Grumman Goose van NumaVig.

Discussie in 'Watervliegen' gestart door pompebled, 3 aug 2021.

  1. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    Ik ben bezig met het uitsnijden en in elkaar plakken van een schuim versie van de Grumman Goose:



    Het filmpje van het vliegen en de bouwvideo zorgden in eerste instantie bij mij voor verwarring, want mijn tekeningen zijn uitgeprint in A3 (150 cm spanwijdte), terwijl de bouwvideo de 1,05m spanwijdte versie laat zien.
    Ik vond mijn onderdelen ook al zo groot lijken...
    Ook zie je op de vliegvideo flaps en ailerons, de bouwvideo laat alleen de flaps zien.

    Ik vraag me af of je de 150cm versie ook met alleen flaperons zou kunnen vliegen, of verlies ik dan de mogelijkheid om met die enorme flaps zo mooi langzaam te kunnen vliegen?

    Dit is voor mij weer een nieuwe tak van sport, gelukkig is de video overduidelijk, dus daar zal het niet aan liggen. Het binnenwerk zit inmiddels in elkaar:
    Binnenwerk.JPG Om mijn vrouw te citeren: 'het lijkt wel een boot...'

    De verdubbelingen op de 'kiel' moeten nog strakend gesneden/geschuurd worden, maar het leek me wel lekker om daar een voldoende breed lijmvlak te hebben.

    De afmetingen schuimplaten die in Karelië in de bouwmarkt liggen, heb ik hier niet kunnen vinden, dus ik gebruik de kleinere platen van de Kwantum, antracietgrijs is niet zo lekker om op af te tekenen, maar het gaat.
    De beide zijden van de romp moesten dus in twee delen, omdat de platen maar 76 cm lang zijn:
    rompdelen.JPG
    Geen probleem, het schuim op de las zit aan de binnenkant.

    Voor de motorisering zit ik er aan te denken een paar reserve motoren plus props en regelaars van mijn MJX Bugs 3 te gebruiken, in eerste instantie op 2S (inderdaad, dezelfde lipo's waar de Bugs 3 mee vliegt).

    De props van de Bugs 3 zijn het type met inwendige draad M5 en met Ø 185 mm iets groter dan de GWS 7035 uit de materiaallijst, als ik niet genoeg vrijloop van het water dreig te hebben, zet ik de motorgondels wat hoger, de buitenlopers zijn 23,5mm in diameter.

    Ik kan/wil met tegengesteld draaiende props werken en vraag me af of het uitmaakt, of die naar buiten, of naar binnen draaien.
    Opgezocht: twin props roteren meestal naar binnen.

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 2 apr 2024
  2. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    Note to self: wacht met samenvoegen tot de lijm werkelijk droog genoeg is!
    Vanochtend trof ik een druipsteengrot van lijmdraden aan op de sterk gebogen neus, de tape had losgelaten gedurende de nacht.
    Dus, lijmresten wegsnijden en de boel opnieuw verlijmen, nu met houtjes onder een klem zodat dit niet weer gebeurt...
    Nose job redone.JPG

    Groeten, Jan.
     
    M.l.v.Doesburg, E.hof en janhein vinden dit leuk.
  3. freekt

    freekt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 mrt 2008
    Berichten:
    1.325
    Locatie:
    Den Haag
    Leuk! Ben benieuwd
     
  4. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    Tape en klem eraf en de tweede zijde er tegenaan gelijmd:
    top.JPG
    De foto vervormt wat, maar de boel is inderdaad niet super haaks, daar moet straks met vulstroken gewerkt worden wil de vleugel er goed op passen...

    Als ik zoiets nog eens doe, snijdt ik de zijden met overmaat, lijm het binnenwerk er tegenaan en leg dan de papieren mal erop om de boel passend te snijden.
    Dit gehannes met slappe materialen en contactlijm vind ik helemaal niks.

    Affijn, als alles straks in elkaar zit, valt de asymmetrie hopelijk niet zo op.
    Zijden.JPG
    Nu eerst weer wachten tot de lijm voldoende uitgehard is voor ik verder ga.

    Groeten, Jan.
     
  5. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    Gisteren nog wat plakwerk verricht; de staart sectie is deels dicht:
    Staart.JPG
    Vóór het gebogen deel er op kwam heb ik eerst nog wat versteviging er in gelijmd, anders zette die ronding toch vrij veel spanning op de constructie.

    Vandaag verder met de neus/bodem, hier had ik al wat meer vlees tegen de kiellijn aangelijmd, nu eerst de boel in één vlak geschuurd en een stuk schuim rond gezet zodat het de buiging gemakkelijker volgt:
    Bodem.JPG
    Op de foto is te zien dat ik gelijk zoveel mogelijk overstekend materiaal heb weggesneden, dat scheelt straks weer in het schuren.

    Het begint langzaam ergens op te lijken:
    Zijaanzicht.JPG
    Ik denk, dat ik de bodem sowieso van een laagje glasweefsel en epoxy voorzie, dan is de boel in ieder geval waterdicht en wat beter bestand tegen kleine aanvaringen...

    Groeten, Jan.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  6. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    De bouw van dit model gaat eindelijk ook eens verder; de startvlakken zijn klaar, de bodem is dicht:
    Bodem dicht.JPG
    Inclusief enkele beschadigingen, want zo'n grote lichte romp stoot je snel van boven...
    Topview.JPG
    Het blijft een indrukwekkend ding, vind ik:
    Bakboord.JPG
    Na het diverse keren (weer) bekijken van de bouwvideo, begonnen met waar ik het meeste tegenaan zie; het vouwen van de schuimplaat over de stringers tot een profiel.
    Vleugel 03.jpg
    De foto's tonen beide helften, deels voorzien van de stringers, met de later door te snijden wanden van de flaps en rolroeren.
    De bottleneck voor mij is de manier waarop de vleugel gemaakt wordt; stringers op een vlakke plaat, die dan aan de leading edge gevouwen wordt rond een asje Ø10 mm en op de stringers gelijmd om het profiel te vormen. Het schuim van de Kwantum, dat ik gebruik (bij gebrek aan beter lokaal verkrijgbaar materiaal) is brosser dan Depron van dezelfde dikte en neigt tot breken, in plaats van buigen.
    Testjes met reststukken waren nog niet allemaal succesvol...
    Ik probeer het met een brede strook afplaktape aan de buitenzijde, zoals in de video, om het breken te voorkomen en ik deuk het schuim zo ver mogelijk in op die plek.

    Op de foto nog maar een smalle strook afplaktape, daar komt aan weerszijden nog een stuk half overheen, zodat het te buigen deel zoveel mogelijk steun heeft.
    Vleugel 02.JPG

    Nog een paar stroken plakken, laten drogen, schuine kanten snijden en schuren en dan: fingers crossed.

    Groeten, Jan.
     
    MicropropSport en max z vinden dit leuk.
  7. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.293
    Locatie:
    Boskoop
    Leuk project, maar er bestaat een Grumman Goose en een Grumman Albatross. Dit is de Goose.
     
  8. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    Ik zal een moderator vragen de titel aan te passen, want dat kan blijkbaar niet meer na een jaar...

    Groeten, Jan.
     
  9. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    Titel laten aanpassen, check.

    De oplettende kijker is het ongetwijfeld opgevallen dat de plaats van de liggers links en rechts in de vleugel, op de laatste foto's niet helemaal klopt; ik heb me vermeten/niet goed afgetekend op de rechterkant, daar waren twee liggers finaal verkeerd gepositioneerd...

    Gelukkig zag ik het tijdig en kon de boel nog zonder schade los krijgen.
    Vandaag opnieuw afgetekend en op de goede plaats verlijmd.

    Een ander euvel is het gelijkmatig buigen van het schuim over de liggers; ik kan niet voorkomen dat er na de ronding van de voorrand, er nóg een scherpe knik ontstaat op de eerste lage ligger aan de voorzijde.

    Dit verpest het profiel wel enigszins.

    Ik denk er over om het deel, waar die knik dreigt te ontstaan uit te voeren in massief XPS en de rest van de buiging daarna weer in 5 mm plaat uit te voeren.

    Dit wordt natuurlijk weer een gehannes om de LE strak te krijgen, waarschijnlijk maak ik een tweetal malletjes om de voorrand uit een plaat XPS te snijden met de snijdraad.

    Suggesties?

    Groeten, Jan.
     
  10. Alex Talsma

    Alex Talsma

    Lid geworden:
    30 apr 2003
    Berichten:
    618
    Locatie:
    Leeuwarden
    Hoi Jan. Probeer eens tijdens het buigen met een fohn of verfabrander voorzichtig de vouw aan de binnenkant licht te verwarmen. Het schuim smelt dan een beetje en laat zich makkelijker buigen. Het hard daarna in de nieuwe vorm weer op. Even aanvoelen en met beleid. Afhankelijk van het materiaal wordt het soms wel wat brosser. Dan kun je tape om de “leading edge” doen.

    De vouw eerst rollen rond een pvc buis van zeg 32mm helpt ook om het schuim alvast voor te buigen.
     
    Laatst bewerkt: 4 apr 2024
  11. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Alex,

    Dit schuim (Kwantum ondervloer) reageert vreemd op temperatuur; ik heb met mijn regelbare strijkijzer voor de folie wat tests gedaan en de resultaten waren niet bemoedigend.
    Op z'n best duw ik op lage temperatuur een deuk in het schuim, bij hogere temperatuur smelt het voor de bout uit en wordt het oppervlak erg onregelmatig en hard.
    Probeer ik dat te buigen, dan breekt het...

    Een haarföhn is niet warm genoeg, een verfstripper durf ik niet aan, gezien de reactie op een bout.

    Voorbuigen werkt bij dit schuim alleen als ik het materiaal nagenoeg plat druk, wat natuurlijk een zwakke plek oplevert.

    Ik heb vanochtend één kant in model gebogen en verzwaard en paar uur laten liggen, de knik die ik eerder vermeldde, brak daarbij onder de schilderstape over een centimeter of vijftien.

    Volgende stap is het verlijmen van de vleugelhelft en dan na droging eens kijken hoe het profiel er uit gekomen is.
    Indien nodig lijm ik daar dan aan weerszijden van de knik een paar stroken 3 mm schuim, die ik dan in model schuur, zodat het profiel weer origineel wordt.

    Groeten, Jan.
     

Deel Deze Pagina