Groter vliegwiel voor .25 motor

Ik heb een Force.25 motor alleen het vliegwiel is te klein voor mijn starterbox(LRP) hij raakt hem net niet ook niet als ik de steuntjes van de starterbox haal. Weet iemand een groter vliegwiel wat op mijn blokjes past 3 mm groter zou al genoeg moeten zijn.

Al vast bedankt.

je weet het nadeel van een groter vliegwiel neem ik aan.
wat je ook kan doen is het gat wat langer maken waar je vliegwiel is bij de bodemplaat

Wat is dat nadeel dan precies ???

Zoals ik het nu lees zit het vliegwiel nu gewoon te diep voor de startbox.
Wat goed mogelijk is als het standaard een motor met trek/rotostarter is.

@ Rob :

Meet de diameter van je vliegwiel eens op en kijk gelijk hoeveel speling er is tussen onderkant vliegwiel en bovenkant van de bodemplaat ;)

je weet het nadeel van een groter vliegwiel neem ik aan.
wat je ook kan doen is het gat wat langer maken waar je vliegwiel is bij de bodemplaat

Dat is niet het probleem de auto raakt gewoon het wiel net niet het vlieg wiel zit te hoog van de opening in de bodem van de auto. Als ik de auto namelijk er helemaal op druk zit er net nog 1 mm tussen dat hij hem niet raakt. En anders moet ik de starterbox gaan een passen. moet ik kijken of ik het statwiel hoger kan krijgen en het gat groter te maken.

Het is trouwens deze starterbox :
1182147224_1029_FT0__startbox-_.jpg

@ Rob :

Meet de diameter van je vliegwiel eens op en kijk gelijk hoeveel speling er is tussen onderkant vliegwiel en bovenkant van de bodemplaat ;)

Als ik zo meet is hij volgens mij 30 mm.
En de speling een mm 1-2 mm maar toch raakt hij hem net niet.

Dan zou je eens naar een 32mm of 35mm vliegwiel moeten kijken :)

Als er nu nog 2~3mm tussen onderkant vliegwiel en bovenkant bodemplaat zit kun je als het goed is zonder problemen een 35mm plaatsen en is het probleem opgelost....

@ Rob :

google??

Als ik na 35 mm ga moet ik dan ook de koppelings schoentjes en koppelings klok vervangen ??
Want ik zie namelijk bij geen een shop maten er bij staan.

Koppelingschoentjes en klok kun je gewoon overzetten , dat is een redelijk standaard maat ;)

Je moet alleen ff een 35mm vliegwiel zien te scoren.

Die vraag had ik ook al gesteld ..... D'r wordt iets geroepen maar vervolgens niet uitgelegd....

D'r komt alleen een quote en "google?? "

groter vliegwiel betekent meer gewicht wat dan weer het gedrag van de motor beïnvloed bij het gasgeven en op toeren komen, neem aan dat dit algemeen bekend is?

meer gewicht van het vliegwiel zorgt voor meer weerstand...
het moet ook niet te licht zijn want dan werkt de boel ook niet
dus als je een kleiner vliegwiel neemt zou hij in theorie feller op het gas moeten reageren

Stalen vliegwielen (= meer gewicht) lijken steeds meer gebruikt te worden, het maakt de acceleratie gemoedelijker maar door het roterend gewicht wordt de motor ook betrouwbaarder met een stabielere stationair en minder gevoelig voor spontane tegenkrachten die het toerental kan laten zakken.

Neem aan dat je ook weet dat we alu vliegwielen gebruiken en de invloed van die paar mm verwaarloosbaar is en voor zomaar 99% van de rijders niet eens merkbaar ??? En das geen gokwerk maar gewoon uit ervaring.....

En groter wil trouwens niet perse zwaarder zeggen...

Zou gewoon een alu vliegwiel pakken.. klaar, zoveel gewicht komt daar niet bij..
Helemaal nu je leest dat staal tegenwoordig "in" is

Back