Grote update van Witsens scheepsbouwprogramma

Discussie in 'Historische Zeilschepen' gestart door Stanley, 27 mrt 2022.

  1. Stanley

    Stanley

    Lid geworden:
    28 jul 2013
    Berichten:
    28
    Nieuws van het pinasprogramma:

    Er is een nieuwe, sterk verbeterde versie van het 17de-eeuwse online pinas programma uit. Het programma maakt het mogelijk door het schip te lopen en alle informatie die Nicolaes Witsen ons door middel van zijn beroemde boek heeft nagelaten tot ons te nemen. De eerste versie kwam in het voorjaar van 2021 uit, sindsdien is er hard gewerkt aan een geheel vernieuwde en sterk verbeterde aflevering.

    Wie het adres -https://witsenscheepsbouw.nl- intypt in de adresbalk van zijn browser (liefst Chrome, maar andere werken gewoonlijk ook) krijgt op de beginpagina meteen al de mogelijkheid het hele programma te downloaden en op de eigen harde schijf te plaatsen,

    afb 1.PNG

    Dit wordt sterk aanbevolen, want het voorkomt wachten als men van het ene deel van het programma naar het andere wil en in de gedownloade versie is de kwaliteit van het gebodene ook nog eens beter. Het programma is 2Gb groot. Helaas is deze bewerking alleen mogelijk op PC's met Windows. Bezitters van Apple computers zullen het (voorlopig) moeten doen met de online versie.

    Als u kiest voor de online versie dan krijgt u de keuze uit vijf knoppen:

    Afb 2.PNG

    1. Verken de pinas. Hier kan men virtueel door het schip lopen.

    2. Doorsnede van de pinas. Hierin worden de bevestigingsmiddelen zoals spijkers, nagels en bouten behandeld, getoond aan een segment van de romp midscheeps.

    3. Bouwfasen van de pinas. Interactief kan men hier getuige zijn van de bouw van een 17de-eeuws schip. Alle fasen worden toegelicht aan de hand van de originele teksten uit Witsens boek en waar nodig van uitleg voorzien.

    4. Encyclopedie van de pinas. Ieder onderdeel van het schip wordt hier behandeld aan de hand van een opengewerkte versie van het schip, waarin de gebruiker naar keuze met zijn muis elk onderdeel kan aanwijzen. Dan verschijnt de naam en daarmee kan de bijbehorende informatie in de woordenlijst worden opgezocht.

    5. Verken de fluit. Deze hypothetische reconstructie van een fluit is, net als de pinas, als virtueel model te bezichtigen.
    In de gedownloade versie zijn dezelfde onderdelen terug te vinden, alleen zijn ze hier sneller te openen en te gebruiken. Wie een van beide downloadversies (de Nederlandse of de Engelse) in zijn downloadmap terugvindt en opent, treft vier bestanden aan, waarvan hij het icoon -WitsenScheepsbouw- moet aanklikken.

    Afb 3.PNG
    Het programma opent dan in een iets andere vormgeving, maar is inhoudelijk uiteraard gelijk aan de online versie.

    Afb 4.PNG

    Hier kan worden gekozen uit de Pinas, de Fluit, de Encyclopedie en een knop waarmee het programma wordt afgesloten. Wie de pinas aanklikt krijgt de keuze uit drie opties:

    Afb 5.PNG

    1. Verkenning, gelijk aan #1 van de online versie.

    2. Bouwfasen, gelijk aan #3 van de online versie.

    3. Doorsnede, gelijk aan #2 van de online versie.
    Het deel dat gaat over de bouwfasen is voorzien van alle geschreven en geillustreerde data die in Witsens boek is te vinden. Veel van de nautische termen die in het programma zijn te vinden, worden hier verklaard.

    De fluit is alleen als 'wandelaar' te bezoeken en heeft vanwege het hypothetische gehalte geen verdere uitwijdingen.

    Ik wil met name nog eens de aandacht vestigen op de sterk verbeterde Encyclopedie, waarin het gekleurde en opengewerkte model van de pinas uitnodigt om onderdelen te ontdekken en toegelicht te krijgen.

    Afb 6.PNG

    Daarbij is er zelfs een exploded view mogelijkheid toegevoegd voor samengestelde onderdelen zoals het galjoen, de spil, de besturing, de pompen en de versierde spiegel. Daarin zijn de namen te vinden van alle onderdelen.

    afb 7.PNG

    afb 8.PNG

    Wij van het Witsenscheepsbouw team zijn trots deze versie te mogen presenteren en nodigen u uit met ons mee te denken over hoe we het werk nog bruikbaarder en aantrekkelijker kunnen maken.

    Ab Hoving

    Johan Opdebeeck van de Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed (RCE)

    Het team van Tijdlab: Rob van Haarlem, Tomas Schuurbiers en Thomas Verhoeven
     
    pauwels, Marcus Botanicus, Ptèr en 6 anderen vinden dit leuk.
  2. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Geweldig! Ik ga op hele korte termijn het hele schip nog eens doorlopen :)
     
  3. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.446
    Locatie:
    vosselaar
    bedankt voor al het harde werk en de vele uren die jullie er in gestoken hebben

    toen ik in 2008 begon aan de holandse schepen moest je het grootste deel zelf zoeken hoe het in elkaar stak en het was best een hele puzzel om op te lossen maar dank zij een paar mede modelbouwers zijn we best ver gekomen met de modellen die we gemaakt hebben.

    het was zeker fail en error in het begin maar langzamer hand begon de lamp toch feller te branden en zeker met de hulp van ab hebben we redelijk grote sprongen kunnen maken en kan iedereen er van genieten wat zeker een stuk leuker is als je een hollander gaat bouwen.
     
    Laatst bewerkt: 28 mrt 2022
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  4. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.300
    Locatie:
    Hillegom
    Ik heb de nieuwe versie geinstalleerd. Maar ik ben niet van de generatie die is opgegroeid met on line gamen. Ik had en heb wat moeite om door de schepen te navigeren. Het is wel leuk dat nu ook een fluit te bekijken is. Alleen is het me nog niet gelukt om in het ruim te komen. Maar ik blijf het proberen. Wel zijn de bouwfasen goed te volgen en alle onderdelen te bekijken en de namen ervan te zien. De encyclopedie bevat een schat aan informatie.


    Ja, ik ben nu overal in geweest.
     
    Laatst bewerkt: 29 mrt 2022
  5. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.038
    Locatie:
    Brugge
    Je moet eerst je wapen kiezen Jan :)
     
  6. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
  7. JanZMC

    JanZMC

    Lid geworden:
    6 jan 2007
    Berichten:
    2.127
    Locatie:
    Roosendaal
    Bedankt Ab, goed dit te zien.
    zal hier binnenkort maar eens tijd voor gaan maken om hier eens goed naar te gaan kijken
     

Deel Deze Pagina