Groundspeed please...

prop-er

Forum veteraan
In his book SLED DRIVER, SR-71/Blackbird, pilot Brian Shul writes:

sr71(2).jpg


I'll always remember a certain radio exchange that occurred one day as Walt and I were screaming across southern California 13 miles high. We were monitoring various radio transmissions from other aircraft as we enter Los Angeles Center's airspace. Though they didn't really control us, they did monitor our movement across their scope. I heard a Cessna ask for a readout of its groundspeed. "90 knots", Center replied. Moments later a Twin Beech required the same. "120 knots", Center answered. We weren't the only one proud of our speed that day as almost instantly an F-18 smugly transmitted, "Ah, Center, Dusty 52 requests groundspeed readout." There was a slight pause. "525 knots on the ground, Dusty." Another silent pause. As I was thinking to myself how ripe a situation this was, I heard the familiar click of a radio transmission coming from my back-seater.

It was at that precise moment I realized Walt and I had become a real crew, for we were both thinking in unison as Walt inquired, "Center, Aspen 20, you got a groundspeed readout for us?" There was a longer than normal pause.

"Aspen, I show one thousand seven hundred forty-two knots." No further speed inquiries were heard on that frequency.

(1742 Knots=3226 km/h)
:schrik: :schrik: :schrik:

Mag ook wel met 2x160.000 pk en een verbruik van 30283 ltr/hr....
 
Super, dit soort anekdotes :)

Een quote ooit tegen gekomen:

A "SR71" Blackbird was crossing the control-zone of London Control. It seems that the controller didn't know the service ceiling of this aircraft

(around 30.000 meters (not feet!!)):

Pilot: Radar, Good Day, Airforce Blackbird, request FL 600(!)
Controller (amused): Sir, if you can reach, you are cleared FL 600.

Pilot: US Air Force Blackbird, leaving FL 800, decending to and maintaining Level 600...

---
Zeer heftig vliegtuig overigens. Het schijnt dat ie aan de grond een zodanig andere vorm had dat de brandstof eruit druppelde. In de lucht zat op hoge snelheid door de warmte opbouw alles keurig dicht...
 
Na de landing zijn de neus en de vleugelvoorranden zo heet door de wrijving dat ze eerst moeten wachten tot hij is afgekoeld voor ze met de service beurt kunnen beginnen :?
 
Er is ook zo'n verhaal van een Rookie F-16 piloot die samen met een B-52 vliegt.

De f-16 piloot zat een beetje om de b-52 de draaien en doen waarbij de f-16 piloot zei: Anything you can do iI can do better.
De geirriteerde b-52 piloot zei daarop: OK kid watch this................
En de b-52 vliegt verder.
F-16: Well what did you do.
B-52:Well kid i shut down 2 engines.


Nog een verhaal van een van een f-16 piloot die aerial manouvers aan het doen was. Hij kreeg van de ATC de vraag welke vector hij vloog. Waarop de F-16 droog reageert: Eeeh UP Sir. De piloot was net bezig met een loop waarbij hij net 90 graden omhoog vloog.
 
Zeer heftig vliegtuig overigens. Het schijnt dat ie aan de grond een zodanig andere vorm had dat de brandstof eruit druppelde. In de lucht zat op hoge snelheid door de warmte opbouw alles keurig dicht...


Dat scheen wel mee te vallen, als alles afgekoeld was, hield het drupelen ook op, niet omdat de kist dan dicht was, maar omdat de brandstof zo ongeveer zo dik als boter was.
Wat ik er van begrepen heb, werd hij opgestart op Jet-A1 en zodra de boel doorgewarmd was en eigenlijke brandstof weer vloeibaar, overgeschakeld.

Overigens, het brandstofverbruik wat in de eerste post vermeld is, 30283 l/h is mogelijk het verbruik op vol vermogen, maar ik kan me niet voorstellen dat dat het gemiddelde verbruik is, want ook met ruim 3000 km/u wil je nog wel een paar uurtjes flighttime hebben, en voor dat je een plekje gevonden hebt voor 120 kuub brandstof in die kist, ben je toch even aan het zoeken....

Groet, Bert
 
Back
Top