GTS Finnjet 1:400 Revell - RC -

Ik ben van plan de kit van Revell van het GTS Finnjet te gaan bouwen én uit te rusten met motoren enz. zodat ik deze RC kan besturen. Ik wilde graag een ferry/veerboot bouwen, omdat dit nou eenmaal mijn favoriete scheepstype is. Het budget blijft laag, dus weinig geld. Ik wilde de zender enz. graag met eentje uit een auto/vliegtuig gaan doen.

Ik hoop dat ik van jullie wat tips en antwoorden op mijn vragen kan krijgen en ik zal natuurlijk de bouw een beetje weergeven hier op dit forum. Verwacht geen snelle bouw, want er moet ook tijd voor de studie en andere hobby's blijven.

Dit moet het worden, weet alleen nog niet welke kleurstelling en bestickering ik ga toepassen;

finnjet_1977_8.jpg


En dit is de doos met de romp ernaast. De bulbsteven zit er apart bij dus die moet er nog op. dit roept ook een vraag op aangezien deze er niet echt mooi hydrodynamisch gevormd uitziet;

1 Er is vast een soort pasta waarmee ik dit kan opvullen, gladstrijken, bijschuren enz.?

De romp zelf heb ik al een beetje bijgeschuurd enz., vanwege de plastic-aanhechting dingen die er aan zitten.

IMG_5508b.jpg


Dan wat algemene gegevens over het schip en model:

Ls 213 m
Lpps 200.52 m
Bs 25 m
Ts 6.5 m
Vs 30.5 kn
Displ 18187 m3
Cb 0.525446009

Lm 0.5325 m
Lppm 0.5013 m
Bm 0.0625 m
Tm 0.01625 m
Vm 1.525 kn
Displ 0.000257813 m3
0.2578125 kg

Nog wat vragen verder:

2 Wat voor lijm is handig te gebruiken, de gewone revell-lijm of zijn er goede+goedkope alternatieven?

3 Is heet handig een airbrush-set aan te schaffen? Of is de kwast voldoende?

4 Hechten de meegeleverde decals goed genoeg om ook te gaan varen, maw kunnen ze tegen vocht?

5 Met de frequentie van een oude vliegtuigzender zal ik niet 'mogen' varen, kan ik dan de kristallen veranderen?

6 Wat zijn geschikte schroefassen? Deze bijv. Robbe - Schroefassen (Stern Tube With Shaft D2) ?
Ik wil waarschijnlijk de meegeleverde plastic schroeven van het model gebruiken.

En alvast bedankt voor de antwoorden!
 
Laatst bewerkt:
Leuk project!

Wel aan de kleine kant, Je zult zoveel mogelijk gewicht moeten besparen zeker bovenin.
Een nep kiel die je onder de boot kan doen indien je gaat varen is zeker handig. Qua ontvanger, motoren, regelaar etc moet alles klein en licht zijn. Daarnaast een kleine en lichte accu..... een lipo bv. Kortom, alles klein en licht. Daarbij alles wat niet nodig is of op een simpeler manier dunner of anders kan ....doen!

Een airbrush is altijd handig, in dit geval zou je een spuitbus wit kunnen overwegen, nadeel is vaak dat je te snel teveel verf op je model krijgt en details dichtlopen. de andere kleuren zijn wel te doen met de kwast. Het geheel met decals goed aflakken (spuitbus) zorgt dat het wel tegen water kan.

Revell lijm is goed genoeg, goed laten drogen en je hele model kan met een potje. Als plamuur kun je alabastine autoplamuur gebruiken, met een tube doe je jaren en veel goedkoper dan alle soorten pasta, voor hele dikke stukken in meerdere lagen aanbrengen en laten drogen of eerst met stukjes plastic oid opvullen en dan plamuur.


Hoe ga je de toegang regelen, met deze "grote" is spatwater wel een probleem, water hoort nu eenmaal buiten de boot.
 
Inderdaad, eens met Puffin: mooi project, maar 280 gram is errug weinig.
Zeker niet onmogelijk, zeker niet met de hedendaagse kleine ontvangers, servo's en regelaars.
Probeer eerst eens dat soort spullen op de kop te tikken en te kijken of je inderdaad voldoende waterverplaatsing hebt. Een van mijn vorige plastic conversies is daarop stuk gelopen. Ik had net te weinig WV.

Mocht je nog geen RC spullen hebben: neem GEEN 35 MHz. Die band is gereserveerd voor de vliegers onder ons. Alle overige banden zijn voor varen vrijgegeven.

Ik blijf dit volgen,

Succes,

Wim
 
Gelukkig ben jij aardig bedreven met Ebay Meneer van de Meer! Daar moet je genoeg vinden. Neem anders even contact op met Robin Rozendaal, moet ergens terug te vinden zijn op het forum. Heb je pas laten zien wat hij allemaal gepresteerd heeft.
 
bedankt voor de antwoorden. Ik zal binnenkort een gewichtsschatting gaan maken. Streefgewicht wordt de 275 gram. Echter een millimeter meer aan indompeling zal me ca. 30 gram aan gewicht extra geven.

Ik zal mijn best doen en verder kijken en vragen!

P.S. heb nog wat waarden veranderd, kwam nog een foutje tegen
 
Laatst bewerkt:
Deel 1 bouwverslag

Ben zo nu en dan eens even met de romp bezig, het bekende schuren en plamuren. De bulbsteven had nogal een deuk aan de zijkant en was absoluut niet mooi gevormd. Inmiddels ziet deze er mooi uit. Bedankt voor de tip over de Albastine autoplamuur, werkt perfect.

Hier nog een paar fotootjes:

De romp en bulbsteven voordat ik begon met schuren en plamuren (Had alleen even mijn hobbymachine uitgeprobeerd aan de voorkant van de bulb, vandaar een klein deukje :p). hier is ook goed de platte zijkant van de bulb te zien, die absoluut niet waarheidsgetrouw is:

IMG_5652.jpg


In de plamuur. Ik heb ook de ankerkluizen dichtgemaakt, ze zaten voglens ij niet op de goede plek, moet nog maar even kijken of ik ze er wel weer in zet:

IMG_5660.jpg


Het vlak; vind de schouders aan de voorkant van het vlak nog te gebold, maar hier ga ik niets aan veranderen, wordt wel heel veel plamuren en schuren. Heb hier wel de aanhechtingen van de gietmal weggeschuurd en de niet rechte vlaktilling er een beetje uitgehaald.

IMG_5661.jpg


En dan zoals het er vanmiddag bij lag, de bulb aan het schip vast. Inmiddels staan de randen hiervan in de plamuur en kan ik weer gaan schuren (en daarna weer plamuren en schuren)

IMG_5675.jpg
 
Zo te zien nieuwe hobby? Ik neem je camera's wel over voor een prikkie dan kan je een nog mooiere boot bouwen:mrgreen:
 
Deel 2 bouwverslag

Inmiddels is de romp zo goed als af, aan de achterkant nog wat de veel te brede kielbalk bijgewerkt, nog een paar kleine dingetjes en dan kan de romp in de verf, komen nog wel foto's van. Inmiddels de eerste delen van de opbouw in de verf gezet. Een veerboot heeft helaas wel erg veel (kleine) raampjes die geverfd moeten worden....

De middelste rij raampjes in de antraciet-verf:

IMG_5699.jpg


Schoorstenen en de voorkant van de opbouw. Schoorstenen moeten anders geverfd dan in de bouwhandleiding staat, omdat ik het kleurenschema van de foto bovenaan van het echte schip aanhoud, dus in een andere kleurstelling dan waar de doos voor is. Ik probeer ook zo weinig mogelijk decals te gebruiken. Schoorstenen ga ik nog even boven een kaarsje houden om wat roetaanslag te kweken :) (De verf op de schoorsteen links op de foto ziet er wat slecht uit, komt deels door flitser, maar hier komt toch nog roet op...)

IMG_5704.jpg


Dan 3 kleine stukjes dekopbouw (boeg) die eerst inelkaar gezet moesten worden. Daarnaast de 2 brugvleugels in de groene dekverf.

IMG_5708.jpg


Een van de komende dagen komt het volgende deel wel ;)
 
Langzaam vordert het verven. De zijden van de laagste dekken staan in de tjet, de hogere dekken liggen te drogen, maar die hebben inmiiddels dus al een blauwe band. De dekken zelf hebben nog een extra laagje groene verf nodig.

Even met tape een voorproefje

IMG_6095b.jpg


(moet nog flink de blauwe verf bijwerken bij de stuurhut...)

Heb ook over de waterdichte indeling na zitten te denken; Het hoofddek, dus op hoogte van de holte wordt het waterdichte dek. Dan komen de huidige randen (die in de verf staan en hier ook op de foto staan) inclusief de voorplaat met de stuurhut vast te zitten aan de romp voor extra stabiliteit en waterdichtheid. Dan wordt het hoogste dek op deze foto afneembaar. Dit dek moet ook nog wat gewichtsbesparing ondergaan. Verder zal het hoofddek (holte-hoogte) een gat krijgen met een opstaande rand, waar dan een deksel op kan.
 
Laatst bewerkt:
Heb je de binnenkant al voor elkaar?
Nu kun je d'r nog bij, da's straks wel anders.
Als ik het goed heb begrepen is de opbouw nog los van de romp?
Dan ik het nu tijd om met de aandrijving en dergelijke bezig te gaan.

Wim
 
Wim, bedankt voor het meedenken! I moet nu inderdaad (ook) bezig met de interne elektronica. Ik heb de onderdelen alleen nog niet, dus schilder ik zoveel mogelijk van de opbouw, dus dit zit ook allemaal nog los. Vanaf het tussendek (hoogte van stuurhut) wil ik verlichting inbouwen met glasvezel-draadjes. Daarvoor moet ik eerst schilderen, dan de draadjes aanbrengen en dan alles in elkaar lijmen en de draden naar 1 punt convergeren. Er komt een behoorlijke hoeveelheid lampjes als dekverlichting en natuurlijk komt er navigatieverlichting. Vandaag komt er nog wel een plaatje van de lichtjes ;)
 
Je kunt uitstekend zonder alle RC spullen.
Op dit moment moeten echter wel:
schroefassen en motor
roer(en)

Voor wat betreft het roer moet je ook al nadenken hoe je er later weer bij kunt, er niet meer bij kunnen levert problemen op wanneer de aansturings hendeltjes los laten (is mij gebeurd bij m'n Smit Rotterdam)

Daar is (bij mijn weten) een oplossing voor. "Iets" met losneembare roeren.
Even heel hard
:help:
roepen en er komt ongetwijfeld iemand die je kan vertellen hoe dit nou ook al weer zat.

Wim
 
Hallo Redmer,

Zoals je in de PB al vroeg heb ik inderdaad de smit Nederland 1:200 varend gemaakt
Tevens ook de Smit Houston 1:200 en ik ben nu bezig met de Waker. 1:200
en deze winter wil ik starten met de Queen Marry 2 varend te maken. Ik wil alleen nog ergens het model voor een redelijke prijs op de kop tikken.

Ik heb voor de Houston 2 motoren bij Conrad aangeschaft welke op een regelaar van modelcraft werken. Bij dit model zijn de roeren bediend dus heb ik de motoren parallel gezet op 1 regelaar.
motoren:type 2427-30 no 24 44 22-92
regelaar: V12XR no 23 16 38-92
de assen heb van graupner gekocht met een 2mm schroefas. De schroeven bij propshop in Engeland.



De smit Nederland heeft 2 mini motoren met elk een eigen regelaar. Deze heb ik in Polen besteld. ze worden gevoed door een LiPo van 130mah. Hier kan ik ongeveer 45 minuten mee varen. Daarna valt de ontvanger uit vanwege te lage spanning. Dit is nog boven de minimum toelaatbare spanning voor een LiPo. je hebt dus geen LiPo saver nodig.



Componenten uit Polen:
https://www.shop.kkpmo.com
Speedcontroller ER500 2x per motor 1
JSTMINI R-4P 4CH Receiver FM
Mini Crystal Channel ...
LIPO130 130mAh Cell Fullriver
DC Motor Ø 12 mm * 15 mm N20
JST3P150 (kabeltjes voor tussen regelaars en ontvanger)
Als je het roer ook bedienbaar wilt maken dan heb je nog een mini servo nodig.
voor het bovenstaande was ik ca €75 kwijt.
De schroefassen en kokers heb ik zelf gemaakt. Hoe ik dit heb gedaan kun je in mij draadje lezen.

De waker ga ik ook voorzien van de bovenstaande electronica, echter met de iets zwaardere motoren van conrad. Hiermee kan ik beide schroeven afzonderlijk aansturen en de roeren aansturen.

Als je verder nog vragen hebt dan kun je altijd even een berichtje sturen. Ik zal deze tekst ook even toevoegen aan je draadje. Dan hebben meerdere mensen er profijt van

Succes en groeten,

Martin
 
Bedankt Martin! Ik zal er binnenkort naar kijken, ziet er hoopvol uit. Hopelijk nog even voor Maandag, want dan ga ik een kleine week op vakantie naar Zweden ;)
 
Ik had ook nog plaatjes beloofd van de verlichting;

Navigatieverlichting van voren gezien:

navgvoor.jpg


Navigatieverlichting van achteren gezien:

navgachter.jpg


Dekverlichting en nav.verl. van voren:

verlvoor.jpg


Dekverlichting en nav.verl. van achteren:

verlachter.jpg


Zit nog te twijfelen of ik een deel met SMD led's zal verlichten, of alleen glassfiber...
 
da's wel heel cool hoor, een paar van die lampjes. wat voor soort verlichting gebruik je daar nou voor, en hoe monteer je die precies in het model? ik dacht al dat tegenwoordig veel LED gebruikt werd, maar nu zie ik ook fiber. Zit er aan te denken om een Revell USS Voyager te kopen en die uit te rusten met verlichting.
 
Back
Top