Gyro en toerental

Spektrum dx6i
hk450
hk401b gyro
2200mah 30c

Als ik 2/3 minuten aan het vliegen ben zakt het toerental iets en moet ik mijn gyro gain bijstellen ,anders gaat de staart draaien.

Is dit normaal?
wat kan ik eraan doen?

En kan ik misschien een vast rpm instellen ?
De gain ligt ook heel laag -45 en +55
Misschien headspeed opvoeren?

Nee, niet normaal.

Geen idee hoe oud je accu is, hoe de throttle curve op dit moment staat..
Stel, je toerental staat extreem laag, kan je staart het domweg niet bijbenen met een dergelijk laag toerental.

Wat is op dit moment je vliegtijd?
normaal hoort ene heli ergens tussen de 5 tot 8 minuten te hebben.
eronder, en je toerental is waarschijnlijk veel te hoog, erboven en dan is ie misschien te laag..

Je gain ligt niet absurd laag. wat ik wel bijzonder vind, is dat je blijkbaar een normal gain hebt, en een heading hold.
Dit wordt vaak met dat - of + geregeld.
Normal is een staart die niet op 1 plek blijft staan, maar gewoon met de wind meewaait.
heading hold houdt in dat de staart altijd op 1 plek hoort te blijven, totjij aan de knuppel zit.
Wanneer schakel jij tussen die 2? of schakel je niet?
Gain hoort een vaste waarde te zijn, voor 1 toerental..
zo hoort ook je throttle curve te zijn.. via de throttle curve krijg je een enkel toerental zonder wisselingen.

als de accu goed is dan

Nee, niet normaal.

Geen idee hoe oud je accu is (zijn 2 jaar oud) een lipo gaat van 4,2 volt per cel naar 3,2 dus lijkt mij logish dat het toerental afneemt ?
, hoe de throttle curve op dit moment staat.(0.80.90.90.90.
Stel, je toerental staat extreem laag, kan je staart het domweg niet bijbenen met een dergelijk laag toerental.

Wat is op dit moment je vliegtijd?
normaal hoort ene heli ergens tussen de 5 tot 8 minuten te hebben.(6,5 minuut)
eronder, en je toerental is waarschijnlijk veel te hoog, erboven en dan is ie misschien te laag..

Je gain ligt niet absurd laag. wat ik wel bijzonder vind, is dat je blijkbaar een normal gain hebt, en een heading hold. KLOPT
Dit wordt vaak met dat - of + geregeld.
Normal is een staart die niet op 1 plek blijft staan, maar gewoon met de wind meewaait.
heading hold houdt in dat de staart altijd op 1 plek hoort te blijven, totjij aan de knuppel zit.
Wanneer schakel jij tussen die 2? of schakel je niet? Schakel niet altijd hh
Gain hoort een vaste waarde te zijn, voor 1 toerental..
zo hoort ook je throttle curve te zijn.. via de throttle curve krijg je een enkel toerental zonder wisselingen.

als de accu goed is dan.

Het is wel minimaal hoor .
de staart loopt dan heel zachtjes naar rechts. als ik de gain naar 52 loopt hij nog harder naar rechts.
als ik de gain hoger zet gaat hij bij 56 slaan met de staart maar loopt hij niet weg

forumtipje: je antwoorden zijn makkelijker te lezen als je ze even in een los verhaaltje zet (of even vet maakt oid)

je toerental neemt af, dat is normaal.
Maar het is niet normaal dat je er ook werkelijk last van hebt.
Ik vlieg al een tijdje, en op al mijn heli's is de staart niet zodanig kritisch dat hij met die paar toeren minder meteen een grote gain aanpassing moet hebben.

Je throttle curve zou goed moeten zijn, we gaan dus even niet uit van een laag toerental.
6,5 minuut vliegtijd is ook normaal. gemiddeld zelfs, als je de 20% regel met de accu aanhoud.

Normal gyromodus heeft wat meer last van wegdraaien.
Dat klopt.
je zal met het zakken van het toerental misschien eerder je trim een beetje bij moeten stellen, of zelf bij moeten sturen.
Eigenschap van normal vliegen.. meer zelf doen.. wel mooier vliegbeeld met rondvliegen, de staart volgt de heli een stuk mooier.
De gain zou in principe wel redelijk hetzelfde moeten blijven.

Wil je daar echt vanaf, moet je naar heading hold toe.
in heading hold mag je trouwens niet trimmen.. en moeten de trims op 0 staan..

Nee...

Alles ziet de gyro als input. Of het nu via de stick is, via subtrim of normale trim.
In principe, als de gain hoog genoeg staat, blijft hij recht.

Back