Grotere Klapprop

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door lekkervliegen, 27 mei 2003.

  1. Ik vlieg een tijdje met een 8 x 4,5 klapprop / Speed 600 BB SP (vlieggewicht 1,85kg span=1,8m) en een Slim 26Be als regelaar. Nu heb ik een 9 x 5 klapprop liggen en wil deze gebruiken, kan dit? Of geeft dit problemen ivm een groter vermogen wat de prop trekt.... Ik heb mij laten vertellen dat het wat meer trekkracht onder geeft, maar ik heb toch mijn twijfels......
     
  2. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Almere
    Met deze motor is een 8x4.5 wel het maximum bij 7 cellen.
    Met 9x5 fikt de boel waarschijnlijk snel af.Bij berekening kom ik duidelijk onder de 50% uit.
    Controleer of de motor heet wordt, want dan ben je niet goed bezig.

    Een "gewone" speed 600 8.4V (#3301) kan bij 7 cellen nog wel net een 9x5 aan, al gaat dat wel ten koste van motor rendement.
    Bij een wat langzamere zwever kan het totaal toch beter zijn door de betere trekkracht van de prop.

    speed 600 8.4V (#3301) is trouwens een betere motor dan de speed 600 BB SP 8.4V en kost de helft.

    Een BMI 2.2meter zwever met 9x5 blijkt prima te gaan bij de standaard motor die overeen komt met een speed 600 8.4V #3301.
     
  3. Bedankt Harold,

    Ik laat de prop maar even liggen voor een ander projectje,...
    Handig om te weten dat de 3301 het net zo goed doet als de
    BB SP die veel duurder is, goede tip :D

    Vriendelijke groeten,

    Bas
     
  4. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Almere
    Nog even de nuance:
    Bij gelijke prop en cellen geeft de BB SP ietsje meer vermogen (maar lager rendement) dan de #3301.

    De #3301 kan echter een grotere prop of een extra celletje aan. BB SP vanwege levensduur niet.
     

Deel Deze Pagina