GY-401 schud staart heen en weer, sinds gebruik govener HELP

• Topicstarter Topicstarter steven.
  • Startdatum Startdatum
S

steven.

Guest
Hoi, ik heb een probleempje met m'n gyro :

HELI = T-rex SE
REGELAAR = ALIGN 35A, met govenor functie
GYRO = GY-401
ZENDER = Eclipse7 hitec

MIJN INSTELLINGEN :

IN de zender (eclipse7) = functie 'GYRO' = 0%
IN de regelaar = functie govenor
OP de GY-401 = LIMIT = 90

Ik heb nooit geen last gehad met de staart, maar ik heb nu de govenor functie van de regelaar ingesteld, en tijdens het hoveren blijft het redelijk goed, maar vanaf ik ga rondvliegen schud de staart erg hevig heen en weer...

Ik veronderstel dat de gyro te gevoelig staat, maar ik heb er nog niet veel mee geëxperimenteerd dus...

Wie kan me even helpen?
Alvast bedankt,
Groetjes
Steven

De governor staat te gevoelig. Hij zit te "hunten" naar het juiste toerental, waardoor het motortoerental niet stabiel is en het koppel wat de staart moet tegenwerken ook instabiel is. Gevolg: een zwiepende staart.

Oplossing: Even knoeien met de governor instellingen. Als je verder geen governor instellingen hebt op de regelaar, dan werkt de governor niet goed samen met die motor.

De govenor instellingen ? :roll:
Volgens mij kan ik daar helemaal niets op instellen? de regelaar heeft gewoon een fuctie 'govenor' maar verder kan ik niets op de regelaar van waarden ingeven, en op de zender toch ook niet ? of zie ik iets over het hoofd? Bedoel je misschien 'GYRO' op de zender? dus de gain?

alvast bedankt voor de reactie,
Groetjes
Steven

Als je verder geen governor instellingen hebt op de regelaar, dan werkt de governor niet goed samen met die motor.

mm, dus eigenlijk ben ik verplicht de govenor functie dan uit te zetten?
groetjes
Steven

Hey,

De gevoeligheid ietsje terug (gain v.d. gyro), en wil dat niet helpen, héél simpel ietsje toeren vermeerderen of verminderen (soms 10 toeren h.s. verschil deed de truk).

Groetjes van Aldert

Hoi, bedankt voor de reacties
Ik zal eens wat gaan experimenteren met de instellingen, maar voorlopig is het afwachten, want het is hier nogal regenachtig...
Als dit alles niet helpt zet ik die govenor gewoon terug uit.

Alvast bedankt,
groetjes :wink:
Steven

Het kan ook zijn dat jouw gyro iets te dicht in de buurt van de regelaar staat. Ik heb dat zelf ook eens ondervonden.

Het kan ook zijn dat jouw gyro iets te dicht in de buurt van de regelaar staat. Ik heb dat zelf ook eens ondervonden.

Zou kunnen, maar het is vreemd dat ik het pas kreeg na het herprogrameren van de regelaar, dus voordien was alles in orde.

Groetjes
Steven

als het tijdens het hoveren goed is met hetzelfde toerental en met ronvliegen schudden, staat waarschijnlijk je gain ietswat te hoog.

Je moet geen governor instellen met de Align regelaar, deze functie werkt voor geen meter en veroorzaakt allerlei trammelant.
Gewoon uitzetten en gascurves gebruiken in je zender.
De enige regelaar met een perfecte governor functie is de Kontronik Jazz.

BarnOwl zei:
Je moet geen governor instellen met de Align regelaar, deze functie werkt voor geen meter en veroorzaakt allerlei trammelant.

De Align i.c.m. een 401 kan prima werken hoor!

Gr.A.

Dit heeft zeker alles te maken met het toerental,ik vlieg op bijna het maximum aantal toeren(bijna volgas)en dan werkt dit prima,maar bij een lager toerental kwispelt hij met de staart.

Aaalie zei:
BarnOwl zei:

De Align i.c.m. een 401 kan prima werken hoor!

Gr.A.

Natuurlijk, er zijn er duizenden die er goed mee vliegen, inclusief ikzelf.

Ik zeg aleen zet de governor niet aan van de Align, want die is niet goed!

De problemen ontstaan hier in dit topic ook weer door die governor, als ie hem uitzet is het probleem opgelost. Dit kun je opvangen met de throttlecurves in de zender.

BarnOwl zei:
Ik zeg aleen zet de governor niet aan van de Align, want die is niet goed!

De problemen ontstaan hier in dit topic ook weer door die governor, als ie hem uitzet is het probleem opgelost. Dit kun je opvangen met de throttlecurves in de zender.

Hey :D ,

deze discussie hebben "we" al eens eerder gevoerd. Ik ben het met je eens dat enkele regelaars in governormode, gecombineerd met een GY401 niet vlekkeloos werken, hiermee is al véél geëxperimenteerd. Echter de Align BL35G (in governormode) i.c.m. een 401 was één van de combi's die ik redelijk gemakkelijk WEL goed aan de praat heb gekregen.
Zie ook: http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?p=499850&highlight=#499850 .
Je leest in dit draadje ook dat indien de governorfunctie wordt aangezet, meestal de gain v.d. gyro ietsje terug moest. Governorfunctie uit (en dan throttlecurve's instellen), en de gain kan weer ietsje gevoeliger.
Dus gewoon even doorgaan met afstellen, het MOET kunnen werken.

Groetjes van Aldert

Geen probleem........ :D

Het enige dat ik wil zeggen is dat er zeer veel mensen zijn die wel problemen hebben met de Align governor functie. Zoals hier dus.

Mijn punt is alleen dat, als er zo'n probleem ontstaat, waarom dan perse de governor gebruiken als de regelaar prima werkt zonder deze functie met de juiste gascurves.

Ik moet toegeven dat ik veel geexperimenteerd heb met de Align maar toch altijd weer problemen opdoken als ik de governor inschakelde. Erzijn maar weinig regelaars die een goede governor hebben. De jazz en de CC o.a.

Maar als het op deze manier wel lukt dan is dat prima. Ik geef alleen mijn eigen ervaring hier weer en een stukje ervaring van andere T-Rex vliegers......

Back