Guillows Spitfire project

• Topicstarter Topicstarter rumble
  • Startdatum Startdatum
Vandaag was de grote dag..............

Spitfire op de achterbank van de auto, koffer met spullen mee en natuurlijk de zender. Aangekomen te Dalfsen eerst nog even wachten tot er een instructeur kwam (ik ben meer aan bouwen dan aan het vliegen dus nog geen brevet). Twee instructeurs gevraagt om de Spitfire in te vliegen. Er was te veel wind volgens de ene en volgens de ander kon het wel dus daar ging die.

Eerst geprobeert om vanaf het gras te starten. Dit ging niet omdat er te hoge pollen waren waardoor de kist op de neus ging. Dan maar een hand start. Dit ging perfect, met een klein zetje was er lift en druk op de roeren. Motor had vol vermogen en de Spitfire klom dan ook snel (met ongeveer 60 tot 70 graden) op hoogte. Eenmaal op redelijke hoogte de wielen ingedaan. Een erg gaaf gezicht.

Het silouette aan de lucht is ook om van te smullen. Ik vond het mooi om naar te kijken. De bewegingen zijn ook niet zo abrubt maar meer schaal achtig. Rustig en beheerst. Fantastisch!

De instructeur was blijkbaar een volgas vlieger en deed dat dan ook. Eenmaal in mijn handen gas terug genomen tot 50-60% en een beetje in de ronte gestuurd. Ik moet zeggen dat hij erg gevoelig is op het hoogte roer en dat de corrigerende uitslagen zeer klein moesten zijn. Ongeveer 5 tot 10% van de knuppelweg. Het gas dicht doen is helemaal een ervaring. De kist is direct zijn snelheid kwijt en moet ongeveer 45 graden naar beneden gestuurd worden om het vliegbaar te houden. De stilstaande prop heeft schijnbaar een enorme weerstand. Richtingsroer is bij normaal vliegen totaal overbodig.

Ik moet er dus voor zorgen dat de snelheidsregelaar de motor niet laat afslaan. Met een beetje gas erop is hij mooi langszaam te vliegen en nog redelijk te sturen.

Bij lage snelheid werken de rolroeren niet meer zo goed. Dus straks bij de landing recht aanvliegen en dan langzaam de snelheid eruit halen, dacht ik nog. Bij dit kleine model blijf je wel aan het corrigeren, mede vanwege de wind. Na ongveer 10 minuten besloten om te landen. De wielen vanwege de pollen ingelaten en aangevlogen. Vlak boven de grond de motor uitgezet en proberen af te vangen. Natuurlijk ging dit niet want de kist is meteen de snelheid kwijt. Ik had dit kunnen weten. Maar goed na een flinke grond zwaai de Spitfire opgehaalt van het veld maar verder totaal geen schade. Het lage gewicht heeft ook zijn voordelen.

Door het goede vlieggedrag en doordat alle trimschuifjes na de vlucht op de zender bijna in de midden bleken te staan bevestigen een rechte bouw en een goed zwaartepunt.

Kortom:

Dit is een erg leuk modelletje waar ik nog zeer veel plezier van hoop te beleven. Zoiets van: "gooi het achter in de auto en zoek een plekje tijdens de middag pauze of op een mooie zomer avond"
Met beleid zijn denk ik vluchten van meer dan 20 minuten haalbaar en het vlieggedrag is voor mij zalig. Hij kan relatief snel, is zeer wendbaar en kan gecontroleert langzaam.

De volgende vluchten zal ik gebruiken om alles af te trimmen en de eigenschappen beter te leren kennen. Ik weet nu dat ie vliegt en hij weegt minder dan 500gr. Dus op zoek naar een leuk stukje asfalt en een CD-tje met RR-merlin geluiden.

Ik hoop nog een filmpje te kunnen maken de volgende keer. Tot dan.

Bij deze wil ik ook iedereen bedanken voor alle reakties, erg leuk. Ik hoop dat het heeft geinspireerd!

Tally Ho.

Rumble!

Gefeliciteerd! :thumbsup:

Maiden klinkt goed, ongeveer zoals ik me dat voorgesteld heb.

Doet (lijkt het) ook erg denken aan dat filmpje van die Spitfire van de bush vliegers uit Duitsland.

Wat is de diameter van de wieltjes?

Tja . . . wat wil je! :?

Voor wat betreft de motor: ik heb een CD met de gewenste klanken.

Aero Sounds :D

Aero World Productions
PO Box 75483
1070 AL Amsterdam

Kan het op het web zo niet vinden . . .

jan

@Jan

Eigenlijk precies zo als in het filmpje. Alleen de rolsnelheid is iets minder maar dat is niet erg.

Trouwens, het laatste stukje film is mooi, of niet soms. Kippenvel........

Diameter van de wielen is 35mm. Te klein voor schaal en om van gras weg te gaan. Maar had niet meer ruimte in de vleugel.

Ben errig benieuwd naar het filmpje. De vooraankondiging klinkt in ieder geval goed :D

Laatst nog een test vlucht gemaakt. Heb wat last van tikkjes hier en daar. Antenne draad iets meer uit de romp gehaalt. Kijken hoe het de volgende keer gaat.

Ook kreeg ik de Lipo cellen niet vol maar die oorzaak is ook gevonden. De ene cel was 0,2 Volt verder ontladen dan de andere. Na het recht trekken gaan ze wel vol.

Het overtrek gedrag is zeer fel. Bij een iets asymetrische overtrek valt ie fel weg over een vleugel en gaat in tolvlucht. Vanwege het lage gewicht is die er eenvoudig weer uit te krijgen.

De stikkers die bij het pakket geleverd zijn zijn waardeloos. Ze zijn niet fatsoenlijk op te plakken. Dus wat stikkers in CAD getekend en uit vinyl gesneden met de computersnijder. Is wel een ander gezicht nu.

afb11298.jpg

De vliegtijd met volle accu's en normale vluchten is meer dan een half uur dus dat is meer dat ik had gedacht. Bij een beetje stunt werk zal dit teruglopen naar 20 tot 25 minuten. Ook erg mooi!

Kortom, het is geworden wat ik ervan verwachtte. Alleen dat ie niet van "hoog" gras af wil is jammer maar wel te verwachten. Ik denk dat ik een tweedehands rode loper aanschaf (liever een zwarte) en die dan mee neem naar het veld. Een paar witte strepen erop en ziedaar...... je eigen prive strip!

Nog geen filmpje kunnen maken. Mijn broer moet dat doen maar die zit tot mei in china. Ik heb er ook nog niet veel mee gevlogen het is me domweg veel te koud. De winter gebruik ik meestal om een aantal vliegtuigen te bouwen voor de zomer. Twee van de drie zijn klaar dus ik hoef me nog niet te vervelen.

Gelukkig komt de goede tijd er weer aan, een graad of 18 tot 22 met een klein briesje! Ik zie er nu al naar uit.

Hallo,

Ondanks dit een wat verouderd draadje is, wil ik toch zeggen dat het een mooie is. Dit omdat ik net zelf ben begonnen met een zelfde soort project.

@Jan

Ach..... dit zijn standaard modelltjes twee identieke stunt vliegtuigjes en een BUG. Vandaag heeft de BUG de maiden gehad en moet zeggen dat het best leuk gaat. Ik ga er een klein sleephaakje in zetten zodat die gesleept kan worden door een klein elektro zwevertje. Ontkoppelen door vol op te geven.

Ik merk alleen dat de Jeti REX ontvanger ontzettend last van storing heeft. Het bereik is nog geen 30 meter. Heb het kristal vervangen door een MPX kristal en het lijkt nu beter te zijn.

In de spitfire zit ook een REX ontvanger met een universeel kristal. Af en toe een tikje geeft ie maar ontvangst is verder goed. Wel iets om in de gaten te houden.

@Rumble!

Bouwverslag!!!

Die oproep was eigenlijk voor PK bedoeld . . . :wink:

Maar eigenlijk kunnen we er natuulijk geen genoeg van krijgen (temeer daar allerlei andere projecten
tijdelijk plat liggen). :wink:

Dus ik zou zeggen: huppetee! :P

(Ik ben bijvoorbeeld wel benieuwd hoe je dat ontkloppelhaakje aan je Bungee gemaakt hebt! 8) )

Kiek moar efkes.

jan.

Vraagje,

Ik ben begonnen aan een Global Swift van Earl Stahl (een rubber motor vliegtuigje) Zelfde maat, zelfde bouwwijze, echter waar heb je het Nelson Lightfilm gekocht?

Groet

Franck

hallo,

als je zo'n model koopt, zitten dan alle servo's en de rest van de electronica er al bij?

thijs321,

Nee helaas dat zit zeker bij dit model niet bij...

Deze Spitfire is zelfs niet eens voor RC ontworpen, dus je mag alles zelf verzinnen .........

Een erg oud topic, maargoed. Misschien toch even leuk om te reageren!

Ik ben zelf bezig om ook een guillows spitfire te bouwen en ga deze ook RC uitvoeren. Ik kom er alleen niet uit wat voor type motor, regelaar lipo en prop ik moet hebben. Het liefst een 3 blads schaalprop uiteraard maar de overige dingetjes weet ik niet..

Kan iemand mij hier mee helpen??

gr Michael

Back