grumman lynx

Hallo fanatieke hobbyisten!!:D

Vandaag weer iets gedaan, ik heb het richtingsroer gemaakt..

Deze word als volgt opgebouwd.
De basis is van 1.5 mm balsa waar aan beide kanten de ribben van 3 mm balsa worden geplakt.

imag0074p.jpg

De strip aan de achterkant is vliegtuig triplex omdat het dan mooi in de juiste vorm geschuurd kan worden zonder dat het te kwetsbaar word, en ook alwast de bedrading voor de verlichting er in gelegd.
Daarna de scharnieren op zn plaats gelijmd.

Ik was helaas iets vergeten...:bad-words: de metalen pen voor de stuur hevel!!! (anders stuurt het zo lastig:(:confused:)
Dus de dremel erbij om het een en ander weg te schuren, de pen erin en weer verder knutselen

imag00770.jpg

Vervolgens de boel beplankt en voor een gedeelte afgewerkt.

imag0079k0.jpg

Dit was het weer voor nu, tot later!!

Gr. Leander

.....nog even een fotootje van het eind resultaat!.

imag0081.jpg

Ik wou de foto draaien maar dat is blijkbaar mislukt..:confused:

Gr. Leander

Ziet er goed uit :D, deze stand v/d foto heeft mijn kist ook mee gemaakt, alleen dan op de grond.

Jolmer, gas geven straks heeft ie de kist al klaar en die van jou is dan nog in de 300 uren beurd blijven hangen ;).

Gr,
Peter

@Peter hahahaha daar begint het wel op te lijken ja.

Van het hout dat ik nog had heb ik de ribben voor de vleugel alvast gezaagt,
ik moet nog steeds even een bestellinkje plaatsen anders kan ik niet verder.
Maarja door andere drukte is het er nog niet van gekomen. ( van de week maar even)

Zodra er verder gebouwd wordt hou ik jullie uiteraard op de hoogte.

gr. Leander

Weer is een klein up-dateje..

Ik heb een aantal stekkers aangeschaft die ik ga gebruiken tussen de romp en vleugels.

imag0090t.jpg

Dit zijn 9 polige stekkers, hier kan ik mooi de 2 servo's en navigatie verlichting op aan sluiten.
Ik heb de stekker als volgd ingebouwt, eerst een gat is de rib gemaakt en daarna een stukje uit gedremelt zodat de stekker mooi verzonken zit in de rib.

imag0092q.jpg

imag0093s.jpg

Vervolges de stekker er in gelijmt met epoxy en wordt ook nog geschroeft. Het romp gedeelte volgt nog.

Er was nog een beetje tijd en hout over, daarmee heb ik het frame voor het raam gemaakt.
imag0095s.jpg

Nu maar wachten op en bos hout, vleugel buis, veel servo kabels etc..
Zodra dat binnen is begin ik zolangzamerhand aan de vleugels.

Alvast fijne feest dagen!!:xmas:

Gr. Leander

Daar ben ik weer, helaas niet met een update:(.

En dat zit er voorlopig ook even niet in. Ik heb eerste kerst dag mijn bovenbeen gebroken waardoor ik +/- 3 maanden uit de running ben(mn been is nu net een bouwpakket met een aantal metalen pennen en schroeven). Dan zou je zeggen, kan je lekker bouwen, maar dan moet ik 2 trappen op naar mijn bouwhok en dat is nou precies wat ik niet kan:(.

Zodra ik weer op de been ben en verder kan horen jullie uiteraard weer van mij:p.

Gr. Leander

Zo, da's balen, zeg!

K*T!

(Gaat ons niks aan, maar, hoe is 't gebeurd?)

Misschien kan iemand de bouwtekening(en) voor je aan de muur hangen; om alvast rustig te overdenken hoe je alles straks gaat doen?

(Ik had destijds op huwelijksreis een miniatuur-weergave van de tekening plus artikel van de Sopwith Pup mee, plus een bloknote. Tussen de bedrijven door, aan het zwembad etc. veel naar gekeken . . . ;))

jan.

Sorry voor mn late reactie!!

@ jan

Ik ben wezen schaatsen, het ijs was behoorlijk slecht, bobbels enz. Op een gegeven moment kreeg ik de slag te pakken dus ging even voluit en toen...
Bleef ik hangen achter zo'n bobbel en daar lag ik, we zijn inmiddels een maand verder en het gaat de goede kant op!!:D Ik kan alleen nog niet mn bouwhok bereiken. Die tekeningen ophangen das niet zo'n gek idee, alleen denk ik dat mijn vriendin er niet heel erg vrolijk van word:nooo:

Hebben jullie nog een leuke motor optie?? (heb ik nu alle tijd voor daar om over na te denken;)) Hij schijnt al te vliegen met een 62cc zenoah, alle suggesties zijn welkom!!

Gr Leander

Toch een update(je):D!!

Gisteravond toch even in mn bouwhok geweest, ik heb een beginnetje gemaakt met de vleugels

imag0013ry.jpg

imag0012w.jpg

Met een beetje geluk kan ik vanmiddag ook nog even naar de zolder (bouwhok), ik weet nu hoe ik met krukken naar boven kan;)

Dit was het voor nu!!

Gr. Leander

Toch nog even iets gedaan aan de vleugel, die er nu zo uit ziet.

imag0025pn.jpg

imag0023q.jpg

De bekabeling van de verlichting zit er al in nu de servo kabels en de kartonnen koker voor de vleugelbuis nog, en dan kan ie (na het nodige schuren) ingedekt worden met 2,5 mm balsa.

Gr. leander

ZO...!!

De bestelling is geplaatst:D!(veel hout!!! en wat andere dingetjes) Zodra deze binnen is kan ik de romp vleugel verbinding gaan maken, dan begint het toch al een beetje op een vliegtuig te lijken.

Binnenkort de kappen (cockpit motorkap e.d.) bestellen bij Fiberglass specialties, ik twijfel nog een beetje of ik er wel of niet wielkapjes op ga zetten:confused:. Heeft iemand ervaring met hun producten en enig idee hoelang het kan duren voordat ik een bestelling in huis heb??

Als er weer foto's te posten zijn zal ik dat zsm doen.

Gr. leander

Vandaag weer het een en ander gedaan.

imag0030u.jpg

imag00312.jpg

imag00322.jpg

Als het goed is komt deze week mn bestelling binnen, dan kan ik weer verder. Aan de stekker moeten nog kabels gesoldeerd worden en de kartonnen koker moet er nog in gelijmt worden voordat ik het geheel kan bekleden met balsa.

Gr. Leander

De bestelling is al binnen dus ik kan verder!!:D

nieuweafbeeldings.jpg

Eerst moet de bekabeling gesoldeerd worden voordat ik de overgang van romp naar vleugel kan beplanken, dat ga ik al volgt doen.

stekker.png

De kartonnen koker voor de vleugelbuis is al in gelijmd.

nieuweafbeelding1.jpg

nieuweafbeelding2.jpg

Zodra de lijm uitgehard is ga ik solderen en dan 2.5 mm balsa dr op, foto;s volgen nog.

Gr. Leander

Hallo,

De stekker in de vleugel en romp (geen foto) heb ik gesoldeerd.

imag0045h.jpg

Daarna heb de onderkant van de vleugel alvast beplankt.

imag00492.jpg

imag00482.jpg

Nu moeten eerst de 'shear webs' tussen de spanten gelijmd worden en dan de bovenste beplanking erop.

Nogmaals de vraag of iemand ervaring heeft met fiberglass specialties?? ben benieuw hoelang hun levertijd en de kwaliteit van de producten is.

Gr Leander

Weer even een update.

Ik ben bezig geweest met de overgang van de romp naar de vleugel.
er moest nog even gesoldeerd worden en toen kon de 2.5mm balsa dr op met dit resultaat.

imag0050j.jpg

imag0051go.jpg

imag0052ji.jpg

De onderkant is nog niet helemaal af, (dan doe ik de volgende x). Afwerken moet nog gebeuren. Ik ben dik tevreden:p.

Gister de motorkap, cockpit, raam e.d. besteld bij fiberglass specialties. Het spul word op bestelling gemaakt en volgende week verzonden, nu maar hopen dat het een beetje rap langs de douane komt.

Gr. Leander

De vleugel is beplankt.

imag0053sv.jpg

imag0054q.jpg

En het eind resultaat.

imag00582.jpg

Ik heb het als volgt gedaan om de ronding er mooi in te krijgen, alle ribben in gesmeerd met houtlijm, de voorkant vast getaped en de achterkant met secondenlijm op zn plaats geplakt.

De vleugel voor het idee even an de romp gezet. (sorry voor de slecht foto)

imag0055no.jpg

De vleugel tip moet nog, die maak ik past als mn bestelling van fiberglass specialties binnen is. Daar zitten namelijk ook de nav verlichting covers bij.

Gr. Leander

op eigen pootjes!!

Het is zover, hij staat op zn pootjes!!:D

imag0070u.jpg

imag00712.jpg

imag0072kp.jpg

Het zit nog niet vast, maar dat komt later. De neuspoot is ook nog niet klaar daarover later meer.

De bestelde motorkap, cockpit kap e.d. zijn al geland op schiphol. Nu maar zien hoelang het duurt voordat het binnen is.

De 2de vleugel is ook bijna klaar, hiervan heb ik geen foto's gemaakt.

Als de kappen binnen zijn en de vleugel af is zal ik hem op een mooie dag buiten op de foto zetten:zon:

Ik heb nog even een vraagje over de elektronica.

Er komen +/- 8 (redelijk zware) servo's in kan ik die zo op de ontvanger aansluiten of is het verstandig om een powerbox o.i.d. ertussen te zetten?? Ik hoor het graag van jullie!! ik ben niet zo thuis in de elektronica:rolleyes:

Gr Leander

Mooi,
Volg de bouw van posting 1, instilte
Hoe ga je hem straks op de grond sturen?? de 1:1 heeft een soort zwenkwieltje en stuur je vooral met de remmen.

Mooi hoor :yes:

Hoe "zwaar" zijn die redelijke zware servo`s?
En welk besturingsysteem gebruik je?

Back