Guillows Spitfire project

• Topicstarter Topicstarter rumble
  • Startdatum Startdatum
R

rumble

Guest
Goed, de winter komt eraan en wat gaan we doen...........

Na een tijd gesmuld te hebben van alle foto's op het WWW is dit het winter project geworden.

Een statisch model dat omgebouwd gaat worden naar RC. De Guillows Spitfire.

Er zijn niet veel van deze omgebouwd dus ik ben benieuwd naar het eindresultaat komend voorjaar. Het kit-je (EUR 46,--) is in bestelling en de aandrijving is gekozen en komt volgende week uit de USA. (AXI 2208/34 met 2s lipo 1050)

Het streven is een vlieggewicht van ongeveer 320 tot 350 gram.

Ik ben van plan om een bouwverslag met foto's op dit draadje te zetten zodat iemand net zo kan genieten als ik heb genoten van jullie bouwprojecten.

Tot snel!

afb8621.jpg

zoals ie ongeveer worden moet.

@Rumble!

20 jaar geleden heb ik er ook zo een gebouwd! :D

Mooi modelletje. 8)

Wat is de spanwijdte maar weer? :roll:

350 gram lijkt me fors aan de maat . . . wat wordt dan de vleugelbelasting? :?

We gaan het met spanning volgen! :P

jan

Hij zal ongeveer 710mm groot worden. Vleugelbelasting heb ik nog niet uitgerekend. Er is ook een styro spit te koop van de zelfde afmetingen die 350gram weegt. Dus in theorie moet het gaan lukken.

Maar elke gram is er een! Misschien dat er tijdens de bouw ideeen komen. Ik denk dat ik het richtingsroer maar vast maak. Dat scheelt in ieder geval weer 10gram aan spullen.

De bouwdoos is binnengekomen. Natuurlijk direct uitpakken en even kijken wat er in zit. :P

afb9243.jpg

Inhoud van de doos.

Veel balsa en een paar goed gevormde plastic delen. Het balsa is van een zware kwaliteit en erg bros. De balsa delen zijn gestanst. De kwaliteit hiervan is redelijk. Echter de vleugel ribben zijn matig, erg veel maat afwijkingen wat veel schuurwerk op zal leveren als we deze gebruiken.

Het kleine vacuum gevormde cockpit kapje is erg leuk om te zien en erg gedetaileert. Net zoals het stickervel met instrumenten wat op het dashbord geplakt kan worden.

Ik heb besloten om eerst de romp grof op te zetten en dan verder te gaan met de vleugel. Eerst maar eens kijken of het LIPO pakketje er wel in gaat passen.

afb9244.jpg

Gaat het passen?

Dit gaat wel lukken. Hij kan er ook nog in de lengte in als de tweede "former" van boven op wordt gemaakt. Ik denk dat ik dat ga doen omdat er dan iets meer speelruimte overblijft voor het verleggen van het zwaartepunt.

Het opzetten van de romp is een precies klusje omdat het uit twee helften wordt opgebouwd. Ook zijn de balsa delen erg kwetsbaar waardoor er regelmatig een reparatie gedaan moest worden. Zolang de gordingen er niet op zitten blijft het rompje kwetsbaar.

afb9245.jpg

De romp onderdelen.

afb9246.jpg

Het opzetten van de romp op een vlakke ondergrond (plank grenen)

afb9247.jpg

Het verlijmen van de "formers" en langsliggers met normale witte houtlijm. Deze heeft een iets vullend vermogen wat in dit geval de sterkte doet toenemen.

afb9248.jpg

De delen zijn verlijmt en gedroogd. Onder aan de romp zit een klein balsa stripje dat gebogen is met stoom (uit de waterkoker). Wanneer het hout nog vochtig is van de stoom kan het normaal verlijmt worden met witte houtlijm. Dus het droogt op en komt spanningsloos op de romp vast te zitten.

afb9249.jpg

De grove opzet van de romp is nu gereed. Ik heb nu een indruk wat de romp uiteindelijk gaat wegen (weegt nu 15gr). Eerst eens wat berekeningen maken en bepalen wat het gewicht en vleugeloppervlak moet worden. Daarna de vleugel bouwen.

:wink:

mhhhh :?

winterprojekt zei je :lol: , lijkt meer op een herfstprojekt wat in de winter klaar zal zijn :roll:

maar, leuk projekt hou ons op de hoogte van je vorderingen.

Greetingz,
Berto.

Inderdaad, als je zo door gaat moet je al weer snel op zoek naar je volgende.... :lol:

Arvid en Berto zijn (mi. ( = mijns inziens)) erg optimistisch. :?

Ik heb vroeger (zoals gezegd) ook nog eens zo'n ding gebouwd, en het venijn zit 'm in de staart (figuurlijk). :wink:

't Is een hele kunst om zo'n ding recht te bouwen EN te bespannen; voor je het weet staat het zo krom als een hoepel. :schrik:

Er moet een motor en besturing in, en dat is allemaal al snel behoorlijk ontoegankelijk. :evil:

Misschien is Rumble wel iets te voortvarend van start gegaan, want ik zie nog geen voorbereidingen . . . :nooo:

En als de term 'hangar rash' ergens van toepassing is (tijdens de bouw) . . . :mad:

De eerste ongelukjes hebben zich al voorgedaan.

We gaan het zien! 8)

Zet 'm op! :thumbsup:

jan

"Hangar rash" Wat is dat?

Het bouwen zelf gaat best snel. Maar inderdaad ik moet steeds tegen mezelf zeggen; Langszaam en netjes! Ik heb de hele winter de tijd.

Inmiddels besloten om de vleugel compleet nieuw te maken en alleen gebruik te maken van de " outlines" op de tekening.

Het streef gewicht van de romp zal 50gr. zijn, de vleugel 45gr. de elektronica + motor 190gr.

Totaal gewicht mag 300gr niet overschreiden en omdat ik niet meer dan 30gr/dm2 belasting wil zal de vleugel iets vergroot worden. Ongeveer 5 tot 6 cm meer zodat het opp. ongeveer 10dm2 wordt.

Ik heb nog iets ruimte in de gewichten en misschien ga ik die leuke kleine retracts van GWS proberen. Alleen voor het landen (en het mooie gezicht) dus richtingsroer kan vast blijven.

Goed, Nu de romp in ruwbouw klaar is om voorbereid te worden voor de elektronica ed. laat ik deze even liggen. De onderdelen zijn nog onderweg.

De vleugel dan maar.

Volgens de tekening is het ontwerp een klassieke balsa vleugel zonder hoofdligger. De opbouw bestaat uit de ribben met een voor- en achterlijst met bovenop en onderop de vleugel kleine balsa strookjes van 2mm vierkant. Dit ontwerp is echter niet echt stabiel en ook niet erg sterk. Tevens wil ik de oppervlakte van de vleugel vergroten tot 10dm2 zonder dat de karakteristieke vorm verloren gaat. Na veel denk werk heb ik gekozen om deze vleugel net zo te bouwen als ik al mijn andere vleugels bouw. Een carbon hoofdligger met alleen een voor- en achterlijst met ribben.

De hoofdligger is een 5mm carbon staaf en de ribben snij ik opnieuw uit 1,5mm medium balsa. Ook de voor- en achterlijst snij ik ivm de richting van de houtnerf opnieuw uit. De ruwe opzet van de vleugel ziet er nu zo uit.

afb9362.jpg

afb9363.jpg

De vleugel bestaat uit drie delen die later samengevoegt worden tot 1 vleugel. Twee carbon verbindingen moeten dan onder een hoek gelijmt worden. Hiervoor een spijker gebruikt waar de "kop" afgehaald is en precies in de carbon staven past. Met de spijker kan precies de V-stelling worden bepaalt en daarna met epoxie lijm vastgezet worden.

afb9364.jpg

Ook het balsa weghalen wat niet echt nodig is. Dus de meeste ribben "uitgesneden" vanaf d hoofdligger naar de achterlijst.

afb9365.jpg

En de voorlijst "uithollen" waar het kan.

afb9366.jpg

De rolroer constructie bestaat uit twee gordingen in de vleugel en een balsa voorlijst voor het roer. De voorlijst krijgt later de V-vorm die een goede uitslag van het roer vormt.

afb9367.jpg

Het voordeel van deze constructie is dat het allemaal voorbereid kan worden terwijl de achterlijst van de vleugel nog niet is doorgesneden. Een zuivere bouw is gegarandeerd. Nadat de lijm is uitgehard kan de achterlijst worden doorgesneden en het rolroer uitgenomen.

afb9368.jpg

Als scharnier gebruik ik altijd versier lint wat je altijd op kado's vind. Dit is een soort polyester en kan zeer eenvoudig in het balsa worden gelijmt met CA lijm. Werkt perfect.

De hele vleugel ziet er nu zo uit.

afb9370.jpg

Om nog meer gewicht te besparen is de achterlijst minder breed gemaakt waar het kan.

afb9371.jpg

Na het schuren en bijwerken ben ik tevreden over het resultaat. Een zeer stabiele en stijve vleugel met weinig torsie en een gewicht van 33gr. De karakteristieke vorm is behouden gebleven en het oppervlak is 10dm2. De volgende stap is ook hier het inbouwen van de retracts en de stuurservo's. Daarna nog wat aan gewichtsbesparing doen en afwerken.

Rumble!

Mooi hoor! :thumbsup:

Weet je al hoe / met wat je hem gaat bekleden?

('Hangar rash' is alle schade die je vliegtuig/model oploopt in de hangar (hobbykamer), en onderweg van de hangar naar buiten, agv. van botsingen (met deurposten!! :evil: ), vallende voorwerpen (boortjes, hamers, zagen, whatever), etc.).

jan

Aha..... hagar schade, juist ja. Het blijft wel opletten inderdaad.

Bekleding wou ik doen met solartex (met het linnen gevoel) omdat ik daar nog wat meters van heb maar ik heb toch gekozen voor Nelson Litefilm (dark green). Nooit mee gewerkt maar zal wel lukken denk ik.

De aansturing van de rolroeren wil ik doen met twee bowden kabels van 0,8mm die schuin op de roeren uitkomen aansturing met een 6 gr. servo. Dus meer uitslag naar boven dan naar beneden. Dit principe heb ik echter nog nooit toegepast en weet niet goed onder welke hoek ik uit moet komen bij de roeren. De roer hevel zet ik aan de bovenzijde omdat het anders te kwetsbaar wordt bij een landing.

Iemand ervaring hiermee?

@Bertus,

Deze kistjes (Guillow kit no. 503 Grumman F6F Hellcat) hebben een span van 16 1/2" (=41,91mm) .....

Dat betekend praktisch een vleugelopervlakte van 3 DM² .....
Als het kistje dan al 150 gram weegt, is dat 50 gram DM² !!!!!!!, is bijna niet vliegend te krijgen ...... kistje mag hooguit 75 gram wegen en liefst nog minder ...... Ik heb zelf gexperimenteerd met de iets grotere Mustang (kit no 905) .... deze woog ~ 68 gram en wilde ook niet echt vliegen .....

Inderdaad, deze bouwdoos is het type 403 en is ongeveer 27inch groot. Nog niet van het type CNC maar gewoon gestanst. De nieuwste serie zijn CNC gefreesd.

Vergroten kan heel goed. Het ontwerp is sterk genoeg om met 25% tot 30% te vergroten. Alleen de vleugel zal anders gebouwd moeten worden.
Hier en daar een versteviging en het moet gaan. Ik ben ook heel voorzichtig met de tekening want het speelde bij mij ook al door het hoofd.

Nog iemand een tip over de rolroer aansturing met bowden kabels die schuin uitkomen op het roer?

Tot snel.

De rolroeren van de vleugel zijn lastig aan te sturen met een bowden-kabel van 0.8mm vanwege de kleine vleugel. De kabel loopt veel te zwaar in de mantel. Dit komt ook omdat de servo achter in de vleugel moet komen. Voorin komt immers de servo voor de retracts.

Daarom ga ik maar een torsie stang toepassen. De vleugel heeft echter niet de ideale vorm voor een torsiestang. De roeren staan niet haaks op de romp en de vleugel heeft de V-knik net naast de romp. Eerst 1mm geprobeerd maar daar zat te veel elasticiteit in. 1,5mm gaat goed en weegt ong. 3 gram. Nog steeds lichter dan een twee servo's voor de rolroeren. Een torsie stang wordt het.

afb9640.jpg

Omdat er wat spanning in de torsiestang zit vanwege de lichte bocht die die maakt zijn er lagertjes van multiplex gemaakt die er voor zorgen dat de stang niet door het zachte balsa van de ribben vreet.

afb9641.jpg

De zijwaartse speling is eruit gehaalt door de servo-stuurstangen te borgen met wat balsa verstevigt met multiplex. Een servo past precies achter het voorste cockpit-spant tussen de zijkant van de romp en de midden langsligger.

afb9642.jpg

Deze ruimte is nu optimaal gebruikt.

afb9643.jpg

Ook verdergegaan met de romp. Belangrijk is te zorgen dat, zoals al is opgemerkt, de romp recht blijft. Dus eerst een stabiele bouwmethode bedacht. Twee pan-latten met dwars daarover roer-houtjes (gamma). De roer houtjes steek je door de romp en deze ligt kaarsrecht. Ik heb even getwijfelt of ik de romp heel iets nat zou sproeien om de spanning eruit te halen maar dat heb ik niet gedaan.

afb9644.jpg

Daarna is het aanbrengen van de gordingen een fluitje van een cent.

afb9645.jpg

afb9646.jpg

De staart vlakken maken. Standaard opzet, echter wat veranderingen gedaan ivm de servo aansturing en beweegbare vlakken. Daar is niet in voorzien.

afb9647.jpg

Het wordt nu tijd om het zwaartepunt en de locatie van alle spullen te bepalen. Ik schat ongeveer waar alle spullen moeten komen en ga dan alles terug rekenen naar 1 punt voor het zwaartepunt en 1 punt achter het zwaartepunt. De afstand van die punten tot het zwaartepunt moet gelijk zijn. Wanneer de getallen ook ongeveer gelijk zijn dan is de gewichtsverdeling goed.

Volgens de berekening komt het goed. Ik hou er rekening mee dat hij aan de voorzijde iets zwaarder wordt dan ik nu verwacht ivm motorophanging. Later kan ik door de accu te verschuifen het weer compenseren. De accu kan ik straks 5 cm. verschuifen dus dat is 50 gram op 5 cm. Moet lukken.

afb9648.jpg

Als afsluiting de delen nog even samen op de tafel gelegt en cockpit uitgesneden en gepast. Genieten!

afb9649.jpg

Het volgende zullen de retracts zijn.

Het is weer weekend geweest en na twee avonden knutselen zitten de retracts erin. Het was geen eenvoudige klus omdat ik de wielen verder naar voren wou hebben. Dus het was werken met dubelle hoeken. Uiteindelijk is het gelukt en is best stevig geworden.

afb9797.jpg

De steunplaat zit tussen twee ribben in en is ingelijmt aan de onder en bovenzijde. Een deel van de steunplaat loopt door tot aan de hoofdligger om de krachten te verdelen.

afb9799.jpg

Ik heb gekozen om geen schaal wielen te gebruiken vanwege de geringe ruimte. Ook het gewicht speelt mee. Deze wielen kunnen helemaal in de vleugel worden opgenomen zodat er niets meer van te zien is als ze zijn ingetrokken.

afb9801.jpg

Het lastigste komt nu. De aansturing ervan. Ik denk dat ik er niet onderuit kom om een extra geometrische overbrenging te maken omdat de afstand tussen retract en servo te gering is om rechtstreeks met een duw-trek stang te doen. Dit is de volgende uitdaging.

Ook moet ik mijn zender nog aanpassen om er voor te zorgen dat de retract servo langzaam beweegt. Een RC kringetje zou het kunnen doen. Expirimenteren dus...........

Daarna de laatste ronde "gewicht besparen" en de vleugel is gereed voor bespanning.

Het is wel een gaaf gezicht, die retracts! in - uit - in - uit - in - uit...... LOL

Hoi Rumble,
Zaten die retracts bij de kit of heb je die los gekocht.
Kon het zo snel niet in de draad vinden.

Back