gyro afstelling problemen

Ik probeer met een eclipse 7 zender een EK2-0704B gyro af te stellen.
Ik heb eerst de heckservo rechtstreeks aangesloten op de ontvanger kanaal4 dat werkt prima.
Vervolgens de gyro aangesloten op kanaal 4 en de signaal stekker op kanaal 5 en de heckservo in de gyro.
In de eclipse 7 zender heb ik gyro op 100% staan zodat HH werkt.
Bij kleiner dan 50% is het zonder HH aldus de manual van Hitec.
Ik heb de uitslag van de servo kleiner gemaakt door EPA op 30 te zetten.

Als ik nu de zender aanzet en dan de heli dan blijft de servo op en neer bewegen
waarschijnlijk kan hij geen nulpunt vinden ??

Ik heb ook nieuwe servo's geprobeerd en de EK2-0704A maar alle hetzelfde probleem.

Heeft iemand een idee hoe ik de gyro met de heckservo goed kan krijgen.

gr
Anton

Laatst bewerkt:
Als je de gyro op 100 zet, zet je in feite de gevoeligheid van je gyro op het maximum. Hierdoor gaat de gyro continu corrigeren.

Je moet het als volgt zien : van 0 tot 50 is de gevoeligheid van de gyro (gyro gain) in normal mode, van 50 tot 100 is de gevoeligheid in HH mode.

Wat je dus moet doen is uitgaan van een waarde die wat lager ligt, en dan zoeken naar de beste waarde.

Je begint bijvoorbeeld op 75, wat ongeveer de helft is van de gevoeligheid in HH mode. Dan ga je optoeren, als dat lukt eventueel hoveren, en kijk je wat de heli doet.

Gaat de staart langzaam afwijken, dan heb je meer gain nodig om de staart stil te houden, dus ga je dat percentage verhogen (bvb met 3 %). Opnieuw testen, en zo tot je een waarde hebt, waarbij de staart weer gaat doen wat je nu voorhebt : korte, snelle heen- en weerbewegingen. Dat wil zeggen dat de gevoeligheid te hoog staat, de gyro gaat teveel correcties uitvoeren. Dan ga je per 1 % terug verminderen, totdat je de juiste waarde hebt, waarbij de staart niet afdrijft, en waarbij hij niet kwispelt.

Edit : dat is natuurlijk in het geval dat de gyro de mogelijkheid heeft om de gain remote aan te passen, weet ik niet voor jouw geval. Als je dat niet via de zender kan moet hij inderdaad op 100 % blijven staan en dan moet je de gain op de gyro aanpassen (regelschroefje).

Ik kan gain of delay zowel in de zender als ook op de gyro regelen ja.
Als ik gyro in de zender terugzet naar bijv 55% of 60% dan trilt de servo niet meer dat klopt .

Alleen HH werkt nu niet. Heli naar links beweeg of naar rechts gebeurd er niks
Op de gyro staat gain/delay ook tussen de - en de +. verdraaien doet weinig
Snap er niks van.

Wat bedoel je met EPA op 30 zetten? Je moet de servoweg verkleinen door aan de limit op de gyro te draaien. En delay is iets anders dan gain. Delay kan waarschijnlijk op - blijven staan. De gain regel je met kanaal 5 in je zender. Als je dit op 50 zet doet de giro helemaal niets. Een goede uitgangswaarde is 85. Dan staat de gyro in HH en heeft deze
een behoorlijke gain.
Stekkertje van de gyro met de 3 draadjes in kanaal 4 en dat met 1 draadje in kanaal 5. Dan zou 't moeten werken.

Servo EPA staat voor End Point Adjust Daarbij kun je linkse uitslag L/U (stick naar links bewegen en rechtse uitslag R/D instellen.

Er zijn 2 instel schroefjes op de gyro.
Limit en Delay.
En aan de zijkant een keuzeschakelaar Rev en Nor.
Er staat in de handleiding van EK2-0704B

Limit - servo range control
Delay - Gyro Gain adjustment
LED - status indicator.

Ja de stekkertjes heb ik ook zo zitten.
Oke ik ga het nog eens proberen met stand 85

Ja epa heb ik ook op 100 teruggezet.
En HH op 85.

HH werkt nog niet wel de uitslag naar links en rechts en he tjitteren is over de gain op de gyro staat nu half open.
Ik gebruik nu de ek2-407A gyro probleem was dat er servo niet de heckservo maar een andere lag te storen.

Ik wil graag HH maar als ik de heli naar links of rechts beweeg gebeurt er niks.

Laatst bewerkt:
Op de GY-401 moet de delay op 0 staan als je de remote instelling gebruikt, misschien is dat een oplossing ? Zou je eens moeten nakijken in de manual van je gyro.

Ja dat klopt maar in dit geval niet het is toch echt gain dus de tekst delay snap ik ook niet helemaal. Bij het dichtzetten doet HH het niet meer.
Ik heb toch de ek2-0407B goedgekregen , het jitteren en of trillen van de servo had te maken met toch te grote uitslag hij komt dan buiten zijn bereik denk ik.
Ik heb epa teruggezet naar 28 links en rechts. Dit moet ik ook kunnen regelen met de gyro zelf maar dat wil niet erg, erg klein bereik.
Gyro heb ik nu op 85% staan dat werkt prima althans als ik de heli naar links beweeg dan slaat hij naar rechts uit en op het moment dat ik hem stil hou dan drift de hefboomlangzaam weer de middenstand is dat goed , andersom hetzelfde effect?
Als ik de gyro op 50 zet dan blijft de servohefboom vaststaan in het midden dus geen HH.

Nou ja maar gewoon eens voorzichtig proberen zoals je schreef.

gr
Anton

Back