GT2 zender (of andere 2.4 GHz met "spriet"), antenne in behuizing plaatsen?

Discussie in 'Bouwtips rijdende modellen' gestart door Indoorvlieger, 10 dec 2013.

  1. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Je ziet de laatste tijd steeds meer zenders waar de antenne niet meer uitsteekt, maar in de behuizing zit, onbereikbaar voor breukjes door het knikken, etc. Zijn er mensen die dit met een pistoolzender hebben gedaan, dus de antenne in de behuizing gebracht? Ga je dan flink in bereik erop achteruit, valt het wel mee, zijn er dingen waar je extra op moet letten?

    Of misschien een oplossing waardoor de antenne in de huidige situatie niet meer kan knikken?
     
  2. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
    Als de antenne gestoord zou worden door het plastic van de behuizing van de zender zou ie ook gestoord moeten worden van de plastic antennehouder ;)

    Moet dus gewoon kunnen!
     
  3. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Dat zou ik ook denken, maar waarom wordt het dan niet op grote schaal gedaan? Het is alleen maar lastig om zo'n uitsteeksel aan de buitenkant te hebben, lijkt me.
     
  4. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
    Je signaal word beter verspreid met zo'n antenne op de zender waardoor je wat verder bereik kan hebben.

    Hij zend immers een donut uit rondom de antenne. Als je de antenne dan net onder de verkeerde hoek in de zender legt kan je bereik wel eens tegen gaan vallen.
     
  5. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Dan zou je zeggen, doe hem in het handvat, dat staat mooi rechtop, maar was het niet zo dat het menselijk lichaam straling absorbeert?
     
  6. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
    2,4 ghz en water zijn geen goede combinatie.
    Aangezien ons lichaam 70% water is kan je al wel bedenken dat dat geen goed idee is ;)
     
  7. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Dat klinkt erg logisch. De vraag is dan, waar dan de antenne te plaatsen, zonder teveel aan bereik in te leveren. Zijn er mensen die hun zender zo hebben aangepast?

    Ik moet trouwens zeggen dat het in dit geval bij de zender waar ik een draadbreuk in de antenne vermoed, geen officiële GT2 is, maar een zender van Team C, die overigens op de behuizing na wel exact gelijk is aan de GT2, zelfde paneel met schakelaars en trims, zelfde leds en ook FlySky compatible. Misschien dat een stugger materiaal is gebruikt voor de antenne.
     
  8. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
    Ik denk dat de beste plaats is recht onder het punt waar nu de antenne uit de behuizing komt.
     
  9. Richardcj

    Richardcj

    Lid geworden:
    18 jul 2004
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    onder de ruik van amsterdam
    En ik sta nog wel eens met een 35Mhz telescoopantenne te zenden(hoezo is een kleine antenne lastig en breekt ie snel?)

    Mvg. Richard
     
  10. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Hoe dichter je de antenne bij de elektronica brengt des te groter de kans op storingen., je zou het niet willen (en ik praat uit ervaring....)
     
  11. marcelvdwart

    marcelvdwart

    Lid geworden:
    12 sep 2009
    Berichten:
    323
    Locatie:
    Rosmalen, NB
    weet niet precies op welke zenders je doelt, maar heb een jaar met de Futaba T8J gevlogen (FHSS) en geen probleem met bereik (honderden meters) en ook niet met andere 2,4 GHz zenders.
     
  12. DutchRC

    DutchRC Guest

    Voor wat het waard is:
    ik gebruik al jaren (naar tevredenheid) de KT201 zender die bij m'n Kyosho Inferno zat:
    [​IMG]

    Ook op het water, is het bereik daarvan goed (als in: ik kan dermate ver wegvaren, dat ik niet meer kan zien wat mijn boot aan het doen is)

    Dus in het kort: ja.. het kan goed werken.
     
  13. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Dat het kan werken betwijfel ik niet. Maar werkt het ook nog als je een zender met "sprietje" aanpast zodat de antenne binnen de behuizing komt te zitten?
     
  14. DutchRC

    DutchRC Guest

    Als een simpele 'ja' of 'nee' een correct antwoord zou zijn, dan zou de produkt-ontwikkeling van dit soort apparaten een stuk sneller gaan / goedkoper zijn..

    Het kan (zoals eerder genoemd) zomaar zijn, dat zo'n antenne-montage bij een bestaande zender, storing oplevert.. maar dat de R&D van (in dit geval Kyosho, of wie die zender ook fabriceert) dat heeft opgelost. (bv door afscherming / ontstoring / plaats van de electronica)


    Als je echt een antwoord wil, zul je de aanpassing moeten uitvoeren, en daarna met een spectrum analyser aan de slag moeten om het signaal te bekijken.
     
  15. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Ik denk niet dat een spectrum analyser er dit jaar in gaat zitten. :D
     
  16. drift-junkie

    drift-junkie

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    1.837
    Je kan niet zomaar ergens anders de antenne plaatsen of de lengte (mechanisch of electrisch) aanpassen, zonder dat dit effect heeft op het gehele concept, er even vanuit gegaan dat de fabrikant bij het ontwerpen, zijn werk goed gedaan heeft!!

    Hoe het met de moderne 2.4 Gigahertz zenders zit, weet ik niet (heb er nog geen) maar dit zal denk ik niet zoveel afwijken van haar voorgangers. In het ontwerp gaat men er veelal vanuit dat de persoon die hem vasthoudt, deel uit maakt van “de antenne”, daarom zat er nog wel eens in het verleden een metaal plaatje aan de binnenkant van de pistoolgreep die, al dan niet direct verbonden was met de “min” van de zenderprint. Het menselijk lichaam (bestaat veelal uit water) diende als “tegencapaciteit” (alternatieve “aarde”), afhankelijk van de antenne constructie (ontwerp) is hier meer of minder van nodig om optimaal te functioneren/presteren!! Hoe hoger de zendfrequentie, hoe gemakkelijker het wordt om een antenne te ontwerpen (relatief kleine constructie nodig) die zelf al een eigen tegencapaciteit bezit! Hiermee is denk ik wel de vraag beantwoord waarom de antenne bv niet in de handgreep zit, dit is een beetje te vergelijken met: de positieve kant van de antenne (straler) onder de grond of in het water steken…:rolleyes:...!!!

    De antenne op een andere plaats aanbrengen, verlengen, verkorten, schuin zetten of wat dan ook, kan ook gevolg hebben op de impedantie van de antenne, hierdoor ontstaat er een “mis-match” met de zender, die op haar beurt daardoor niet het gehele zendvermogen in de antenne kwijt kan, dus minder HF vermogen gaat uitstralen/afgeven!!

    Veelal is op de top van de antenne de meeste HF straling aanwezig, en bij de voet/invoer het minst, de elektronica in je pistoolzender is dus op die plek “het minst storinggevoelig” wbt eigen HF interferentie, je zal dus ook maatregelen moeten treffen om dit te voorkomen, bij het in de behuizing aanbrengen van de gehele antenne!!

    Directe radioverbindingen “vrij” door de lucht of over het water zonder dat dit onderbroken/belet wordt door allerlei obstakels, hebben sowieso veel meer bereik dan radiosignalen over land!! Ontvangers van modelauto’s hebben ook nog eens veel last van negatieve effecten van de nabije omgeving of zaken onder de grond, die signaal wegneemt of anderszins negatief beïnvloed, een ontvanger hoog in de lucht, krijgt weer heel veel signalen aangeboden, waar hij de jouwe uit moet zien te filteren!!
     
  17. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland

    Verlengen of verkorten heeft inderdaad altijd invloed. De hoek misschien ook, maar het is dan wel opmerkelijk dat veel zenders met nog een korte spriet, deze in verschillende hoeken en standen gezet kan worden. Als dit zo kritisch is, zou je verwachten dat ze die hoek vastzetten. Gelukkig zie je meer zenders met de antenne in een klein "stompje" zodat er minder kans op breuk is.
     
  18. drift-junkie

    drift-junkie

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    1.837
    Ik kan wel een paar redenen verzinnen: bv inklappen zodat er geen transport schade kan optreden,..sommige houden hun zender zo schuin dat de antenne verre van verticaal staat, hier zou wel eens een compromis in bedacht kunnen zijn!!!

    “kritisch” is niet het juiste woord in deze, “het kan een negatieve invloed op de prestatie veroorzaken” is een betere benadering!!!
     
  19. motorsports

    motorsports Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Berichten:
    5.546
    Locatie:
    rondom Utrecht
    Het gebruikte " zend protocol" of op welke manier de zender en ontvanger communiceren scheelt een hoop.

    Bv de Spektrum DX serie heeft een antenne die je kan neerklappen, is na mijn idee gemaakt voor transport, werkt het beste als deze niet recht omhoog maar onder een hoek van 45 graden stond.Dit is ondervonden met het varen met de speedboten en hun spray .Daarbij was de afstand waardeloos, circa 75 mtr .Dit alles werkte op het DSM protocol, de latere DX3C werkte op het DSM2 protocol, wat een verdubbeling moest geven van de frequentie(zal wel niet zo zijn, maar kan het even niet beter verwoorden).Daar was het bereik ook behoorlijk lager dan opgegeven, circa 100 Mtr , zowel op het water als op land.
    Toen kwam de HK zender op het FHSS protocol, en waren al mijn bereik problemen weg , ruim bereik op het water ,en op het land .

    Dit alles wel op de 2,4Ghz .
    Ik merkte wel op dat bij de DX3 , op het DSM protocol, het bereik wat beter werd nadat de spanning van de zender werd verhoogd dmv een Lipo.
    Nu zijn daarover diverse discussie gaande of dit wel of niet van invloed kan zijn.
    Ik heb reeds de HK zender los gehaald en kwam tot de verbazing erachter dat de antenne draad langs was, circa 10cm , en dat het meeste van de draad horizontaal lag in de zender en circa 3 cm maar omhoog stak, buiten de zender.
    De ontvanger antenne in de boot ligt ook horizontaal, dus je zou denken dat het mogelijk is om de antenne in zijn geheel in de zender horizontaal te leggen.Echter heb ik dit nog niet uitgeprobeerd.

    Dus het DSM 1 en 2 Protocol was voor mij slecht qwa bereik, het FHSS protocol prima .
     
  20. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Interessant, dat die antenne bij de HK zender al grotendeels binnen de behuizing zit. Bij de nieuwe GT-2B is de antenne een uitstulping op de bovenkant, geen knikbare spriet meer. Wat ik wel heb begrepen is dat bij 2.4 GHz slechts een klein deel van de draad het signaal op pikt.
     

Deel Deze Pagina