Grrrrr, kruiskoppeling + as naar zn ........

Heb vandaag mijn Hydroplane binnen gekregen.
Wil ik dat ding starten in de tuin, vliegt opeens de kruiskoppeling eruit + as krom.
Weet iemand wat een andere as en een kruiskoppeling ongeveer gaat kosten ?
En is het beter om een nieuwe as te kopen dan de as weer recht te buigen ?

afb19741.jpg

Nou een nieuwe kruiskoppeling zal niet het duurste zijn.
Deze kosten meestal maar 5 Euro of zoiets
Als het tenminste een gewone koppeling is.

En de as rechtbuigen, het is te proberen maar meestal krijg je hem toch nooit meer helemaal recht.

Een plastic kruiskoppeling is niet de beste manier om je nitro motor aan de as te koppelen.
Deze koppelingen zijn door hun bouwvorm vrij lang en door de trilling van de motor ontstaat snel onbalans in de koppeling met het jou bekende resultaat.

Een stabielere oplossing is een koppeling met een gevulcaniseerd rubber middendeel, onder andere verkrijgbaar bij Hopf.

Verder vind ik het vrije asdeel wat lang, een extra steunlager helpt ongewenste vibraties voorkomen.

Groeten, Jan.

Hmmm da's jammer, mijn duits is niet zo perfect en ik ben niet zo kapot van spullen in het buitenland bestellen.
Heeft iemand ervaring met deze shop, is ie betrouwbaar etc etc ?

Gammapooka zei:
Pompebled,
ik begrijp dat de koppeling die op de site van Conrad staat niets is dus ?
226467_BB_00_FB.EPS.jpg

Da's een hele goede koppeling (dezelfde, die bij jou gesneuveld is), maar niet voor jouw toepassing (hoge toeren en vibraties)

Hopf is een zeer betrouwbare shop, ik koop er al jaren m'n spullen.

Groeten, Jan.

Inderdaad dat was de koppeling die erin zat.
Dan ga ik eerst even kijken of er ergens een winkel te vinden is in Nederland die mij eventueel kan helpen, anders probeer ik wel wat te bestellen via die shop in Duitsland (tik die url wel in in een vertaalsite ofzo)

Alvast bedankt

flex assen zijn er natuurlijk ook in allerlei sterktes dus er is er vast wel 1 die een nitromotor aankan.
Maar hoe dik je er dan een moet hebben.
De dikste die ze bij hopf hebben is 3.2 mm, maar of die geschikt is??

Ik ga aanstaande dinsdag even de as opmeten op mijn werk met een digitale schuifmaat, dan weet ik gelijk hoe dik het is :D

als ik naar de foto kijk ziet het er uit als een 4mm as.. of het moet een beetje vertekent zijn dan is het een 5mm as.
een flex as ken meet hebben dan je zult denken.
bij xtreme hebben ze er motoren op staan die meer dan 5PK kunnen leveren.
en dat nitro motorte die jij er in heb zal niet meer dan 2 PK leveren.

bel even met 2brother's en vraag dan om een flex as zetje van gundert.
deze zetjes zijn die zo heel belagelijk duur.

groetjes jaimy

Er is nog een mogelijkheid. Er zijn koppelingen van staal met een los tussendeel. Het voordeel is dat de trillingen in alle richtingen worden opgevangen. Een enkelvoudige kruiskoppeling kan dat niet en dat resulteert meestal in het breken van assen. Bovendien kan je met een tussenas het nu vrije asdeel overbruggen zodat geen wijzigingen aan de bootconstructie nodig zijn. Er zijn div. uitvoeringen, oa. klemdeel schroefdeel of met inbus bevestiging. Heel belangrijk is de tussenafstand voor het losse deel, dit moet net speling vrij tussen de motor en de schroefas zitten. Als ik het goed heb dan worden ze gemaakt bij Graupner.

Groetjes Hans

Het gaat bij de flex as niet zozeer om de dikt maar om de kracht die de as kan overbrengen zonder zelf te vervormen

En hoe dik je as is staat ook op de delen van de koppeling waar de as in gaat als het goed is

Back