeeeel mooier en dat wil ik ook), smeerboxen met mini plunjer-pompjes en nog een ton aan leidinkjes......en dan nog al het andere wat ik vergeten ben. (komt deze machine ooit wel af......vast wel!)
Helaas komt een en ander een beetje in gevaar. Wij hebben een huis gekocht en gaan dus verhuizen, fijn alles inpakken dus. Hoera de super7 en de freesbank etc mogen 2 trappen af en in het nieuwe huis weer 2 trappen op.......als ik er aan denk kraakt mijn rug al. Alle stoom en klokken inpakken etc, je ziet pas hoeveel zooi je hebt als je een keer verhuist haha. Straks heb ik wel de gehele zolder als werkkamer, mijn vrouw krijgt een eigen kantoortje beneden hoera, dus ''I'll be back''........
Ik lig er wel een tijdje uit denk ik dus. Ik lees jullie wel, en we gaan onvermoeibaar door met de hobby. Iedereen succes met prutsen of wat je ook maar zit te doen, houd het leuk en geef het niet op!
Groet, Monster Diesel.