Gyro afstelprobleem

Hoi, alweer een Gyro vraag.
Op mijn HK450 Pro met HK401B gyro krijg ik mijn gyro maar niet afgeregeld in Normal Mode. De staart blijft maar heen en weer zwiepen, zelfs al ik de gain in m'n Dx6i op 1% zet!! Het gekke is dat hij in HH mooi vliegt zonder problemen. Als ik dus de gyro in de vlucht omswitch naar Normal, begint hij zwaar heen en weer te zwiepen. Wie herkent dit?
Groetjes

Heb je de standaard afstelprocedure gevolgt voor het afstellen van de gyro?

Dus:
- servo net zo lang heen en weer schuiven tot de staart zonder correctie, bij windstil weer, stil blijft staan.
De staartbladen staan dan in een hoek als je geen stuurcommando geeft.
- stroeve puntjes in de aansturing oplossen
- speling ze veel mogelijk verwijderen.
- als de staart langzaam heen en weer zwiept, moet de gain omhoog
- zwiept de staart heel snel, moet de gain omlaag.

Servo rechtstreeks aansluiten op de ontvanger heb ik nog niet geprobeerd. De standaard afstelprocedure heb ik gevolgd. Het is toch gek dat hij wel mooi vliegt in Head holding, maar niet stil te krijgen is in Rate Mode?

gewoon in HH vliegen , waarom zou je schakelen na normal ??

of vlieg je schaal?

ps ik denk dat dit een gain kwestie is

Gr Nick

of vlieg je schaal?

ps ik denk dat dit een gain kwestie is

Gr Nick

Idd +1.

Gyro in normal mode zetten, servo armpje op 90 graden, tail rod afstellen zo dat je 0 graden pitch op je tail blades hebt, limit pot afstellen en klaar. En dan gewoon in HH vliegen.

Heel simpel: omdat, als het niet werkt, er iets niet in orde is....

In principe moet je gewoon hooverend en rondvliegend, eigenlijk niet echt merken dat je in normal vliegt. Als dat niet wil, dan is "gewoon in HH vliegen" hetzelfde als door rijden met een kapotte achteruit: niks aan de hand, tot je een smalle doodlopende weg in rijdt.

Het hoort gewoon te werken.

Wat er mis is kan ik ook van hier af niet zeggen, meestal maak ik eerder andersom mee: in normal makkelijker rustig te krijgen dan in HH....

Groet, Bert

daarom denk ik dat het een gain kwestie is ;)
opzich heb je wel gelijk Bert eerst in normal goed afstellen, dan na HH
maar een staart die heen en weer slaat lijkt mij een gain kwestie , of eindpunten niet goed afgesteld oid.

zoals ts al schrijft al zet ik de gain op 1% slaat de staart nog heen en weer , lijkt mij al vrij logisch das namelijk veel te laag...
ik denk dat de pitch op de staart bladen ook niet helemaal klopt en hij weg draait en de gyro hem weer terug stuurt.

zoals Gehard al aangeeft :
Gyro in normal mode zetten, servo armpje op 90 graden, tail rod afstellen zo dat je 0 graden pitch op je tail blades hebt, limit pot afstellen en klaar. En dan gewoon in HH vliegen.

Nick

Ja.... :D Ik vind het ook niet vreemd, dat de staart heen en weer slaat met de gain op 1%, dan doet de gyro niks.... en aangezien je geen revo kunt gebruiken als je óók HH wilt kunnen schakelen, gaat de staart dan héél heftig op pitch veranderingen reageren. Als je dan ook nog eens de hekrotor niet goed neutraal hebt staan, blijf je handmatig als een dolle corrigeren, en dat gaat zelden goed....

Als je geen normal gebruikt, tsja, dan kan ik Gevaho wel gelijk geven, en dan kloppen zijn afstellingen.
Als je normal wilt kunnen gebruiken, zul je eerst de hekrotor goed af moeten stellen, anders kun je onder omstandigheden voor rare verrassingen komen te staan.

Maar goed, uiteindelijk moet TS zelf uitmaken of hij uitsluitend in HH wil vliegen of niet.
Mij zou dat dwars zitten: als het er op zit moet het werken, of ik het nu gebruik of niet. Anders heeft die schakelaar ook weinig nut op je zender, is het zelfs gevaarlijk want wéér iets erbij wat je fout kunt doen.... (dus ja, bij mij staat HH altijd inhibited op de zender, desnoods koppel ik die schuif of schakelaar los :D ).

Groet, Bert

haha , ja als je in normal vliegt heb je idd iets pitch nodig op je staart bladen wil de staart recht blijven :p

ikzelf stel mijn heli ook zo af als Gerard aangeeft ,niet geheel goed geef ik toe ,maar ik vlieg altijd in HH en dan is dat voldoende ;)
ps : ik kan mijn gyro ook niet in normal zetten met een schakelaar ,dan moet ik een kanaal rev in mijn DX7SE dus ik kan ook niet per ongeluk de schakelaar omzetten na normal (wat mischien een crash kan veroorzaken)

Nick

Bij hh gebruik je een iets andere regellus dan bij normal.
Daarom werkt hh wel bij de ts, en normal niet.

Is de staart 100% correct op de "oude" manier hardwarematig goed afgesteld, en kloppen de onderdelen met elkaar, werkt het gewoon allebei.

Staat de staat bv 100% recht bij midstick in hh, zal de gyro altijd al moeten corrigeren om recht te blijven.
heeft de staart al een paar graden pitch, blijft deze uit zichzelf al recht, en wordt de hh regellus dus alleen gebruikt bij "echte" afwijkingen.
Meestal heeft de gyro er geen probleem mee, soms kan het een zeer hardnekkig probleem verhelpen.

waarom ik bovenstaande adviseer is om de volgende reden;

Bij de gebruikte gyro kunnen de limits links en rechts niet afzonderlijk afgesteld worden. Dus als je een rate mode setup zou doen en de pitch slider daardoor uit het midden komt, heb je geen gelijke uitslag links en rechts. En kom je naar een kant dus uitslag te kort.

Ik stel de meeste 450's zo altijd probleemloos af. Zero pitch op de tail en HH vliegen.

Komt ook doordat de meeste 450's Align clones zijn met een fucked up tail geometrie.

Mijn Compass bijv heeft op center slider al wat pitch tegen torque in en dus ideaal voor een rate mode setup.

Bij de gebruikte gyro kunnen de limits links en rechts niet afzonderlijk afgesteld worden. Dus als je een rate mode setup zou doen en de pitch slider daardoor uit het midden komt, heb je geen gelijke uitslag links en rechts. En kom je naar een kant dus uitslag te kort.

Dat verhaal klopt ergens niet: Als je slider al vanwege de geometrie uit het midden zit tijdens hoover, dan is een gelijke slag naar beide zijden overbodig, en kom je dus geen slag te kort aan een kant.

Om dat duidelijker te maken: als je hekrotor qua geometrie zeg, + en - 30 graden aan kan, en je hebt +10 nodig in hoover, dan hoef je niet meer dan van -10 tot +30 te gebruiken om een symetrische hekrotor te hebben.
Je kunt een gyro met enkele limit dus zonder al te veel problemen zo instellen dat hij begrenst op +30, en je komt automatisch op een begrenzing van -10 aan de andere kant uit....

Wil je namelijk per sé + en - 30 gebruiken, dan heb je vanwege dat de heli neutraal is op +10, naar de ene kant een veel fellere staart als naar de andere kant.... In HH merk je daar weinig van omdat de HH gyro als "snelheidsregelaar voor piro-rate" fungeert. Maar in rate heb je dan een heli die héél vervelend fel naar één kant reageert, en heel sloom naar de andere kant.

Alternatief zou je de servohevel een offset kunnen geven, waarmee je ondanks die enkele limit instelling, toch in elk geval een groter deel van de slider-travel kunt benutten. Vanwege afwijkingen tussen theorie en praktijk, doe ik dat nog wel eens met de 450 klasse schaalheli-tjes, maar het is een heel geklier om dat goed te krijgen.

Groet, Bert

Komt ook doordat de meeste 450's Align clones zijn met een fucked up tail geometrie.

.

Grapjas, Align zelf had een fucked up tail geometrie door het gebruik van een te korte slider as en bladhouders issues, dus kan je beter zeggen de meeste 450's en heeft dit niks met clones te maken;) Enige wat clones doen is het kopiëren en dus ook de fouten van het origineel

Bij de originele gyro kun je wel per kant de limit instellen.. Dus geen problemen..

Bij een originele 401 van futaba kun je ook een alternatief midden instellen, waardoor je dus wel uit zou komen met deze geometrie.

Maar idd eigenlijk softwarematige oplossingen voor een hardwarematig probleem..

Grapjas, Align zelf had een fucked up tail geometrie door het gebruik van een te korte slider as en bladhouders issues, dus kan je beter zeggen de meeste 450's en heeft dit niks met clones te maken;) Enige wat clones doen is het kopiëren en dus ook de fouten van het origineel

Dat bedoelde ik dus ook te zeggen :p

Back