GSM Li-ion en lipo packs

'looow

ik heb ergens een paar oude gsm accu's kunnen vastkrijgen, enkele Nimh, die ik ga deassembleren voor mp3speler en dergelijke
maar ook 1 lipo en 2 Li ion pack.

ik heb die open gedaan (li ion) en ik zag er een hoopje electronica inzitten. is dit een beveiliging zodat je die packs kan opladen met de standaard gsm adapter?

ik weet niet of foto's je veel kunnen helpen maar ik hoor 't dan wel!
groeten,
jeroen

ik vermoed dat dat "hoopje elektronika" de laadelektronika is die er onder andere voor zorgt dat de cellen AFZONDERLIJK" de laadspanning toegevoerd krijgen zodat ze niet overladen kunen worden als de ene celspanning 30mV afwijkt van de andere (tenminste als ze in serie staan), want dat vinden lipo's niet leuk en kunnen ze kapot gaan.

vaak 1 cel ;) electro is een temperatuur beveiliging en onder en overspanning. Ook stroom en kortsluiting vaak.

Tadango zei:
vaak 1 cel ;) electro is een temperatuur beveiliging en onder en overspanning. Ook stroom en kortsluiting vaak.
dus als ik dit stukje eraan laat en oplaad via de nokialader kan er niets mis gaan ?
de laadelectronica zit niet in de gsm ?

een lipo in een telefoon?? welk toestel was dat??

maar ik vermoed dat er een overbelasting, kortsluiting en temperatuur controle in je accu zit,, en mss nog wel veel meer,, ik zou het laten zoals die is,,

Er zijn heel wat telefoontjes met LiPo's tegenwoordig. Mijn toestel (Misubishi M21i) heeft er ook één in zitten, lekker klein en licht maar toch 900mAh! Standby tijd van ongeveer 100 uur.
De elektronica die er in zit is inderdaad een deel van het beveiligings circuit. Het schakelt de stroom af bij een te hoge stroom (kortsluiting) en te hoge temperatuur. Dit werkt zowel tijdens het laden als het ontladen.

Back