gsm mast

heeft er iemand ervaring met het vliegen vlak bij( 50 m) een gsm mast?
de zender van de vlieger is in alle gevallen wel tussen het model en de mast, maakt dat nog wat uit :?:

Bij ons op de RC autocircuit is heel dichtbij een mast en we hebben het idee dat daar wat storing uit komt, zeker wanneer er mensen (met een GSM) rondom de baan staan.....

Kijk eens op de site van ACT, een van hun klanten heeft een stukje ingestuurd hierover.

Gerard_nl zei:
futaba zegt dat er geen probleem zou moeten zijn met mobiele telefoons, maar raad wel af ze niet op het veld te dragen.

Dat is op zijn minst dubbelzinnig op te vatten en laat aan alle kanten ruimte voor speculatie over.

Stevo

het schijnt dat rechtstreekse instraling op je zender .
van je mobile tel wel eens wat problemen kan opleveren op je zenders
laagfrequent gedeelte maat het is mij nog niet overkomen en ik heb hem vaak in de binnenzak .
en een it,er bij ons op de club loopt gewoon te vliegen als hij problemen oplost met een oortje in .
dus het moet wel meevallen
groeten wiebe

De Duitse counterpart van de KNVvL heeft een test gedaan naar storing met betrekking tot GSM's. Volgens mij hebben we dat al eens besproken hier, of kijk anders eens op de site van de KNVvL of de DMFV.

GSM storen niet op onze 27,35 of 40 mHz frequenties.

Wel [kan] het de electronica je zender (en hoorapparaten :() storen,
puur door ingestraald vermogen. [botte bijl methode]

De meeste modelzenders zijn maar een plastic kast, met niet afgeschermde electronica, alleen het hf-moduul zelf is vaak (soms niet eens) afgeschermd.

Je GSM wel eens dicht bij je computerspeakers laten liggen?
Als je gebeld word hoor je karakteristieke brom signalen, nog voordat je gsm zelf af gaat.
[ daar werken die gadgets zoals klein oplichtend bierflesje enz ook op, wie weet waar ik ze nog kan vinden?]

Dit overpower brom signaal kan ongewenst in je zender, bij het normale ppm signaal meegemixt worden.
Deze storing zal dus door je eigen zender zelf worden uitgezonden. :!:
En tsja.. Van die gemolde pulstrein kan je ontvanger en servos even geen soep maken.

Oplossing is simpel, gewoon een beetje afstand houden tussen gsm en je handzender.

De al genoemde botte bijl methode zou evt heeel dichtbij de gsm paal, pal op de tig watt antenne, om dezelfde reden het low freq decoder deel van je ontvanger kunnen storen, en misschien de gevoelige auto gain van het ontvanger deel kunnen dichtschreeuwen.

Wordt nog leuker met UTMS, daar gaan ze nog met grotere vermogens gooien.

bedankt voor jullie reactie, alleen de meeste antwoorden gaan over gebruik van je mobiel tijdens het vliegen, ik bedoel vliegen vlakbij een zendMAST, en wel op 50 m afstand van de vlieger

Naast ons veld staat ook een gsm mast en heb nog nooit gehoort dat er problemen waren.

Wel staat er in de MHW van december dat het inmiddels wel bewezen is dat de PLL zender wel de weg kwijt raken door een gsm. Er staat voor in een stukje over een Turbine heli die spontaan de grond in ging.

BMFA SAFETY BULLETIN NO 6

SYNTHESISED TRANSMITTERS AND MOBILE TELEPHONES

following the crash of an expensive gas turbine model helicopter, the investigation ionto the cause revealed that the synthesised transmitter being used to control the helicopter was interfered with by a nearby mobile telephone. In this case it was a Multiplex transmitter but it is possible that the same could occur with other synthesised transmitters.
The transmitter manufactures's instuctions were scrutinised and found to contain a warning that mobile telephones were not to be used within the direct vicinity of the transmitter and subsequent trais revealed that the incident was repeatable with that transmitter. The UKRCC will be carrying out futher investigations to dertermine the extent of the problem and will be advising in the future.

Dus oppassen denk ik maar

gr Remco

Niek zei:
[ daar werken die gadgets zoals klein oplichtend bierflesje enz ook op, wie weet waar ik ze nog kan vinden?]
Ga voor de grap eens naar de Zwarte markt in Beverwijk. Daar wordt je dood gegooid met die dingen.

De oorspronkelijke vraag van Nico geeft mij het gevoel van "heeft iemand ervaring met lopen over dun ijs?"
Dit lijkt flauw maar het antwoord zit hem weer eens in de details. Als ik over dun ijs loop zal er, met mijn gewicht in gedachte, niet veel gebeuren.....een ander zakt er meteen doorheen.
Als je een ontvanger gebruikt die gevoelig is voor oversturing en daardoor "dichtgedrukt kan worden" door iedere willekeurige zender, dan heb je een probleem met de GSM mast dicht bij. Bij iedere ontvanger komen er na de ingangs filters die de antenne aanpassen aan de rest van de electronika, transistoren die het signaal van de antenne moeten verwerken. Iedere transisteor/FET die een sterk signaal aangeboden krijgt heeft een moment dat dit signaal niet meer naar behoren kan worden verwerkt en ook op de momenten dat de hoogfrequent sinus door een nul gaat blijft de transistor/fet vol uitgestuurd door de energie die opgeslagen zit in de verschillende (parasitaire)capaciteiten. De schakeling loopt vast zoals dat genoemd wordt. Heb je een ontvanger van betere kwaliteit dan merk je niets omdat er voor gezorgd wordt dat bij dergelijke grote signaalsterktes aan de ingang deze of worden verzwakt of de versterking van de eerste trappen wordt zeer sterk terug geregeld.....Er is dus geen algemeen geldend antwoord al blijft onverkort overeind dat het wel een vorm is van risico zoeken.
Hoe kom je er achter of het nu wel of juist niet veilig kan om te vliegen op een dergelijke lokatie? Volgens mij is de enige methode om een reikwijdte test te doen waarbij het vliegtuig juist dicht bij de zender is en de RC zender er verder van af. Ga hierbij niet tegen de zendmast aan staan want daar is het signaal juist weer heel zwak. Kijk waar de feitelijke zendantennes zitten en projecteer dan een lijn onder een hoek van ongeveer 45 graden naar de grond en ga daar staan met het vliegtuig. Dan moet je de normale afstand kunnen overbruggen zonder gewiebel van de servos. Ook met lopende motor, zeker bij elektroaandijving (Als je PPM codering gebruikt). Storing door een GSM mast heeft als typisch eigenschap dat deze repeterend is met een korte pauze van slechts een of enkele seconden afhankelijk van hoe druk het telefoon verkeer is. Wat je meestal merkt is dat de servos met een zekere regelmaat even uitslaan om tussendoor wel naar de zender te luisteren. Dit is tenminste mijn eigen ervaring opgedaan bij experimenten om te zien wat mijn beste ontvangers waren. (dit waren overigens zonder uitzondering dubbel super PCM ontvangers van MPX of Fut/Robbe die helemaal nergens last van hadden terwijl enkel super PPM ontvangers (ACT en Webra) de mist in gingen als je maar dicht genoeg bij de GSM zender kwam en de RC zender op de halve of kwart afstand gehouden werd van wat normaal kon worden overbrugd)
Met andere woorden: zoek het risico niet op als het niet echt moet = blijf weg van deze GSM mast en gebruik anders de beste ontvanger die je maar kan krijgen = dubbelsuper met geregelde ingangstrap en liefst op PCM codering = DP149 van Futaba)

Hans Delemarre, PH7JDE

Als je denkt dat je storing hebt zoek dan de echte oorzaak op. Heel vaak krijgt iets de schuld wat het niet kan zijn en vervolgens wordt het probleem niet aangepakt. Even zeker weten dat je bijvoorbeeld niet gewoon een ontvanger accu probleem hebt of een antenne verkeerd gelegd.

Ander "broodje aap" voorbeeld.
Laatst beweerde iemand dat de GSM antenne op de hoogspanningsmast wel enorm moest storen, want als hij onder de draden reed ging zijn radio moeilijk doen. Dat heb je echter wel vaker bij hoogspanningsleidingen (bij zwak radio station) en heeft dus niets met die GSM antenne te maken.

Dan nog even inhoudelijk:
Je kan dus eventueel storing krijgen van GSM toestellen in de buurt van je modelbouwzender.
Het vermogen waarmee je GSM toestel zend wordt echter bepaald door de afstand tot de GSM-mast (regelt GSM systeem allemaal).
Zit je dichterbij, hoef je niet zoveel te zenden. GSM mast zegt tegen toestel "brul niet zo, ik staat vlak bij". Slim he. Zo gaat je accu langer mee.
Dus... GSM mast in de buurt? Gefeliciteerd. Minder last van storing door instralende GSM toestellen vlakbij. :roll:

Bij de GSM mast zelf natuurlijk wel alle frekwenties tegelijk en met ietsje meer vermogen.
Wledsterkte van dat signaal neemt echter kwardratisch met de afstand af. Heb je dus ook geen last van.

Advies: Klim niet in een GSM mast met een modelbestuuringszender.

Toen wij een clublid eens lieten klimmen viel hij uit de betreffende boom en kon de trauma heli langskomen.....nooit ergens inklimmen waar je niet in hoort!

Hans Delemarre

heeft corrien hier mischien een mening over??
ben wel benieuwd, we zijn nl bezig voor een nieuwe lokatie voor ons veld, en dit is een mogelijke lokatie.
mee doorgaan of gewoon vergeten ivm te veel risico??

Harold zei:
Advies: Klim niet in een GSM mast met een modelbestuuringszender.
:lol: Toch leuk af en toe hier rond snuffelen, ik had weer een glimlach op mijn mond.

Back