Gyro mysterie....

Hallo,

In februari had ik mijn HBK2 kort gevlogen maar... ik had nog een occasion KDS450S. Ik had deze willen bewaren totdat ik meer ervaren was maar ja, het lot beschikte anders ;-)

Deze KDS bleek vrij onbestuurbaar dus... jawel ook vrij snel beschadigd. Nadat ik deze opnieuw bij 4RC had opgebouwd met wat extra onderdelen om er zeker van te zijn dat alles tip top was, bleek deze? slecht bestuurbaar...

Ik was er van overtuigd dat het aan de KDS8000 gyro lag dus bij een forumlid een occasion GY401 gekocht.

Dit bleek echter geen soelaas te bieden en toen was ik de wanhoop nabij. Na ruim een maand 'afkoelperiode' heb ik maar besloten om alles uit te sluiten en een barebone HBK2 aan te schaffen.

Afgelopen week heb ik deze in elkaar gezet en wat bleek? hij vloog voor geen meter. De GY401 hield hem niet mooi strak en het sturen ging heel wiebelig! :-(

Andere staartservo geprobeerd, delay aangepast, HH settings in mijn DX6i van 72 tot 75 geprobeerd maar niets hielp.

Uiteindelijk de KDS8000 erop en..... rete strak.

Heeft iemand hier een verklaring voor?

Hoe heb je de gyro's bevestigd? Met dubbelzijdig tape of met echt gyrotape? Vooral de wat duurdere gyro's werken veel beter met het echte gyro-tape. En verder is de gain van 72-75 natuurlijk niet een erg breed gebied om te proberen. Kan bestzijn dat ie gewoon nog gevoeliger moest.

Ik heb het dikke witte tape gebruikt omdat het andere (zwarte) te dun is, ik vermoed niet dat het probleem daar in zit. Pas vanaf 70 schakelt de gyro in HH mode. 72 schijnt voor de DX6i optimaal te zijn. Als je hoger gaat krijg je tail wag omdat gewone servo's niet snel genoeg zijn. (11ms) Thanx anyway.

mijn KDS800 gyro doet ook maf tegenwoordig. Gisteren kon ik stabiel opstijgen, maar op het moment dat ik aan het roer zat ging de heli draaien. Heb met maximaal tegensturen nog weten te landen maar sindsdien begint hij bij het opstijgen al hevig op zijn as te draaien.
Zowel in HH als normal.

mijn KDS800 gyro doet ook maf tegenwoordig. Gisteren kon ik stabiel opstijgen, maar op het moment dat ik aan het roer zat ging de heli draaien. Heb met maximaal tegensturen nog weten te landen maar sindsdien begint hij bij het opstijgen al hevig op zijn as te draaien.
Zowel in HH als normal.
Meest waarschijnlijk heb je per ongeluk de gyro rev/nor schakelaar omgezet tijdens transport.
Gebeurt mij ook nog wel eens als ik de heli aan de staart pak.
Als je die rev/nor schakelaar verkeerd hebt staan stuurt de heli via de zender wel goed maar regeld de gyro precies de verkeerde kant op.

het kan ook iets simpels zijn als de belt spanning waardoor de staart niet goed wordt aangedreven...

Benno

Ik heb het dikke witte tape gebruikt omdat het andere (zwarte) te dun is, ik vermoed niet dat het probleem daar in zit. Pas vanaf 70 schakelt de gyro in HH mode. 72 schijnt voor de DX6i optimaal te zijn. Als je hoger gaat krijg je tail wag omdat gewone servo's niet snel genoeg zijn. (11ms) Thanx anyway.

Ik denk dat je probleem bij de gemeenschapelijke factor ligt.
Heli en gyro zijn veranderd maar de zender is nog steeds dezelfde..

Sluit eens een reserve servo op kanaal 5 van je ontvanger aan.
en kijk eens naar de servo arm tijdens het afstellen van je gain...
Ik geloof dat er iets verkeerd gaat in je instellingen..

Ik ken de DX6 en DX7 niet zo goed maar weet nog wel dat we meestal het Gyro menu uitschakelden en dan gewoon een Gear kanaal instellen waarbij je dan weer rond de 60 a 70% plus (rate) en min (headding hold) moet gaan zitten...

Jou 70-75 geeft veel te weinig variatie mogenlijkheden dus denk ik echt dat je daar echt fout zit.

maar zoals ik al stelde zijn er velen die de DX6 en DX7 menues veel beter kennen..
Kijk anders even op het andere forum bij frans en christian.
Een ding is zeker.
De GY401 moet ongeachte welke gyro de King en de KDS vreselijk strak houden en natuurlijk kan een goede servo aan aan mee werken maar is geen vereiste zolang je geen 3D vliegt.

Benno

De richting op de gyro moet wel goed staan anders zou hij toch nooit zijn neus recht houden omdat hij de verkeerde kant op corrigeert? hij zou gaan tollen naar mijn idee. Dit gebeur niet; hij houdt de neus wel recht maar als ik een stuurbeweging maak bij het hoveren, dan lijkt het alsof er een tank water onderhangt omdat het 'klotsend' gaat.
Ik heb iets gelezen van anti machnetische gyro pads. De ontvanger zit 5CM onder de gyro. Kan dat invloed hebben? ik kan eventueel een plaatje aluminium er tussen zetten.

Ik las laatst dat er gevlogen werd met een towerpro analoog op een GY401..
Of je nu 3D vliegt of lekker wilt hoveren, de snelheid/correctietijd van de servo moet eigenlijk wel een beetje in 1 lijn liggen met de gyro.
Op de GY 401 vind ik een digitale S3154 van futaba al een goedkope oplossing.
Ik heb deze een jaar lang probleemloos op mijn minititan gehad i.c.m. een 401, en heb hem pas vervangen toen hij het wat zwaardere werk niet meer aankon.
Hij kwam wat torque/moment te kort voor 3D, maar was zeer zeker snel genoeg.

Als er ergens een bottle-neck in je setup zit, dan komt dat er vanzelf ergens uit.

Je geeft aan dat hij het met die KDS8000 rete strak doet.
Dat geeft aan dat mechanisch alles OK is, en dat de combi van servo en gyro een goede is.

De GY401 is normaal een perfecte gyro, misschien moet je toch nog eens goed naar de servokeuze voor de GY401 kijken..
En anders een keer iemands servo lenen (S3154, S9650, S9257), en uitsluiten dat er niets mis is met die GY401.

Grt,
Eric

Dat laatste is inderdaad mijn zorg omdat ik hem dus niet goed heb zien werken. Naar verluidt is hij weinig gebruikt en hij ziet er ook tip top uit dus laten we maar van het beste uitgaan.

Ik zat inderdaad ook te kijken naar een betere servo en zat te denken aan een Futuba S3153 omdat die minder vaak uitbrandt dan een S3154 :?

Je hebt helemaal gelijk :)
Mijn fout! , ik heb ook een S3153 gehad, de 54 NIET nemen inderdaad.
Brand door op een Gyro.

Ok, dank.

Wat mij overigens nog te binnen schoot was dat op de GY401 de servo's als een gek heen en weer bewogen; minstens 5x per seconde met een uitslag van circa 20 tot 30 graden. Duidt dat ergens op?

Dat is niet goed...
Lijkt wel of je slecht signaal hebt, of een storing..
Of dat de servo totaal niet met de pulse overweg kan, ik zou toch echt eerst even testen.
Gewoon je gyro meenemen naar een shop met je zender en even testen.

Laatst bewerkt:
Dat met die rev/nor schakelaar was voor styretta bedoeld en niet voor jou egbert, De gyro zou idd gewoon kapot kunnen zijn maar ook je zender zou nog steeds de oorzaak kunnen zijn..
Langzame waggel duid eigenlijk op te weinig gain. Een snelle waggel is dus hunten en das weer teveel gain...
Maar er kan nog zoveel andere oorzaken voor een langzame waggel zijn..

Ik zou zeggen kom "effe" langs en we sluiten zo een hele hoop zaken uit.
Maar je woont nu eenmaal niet in de buurt.

Zou je bij je volgende testjes een camera kunnen laten mee lopen..
Misschien dat je iets kunnen zien wat jezelf nog niet ziet..

Een beeld is duidelijker dan 100 woorden..
Anders binnen kort toch eens met z'n allen naar zutphen..

Benno

die schakelaar is nooit om geweest. Maar ik heb wel het idee dat in mijn staart zit, de klem waarin de buis zit klemt niet echt, dus de buis verschijft milimeters waardoor de belt te veel ruimte krijgt en gaat slippen.

Zal eerst even een fatsoenlijke 1,5 mm hex schroevendraaier halen en dan het hele zaakje vervangen.

PS iemand een adres waar je iets van titanium diamant getipt gereedschap kan vinden? :P

Check inderdaad eerst even de mechanische kant. gezien het eerst wel ging met die andere gyro en dan plots niet meer wil dat zeggen dat er iets veranderd is.

hou er met de 401 rekening mee dat niet alle al dan niet digitale servo's de digitale aansturing van de 401 aankunnen!

Qua gereedschap is de set van Align prima voor een 450 heli.

Posted via Mobile Device

@Funcky, op dit moment gaat het goed met de KDS8000 Gyro. Mechanisch verwacht ik dus geen problemen. Inmiddels heb ik een Futuba S3153 besteld, wellicht is dat een optie.

@Benno, vanaf 10 april ben ik weer een paar dagen 'in town' dus een meeting in Zutphen op 11 april stel ik voor ;-)

Back