Gyro gain vraag mx-12 icm Spartan 760 en align ,620 staart schud

Hallo,

Ik heb op mijn raptor 30 een Spartan Ds760 gyro zitten met een Align ds620 staartservo. Ik vlieg deze heli met een mx-12.

Als ik de heli gewoon strak voor me houd en rustig hover, gebeurt er niets met de staart en kan ik de stiks bij wijze van loslaten. Mooie grote achtjes vliegen gaat ook prima. Ook als ik rustig een rondje om zijn as draai gebeurt er niets. Zodra ik dit sneller ga doen (met vol stick) begint de heli ineens als een gek te schudden met zijn staart. Ik vermoed dat het aan de gain instelling ligt in mijn zender, maar deze heb ik al op bijna alle posities gehad. Weet iemand waar het aan kan liggen en hoe ik dit moet oplossen?

Mvg

Laatst bewerkt:
Zodra ik dit sneller ga doen (met vol stick) begint de heli ineens als een gek te schudden met zijn staart. Ik vermoed dat het aan de gain instelling ligt in mijn zender, maar deze heb ik al op bijna alle posities gehad. Weet iemand waar het aan kan liggen en hoe ik dit moet oplossen?

Mvg
Volgens mij is het zo dat wanneer de heli snel vliegt de staartrotor efficienter werkt, tov hover, en moet mogelijk de gain iets omlaag. Als dat het niet oplost is het misschien een idee om te controleren of de pitch-slider voor de staart echt soepel loopt of om de ball link op de servo iets naar binnen of naar buiten te verplaatsen.

Gain iets lager kan ik nog proberen, maar heb dit wel al geprobeerd, misschien deze keer iets minder grote stappen nemen. De pitchslider loopt soepel, netjes met olie gesmeerd. Ball link zit zoals aangegeven in de manual op exact 1cm van het midden.

Durf er nu niet meer als gewoon mee te vliegen want zodra je wat meer richting 3d gaay vliegen begin je die tail wel goed te gebruiken.

Op wat voor manier begint hij te schudden tijdens snelle piros?
Omhoog omlaag? Is de piro snelheid heel veranderlijk? Of gaat hij hoogfrequent trillen tijdens de rotatie?

Je hoort de motor heelnsnel van toeren veranderen (steeds omhoog en omlaag) en de staart gaat als een gek heen en weer. Niet een rustige wobble wat doet denken aan een verkeerde gain instelling maar zeer heftig schudden waardoor de heli totaal uit controle raakt.

Neem aan dat het om een brandstof heli gaat, Raptor 30?

Heb je er een governor op zitten? Klinkt als een governor die gaat oscilleren oid.

Of toch echt gewoon te hoge gain of the hoge stopgain/acceleration (te lage delay).

Laatst bewerkt:
misschien een stomme opmerking hoor, maar krijgt je motor nog wel brandstof als je snel gaat piroetten? wat ik bedoel, zit je clunk wel ACHTERIN de tank?

Het is inderdaad een nitro raptor 30 zonder governor (nog wel)
Het grappige aan de ds760 is is dat je de delay niet kan veranderen, in ieder geval niet handmatig.

Net even gevlogen weer en met een lagere gain gaat t iets beter, maar hij raakt nogsteeds bijna uit controle. Heb er een filmpje van laten maken die ik hier ga proberen te posten ter verduidelijking.

Mvg

misschien een stomme opmerking hoor, maar krijgt je motor nog wel brandstof als je snel gaat piroetten? wat ik bedoel, zit je clunk wel ACHTERIN de tank?

Er zit een header tank in die zich goed volzuigt, orgineel van thunder tiger dus ik neem aan dat de brandstof toevoer goed is.

Zodra je je staart aanstuurd, hoor je dat de motor veranderd, jesse ik denk dat je je staartbuis moet aarden ( Zon idee krijg ik erbij ). Lijkt net of je gasservo aan het storen is waardoor je gas dicht/open/dicht/open gaat.

Niet er van uitgaan dat het goed is.

Testen, en weten dat het goed is...

Pak je brandstofpomp, ontkoppel wat leidingen, pak een emmer water en ga pompen
Hou de heli in een paar richtingen scheef, kijk of er lucht in de leidingen verschijnt

Heb je een header, kijk of de luchtbel in de header groter word (hoort ook niet)

Hoe warm wordt de motor? (hoe lang kun je je vinger op de backplate houden)
Gaat hij ook raar doen als je een stuk recht omhoog gaat, dus een climbout?

Dit probleem komt uit je motor vandaan..
Door dat stotteren/overslaan verschilt het koppel nogal, en dat kan de staart nooit bijhouden

Verder, wat is je toerental op het moment van vliegen?

die motor staat VEEL en VEELS te arm!!! Geen dikke rookpluim en een hoog gegil.

Stop met proberen, zet de motor eerst eens een slag rijker en ga hem opnieuw afstellen.

Heeft niks met de staartbuis te maken. ook niet met aarding ervan.

Wat Student zegt ook NIET doen. Water door de leidingen/filter/tank pompen. als je het om zeep wil hebben is dat wat je moet doen. Kan je ook met perslucht doen van bijv een fietspomp. werkt beter alleen tis iets meer zoekwerk waar het sissen vandaan komt.

Ik raad t je aan om de heli te laten na kijken met iemand met wat meer ervaring, want als je zo doorgaat kost het je tussen nu en een tank vliegen een nieuwe motor.

Laatst bewerkt:
@anko:
Waarom geen water door de tank?
Ik ga er wel even vanuit dat je hem helemaal leegtrekt, zelf spoel ik daarna nog een keer met wat baggerbrandstof

Maar wat is het punt, naast dat je brandstof 1 tank een paar extra druppels water bevat?

Ik hoef niet vaak te testen, maar met water hoef ik geen gekke koppeling tussen de fietspomp en de tank etc te maken

Bedankt voor het meedenken. Ik vloog de heli in het filmpje in normal mode waarbij het gas op 45 procent staat. Een mooie vette rookpluim komt er wel zeker uit, is misschien niet zo duidelijk te zien op het filmpje. Ik vlieg ook al enkele jaren met brandstof vliegtuigen dus wat betreft afstellen van een motor zit ik wel goed.

Als ik zelf dit filmpje terugkijk denk ik dat het inderdaad om de motor en/of brandstoftoevoer gaat. Vandaag maar even kijken of ik bellejes oid in de leidingen zie.

mvg

Back