GY401 in combinatie met een MC24 Graupner

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door Ronald Haan, 28 jan 2003.

  1. Ronald Haan

    Ronald Haan

    Lid geworden:
    27 jan 2003
    Berichten:
    729
    Locatie:
    Tiel
    Hoi Heli vliegers,

    Ik heb 2 stuks GY401 met een super snelle servo S9253 gekocht voor mijn Vario heli's. Heeft iemand ervaring met deze Gyro in combinatie met een MC24. Met mijn andere Gyro's heb ik geen problemen, maar met de GY401 is de servo uitslag één kant minimaal en andere richting maximaal. Nu kan ik dit wel software matig aanpassen, maar voor mijn gevoel moet dit anders kunnen.

    Mijn vraag is dan ook, heeft iemand daar ervaring mee en zo ja graag de instellingen van zowel de MC24 als van dit Gyro GY 401.

    Bedankt Ronald
     
  2. Eric van Dijken

    Eric van Dijken

    Lid geworden:
    13 sep 2002
    Berichten:
    979
    Locatie:
    Groningen
    Misschien als je deze vraag in het helicopter forum stelt, heb je meer kans op een antwoord.

    De GY401 is volgens mij een hekrotor gyro, ben nog een zwevers tegengekomen met een hekrotor.
     
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ik heb helemaal geen ervaring met gyro's (ik was een echte modelheli vlieger ;) ) maar het lijkt me dat er iets niet goed is met die gyro, gyrosettings of zendersettings.
     
  4. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Verplaatst naar heli's
     
  5. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    als ik het goed heb is de maximale uitslag te regelen op de gyro met een vd potmetertjes.
    niet je atvs veranderen op de zender.
     
  6. Ronald Haan

    Ronald Haan

    Lid geworden:
    27 jan 2003
    Berichten:
    729
    Locatie:
    Tiel
    Potmeters verdraaien heeft geen invloet. Alle twee de gyro's hebben hetzelfde probleem.

    Ronald
     
  7. Rick NT

    Rick NT

    Lid geworden:
    29 dec 2002
    Berichten:
    1.594
    Locatie:
    Boxtel
    Ronald,

    Heb geen MC24, MC4000 on the way, veel beter 4000 is wel 160 keer meer als 24.

    Maar ik heb wel 3 van die 401 toverboxjes. Het door jou genoemde probleem nog niet tegen gekomen. Maar test je wel in normaal mode, in AVCS-mode oftewel Heading Lock is moeilijk te zien wat het middenpunt is van de servo.

    Wat de potmeters en schakelaars betreft, met de 9253 kun je de schakelaar op de DS zetten, andere schakelaar gebruiken voor tegenstuur-richting van de gyro goed in te stellen. Delay potmeter op 0 zetten en de andere potmeter gebruiken om de maximale slag in te stellen. Het begrenzen van de slag gebeurt aan beide zijde symmetrisch, dus ff aan alle twee de kanten controleren of er niks aanloopt en de kleinste waarde gebruiken.

    Bij het inschakelen moet de gyro op Heading Hold staan anders neutraliseert hij niet goed, te merken aan knipperende led waarneer je in Heading Hold modus staat.

    Hoop dat dit helpt,

    Rick
     
  8. Ronald Haan

    Ronald Haan

    Lid geworden:
    27 jan 2003
    Berichten:
    729
    Locatie:
    Tiel
    Rick,

    Instellingen zoals beschreven staan goed. Het probleem blijft dat één kant bijna geen uitslag heeft en andere kant maximale uitslag. Ik kan dit software matig aanpassen maar nogmaal voor mijn gevoel klopt dit niet. Met de Gyro,s in andere heli,s bv GY240 en ACT, ook HH Gyro's, kennen dit probleem niet.

    Ronald
     
  9. Rick NT

    Rick NT

    Lid geworden:
    29 dec 2002
    Berichten:
    1.594
    Locatie:
    Boxtel
    Ronald,

    Ik heb de discussie van het zender(software) matig aanpassen van de uitslag van een heck-rotor servo vrij regelmatig. Bij de nieuwe gyro's is er niet echt een 1 op 1 relatie tussen knuppel uitslag en servo uitslag. Dit komt omdat de meeste gyro's zgn. Rate-gyro's zijn, en de ingang zien als een gewenste hoekverdaaings-snelheid en dan de uitslag van de heck-rotor zo regelen dat deze hoekverdraaings-snelheid constant blijft zodat effecten van zijwind, zwaartekracht, tegenkoppel hoofdrotor 'geen' invloed hebben op het piroutte's per minuut.

    Ik zou zeggen ga eens op de site van Graupner kijken volgens mij staan daar enkele tips over het instellen MC24 m.b.t. heli's. Anders is www.rc-heli.de ook een goede informatie bron.

    Groetjes,

    Rick
     
  10. Ronald Haan

    Ronald Haan

    Lid geworden:
    27 jan 2003
    Berichten:
    729
    Locatie:
    Tiel
    Rick,

    Ik heb een aantal bruikbare tips gevonden op rc-heli.de. En tevens de instellingen van mijn MC24 vergeleken met de standaard instellingen van Graupner.

    Bedankt Ronald

    PS inmiddels gevlogen met mijn heli geen problemen allen oke.
     
  11. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ronald, waar lag het nu aan?
     
  12. Ronald Haan

    Ronald Haan

    Lid geworden:
    27 jan 2003
    Berichten:
    729
    Locatie:
    Tiel
    Ron,

    Het afstellen van de GY401 moet zowel mechanisch als solftware matig. Mij fout is geweest dat ik er vanuit ben gegaan dat de uitslag maximaal moet zijn waarna je de uitslag software matig terug regelt. Ik ben alsvolgt te werk gegaan.
    De uitslag potmeter van de Gyro op maximaal, mechanisch het heck afstellen (verschuiven van de servo op de heckbuis) waarna ik de servo uitslag heb terug geregeld software matig. Dit gaat erchter wel weer in combinatie met het verschuiven van de heckservo. Daarna afstelling software matig MN en HH ook dan weer mechanische afstelling. Op www.rc-heli.de forum staan div oplossingen inzake deze afstelling.

    Na het vliegen heb ik wederom mechanisch de heckservo verschoven en niet afgesteld via mijn zender. Dit voorkomt dat de servo in HH gaat verlopen. Hij blijft nu perfect in de 0 positie staan in zowel NM als HH.

    Daarna super, Gyro en servo prima combinatie.

     

Deel Deze Pagina