Gyro Futaba GY520

Hoi,

Ik had een vraagje ivm deze gyro. Ik heb hem aangeschaft voor m'n nieuwe Hirobo Shuttle plus. Het is niet de nieuwste heli maar ik heb hem op de kop kunnen tikken voor een zacht prijsje. En ik vond hem<wel iets hebben. Nu terug over de gyro. Blijkbaar mag je deze gyro alleen gebruiken met een 2.4GHz FASST systeem. En ik gebruik nu een Graupner Mx12 PCM met R7OO ontvanger. Volgens de handleiding zou ik problemen kunnen krijgen bij storingen.
Ik ken hier zelf weinig van daarmee dit berichtje.
Is er iemand die hier wat meer kennis van heeft. En weet of ik het toch kan doen, wetende dat ik eigenlijk nooit vlieg met andere toestellen in de buurt.
Of kan ik toch maar beter overgaan op het 2.4GHz systeem. Maar ja, weer $.

alvast bedankt
Robin

Wat denk je zelf beste robin,

schrijven ze dit voor om niet au serieux te worden genomen?
Persoonlijk zou ik het risico niet durven lopen hier tegen in te gaan, dus om op je vraag te antwoorden....ja, je dient een 2.4 Ghz systeem te hebben om deze gyro zijn werk (veilig) te laten doen.
Heb je het ooit al eens meegemaakt dat je gyro een eigen leven gaat leiden?
ik wel :( en dat is absoluut niet goed gekomen

De GY520 werkt gewoon met een R700 ontvanger. Maar aangezien een gyro heel snel werkt kunnen kleine stoorpulsen al grote bewegingen van de staart te zien geven.
Een PCM of 2,4 systeem onderdrukt een groot deel van deze storingen vandaar dat advies (en ze promoten graag hun nieuwste spullen).
Bij een brandstofheli heb ik met PPM (+GY401) geen last van storingen gehad, wel bij een E-heli.
Ik gebruik de GY520 momenteel zelf met een MX22 icm een SMC16scan (=PCM).
Gewoon proberen of als je het niet vertrouwd een SMC14 / SMC16 ontvanger aanschaffen.

Gr. RuuRd

Ik heb ondertussen beslist om toch maar over te gaan naar een 2,4Ghz zender. De Futuba 6EX, niet de zwaarste maar het moet voorlopig volstaan.
Nu proberen mijn Graupner Mx12 van de hand te doen. Samen met 2 R700 ontvangers en een paar servo's.
R700 is inderdaad PPM ontvanger.(dus FM dan zeker)
Alleszins bedankt voor de informatie.

Robin

Laatst bewerkt:
En het houdt ook nooit op:)
Mijn staart servo was de graupner DS8025 digital ultra speed servo.
Die staat er natuurlijk niet bij in de futaba handleiding.
Zou ik deze servo kunnen, mogen, vergelijken met een Futaba S9254?
Hij werkt er wel mee maar ik vlieg graag met een gerust hart.

alvast bedankt

Robin

Als de servo werkt en je bent van plan geen extreme 3D te doen zo ik zeggen GO en gebruik hem,
ze raden de bijgeleverde servo van futaba aan omdat die heel snel reageert.

Dat zijn geen aanraders maar meer om je te vertellen op welke puls snelheid je gyro moet staan.

De 9257 9254 bls257 bls254 zijn allemaal servo`s die je op 1520uS gebruikt, dus je gyro moet daar op staan.

Gebruik je een servo als de bls251, dan hoort de gyro op 760uS te staan.

Staat het verkeerd dan kan je servo kapot gaan, feitelijk moet je uitzoeken op welke snelheid je huidige servo draait, 760 of 1520uS, en dan weet je hoe je je gy520 moet instellen.
remon

Aan welke snelheid hij draait kan ik terug vinden, 0,07s voor 60° en op een andere site vind ik een snelheid terug van 0,075s bij 40°.
Nu als ik de gyro instel op 1520µs doet hij z'n werk wel maar ik ga toch maar stilletjes uitkijken naar iets zekerder.
Het is trouwens nog een servo die ik heb bijgekregen bij een ruil van een heli.

groeten

Back