GWS A10 2de leven

divers16-10-2006%20086.jpg

divers16-10-2006%20085.jpg

Bij de opkuis van mijn modelbouw-materiaal kwam ik mijn oude A10 van GWS terug tegen.
Ik blijf dit nog steeds een heel mooi vliegtuig vinden en wil hem eigenlijk een 2de leven geven.
Deze heeft nooit echt goed gevlogen naar mijn mening. Teveel gewicht. Moeilijk uit te balanceren,...
Hij is toen bijna helemaal leeg gehaald. Enkel de rolroer-servo en de 2 GWS EDF55 units met originele brushed gws 300 motoren zitten er nog in.

Eerst en vooral wil ik er een stevig (maar toch licht) landingsgestel onder zetten.
De edf55's zou ik in eerste instantie houden. (al is een alternatief niet uitgesloten)
Een nieuwe regelaar moet er uiteraard komen en nog een servo voor het hoogteroer.
Ik zou hem ook met een zwaardere batterij willen gaan vliegen. Dit om het zwaartepunt meer naar voor te krijgen. Weet nog niet helemaal wat.

Zijn er hier piloten die dit parkflyertje vandaag nog vliegen?
Wat zijn de bevindingen en tips om er toch een leuk toestelletje van te maken.

Erg mooi toestel.

Als eerst zo ik maar de standaard motors er uit halen en deze vervangen door brushless (meer power en lichter).
Langdings gestel moet je echt vervangen een verkeerd landing en het breek.
Ik weet niet op welke batterijen je vliegt maar ik raad aan om lipo's te gebruiken.
dat was het eigenlijk wel

Heel Heel mooi vliegtuig

Erg mooi toestel.

Als eerst zo ik maar de standaard motors er uit halen en deze vervangen door brushless (meer power en lichter).
Langdings gestel moet je echt vervangen een verkeerd landing en het breek.
Ik weet niet op welke batterijen je vliegt maar ik raad aan om lipo's te gebruiken.
dat was het eigenlijk wel

Heel Heel mooi vliegtuig

Mjah... ik zie eigenlijk een beetje op tegen het verwijderen van de motoren.
Ik ben bang van het mooie styropor teveel te beschadigen.
Ja ik ben uiteraard van plan lipo's te gebruiken. Ik vloog dit toestel vroeger met 2cells lipo van 1500mAh. (hoogste spanning volgens de specs van de motoren is 10V)
Nu lees ik eigenlijk op veel plaatsen dat je deze motoren zonder veel gevaar ook op 3-cells mag vliegen. (zij het niet constant op 100% gas)
Dit zou genoeg extra kracht geven om iets dynamischer te kunnen vliegen.
Het is tenslotte niet echt een snelle jet en meer een parkflyer.
Moest dit niet volstaan zou ik de motoren ook veranderen naar brushless.
Dit zou het rendement natuurlijk wel ten goede komen.

Ik heb ,m ook,.:D

Zo licht mogelijke servo's er in zetten liefst niet meer dan 5gr.
Deze allemaal zo ver mogelijk naar voor halen incl micro ontvanger,.bij mij zit alles naast de accu.
Ik heb er maar èèn 40 amp regelaar er op zitten en vlieg met 3c 1250 mah lipo.
Dat gaat al ruim 4 jaar goed mits je er niet te veel vol gas mee gaat maar in deze configuratie vliegt hij half al prima.
Het is geen race kist maar een zeer stabiele rustige parkflyer waar je toch ook wat mee kan stunten.
Als je ,m goed uit gebalanceerd land hij uit zich zelf,.ik heb een keer storing gehad en alles sloeg uit ,.ik dacht ,m kwijt te zijn maar hij zweefde rustig uit zich zelf keurig op z,n wielen zonder schade op de grond.
Was me eerste EDF en een betere had ik niet kunnen wensen.

IMG_0036.jpg

met 2 bruschless motoren een erg leuk ding.

ik zou de moeite nemen die erin te meubelen.

Mjah... ik zie eigenlijk een beetje op tegen het verwijderen van de motoren.
Ik ben bang van het mooie styropor teveel te beschadigen.

Als je precies op de lijmnaad met een scherp mes de motorgondel door snijd kun je de fans er zo uithalen.
Na vervanging van de motoren, ik heb er Feigao's in gezet met de orginele fans, kun je de helfden weer met StyroPor op elkaar lijmen.
Ook ik vlieg het model op een 3 cellen pakket van 1000 mAh met 2 regelaars welke parallel verbonden zijn op één ontvanger uitgang.
Met de start geef ik vol gas en daarna terug naar half en dan vlieg hij als een :zon:

Succes als je er aan begint en hou ons op de hoogte.

Bedankt voor de tips allemaal.

@T800:

Dit is zonder overdrijven de mooiste schuim A10 die ik ooit zag.
Indien je nog foto's moest hebben ben ik wel geïnteresseerd deze eens te zien.
Formidabel... een lust voor het oog.
De details zijn subliem.
Vlieg jij brushless?
Zijn de raketten selfmade?

Hoe hebben jullie het batterij-compartiment aangepast?
Zijn hier soms foto's van?
T800: vanwaar heb jij het landingsgestel? Welk is dit?

Nou me niet gaan laten blozen hoor :D

Dank je wel,.heb er elke keer veel lol aan zo schuimpie te verspijkeren.
Ik vlieg EDF brushless maar niet met deze als je dat bedoel,.hij is gewoon nog origineel qua motoren.
Het landing gestel is gewoon zelf gebogen en gevouwen met 4mm veerstaal en de wielen komen uit me,.eheu,.wielen bak hier :D geloof dat deze ooit eens van een kyosho p-51 waren.
Ik heb na ruim 20 jaar nog wel eens wat wielen over van crashes of gewoon sloop.
De raketten ed heb ik gewoon zelf gemaakt van de verpakking doos piepschuim waar de kit in zat.
Dat doe ik vaker met deze piepschuim omdat deze fijn van structuur is en makkelijk te bewerken.
Wat je daar allemaal niet van kan maken met een scherp scheermesje,.en een paar diktes schuurpapier en als afwerker waterproof en wat schilder werk.
Langwerpige vormen zoals een raket ,.limonade rietjes :D
De vleugels daar weer op maak ik van dat doorzichtige plastiek wat ook bij verpakkingen zit.
Dit kwam van een x-twin doos,.het samen zorg er voor dat je een ornement kan maken die helemaal geen gewicht heeft,.erg belangrijk voor een parkflyer.
Ben nu toevallig bezig voor me nieuwe SU-27 een hele ornement te fabriceren ook van de verpakking piep resten.
Dat accu luikje bij mij kan gewoon een 3c 1250 mah doorheen en zelfs een 1800 die ik hier heb liggen,.het is afhankelijk van welke fabrikant je accu is voor z,n afmetingen.
De ruimte er achter was er niet geschikt voor maar een leatherman knabbelt dat zo weg.

: "Indien je nog foto's moest hebben ben ik wel geïnteresseerd deze eens te zien"

Die snap ik niet helemaal ,.ik voorneem aan dat je bedoel dat je er meer foto's van wil zien ?

Als dat zo is ,.pm ff,.dan stuur ik ze wel ff op :D

Grappig,.had net ff een kolder,.zit die post te schrijven over me A-10 en zit hier tegelijk te kloten me de resten van een van me picooZ's waar de motor van kapot is.
Heb dat ding gesloopt en wat hou je over ? een super mini printje en een super 1c mini lipo.
Met een rood knipperend lampje !!!!!

Tel dat bij elkaar op en in was een kwartier verder met dit resultaat :D

[media=youtube]GAgqdnJI97I[/media]

Ik had nog een mini lamp behuizing en heb ,m zo geplakt dat hij nog op te laden is,.

Denk na voor dat je je kapotte picooZ weg gooi !

Laatst bewerkt door een moderator:
Back