Gyro op hoogteroer.

• Topicstarter Topicstarter Lainke
  • Startdatum Startdatum
L

Lainke

Guest
Hallo,

Ik vlieg momenteel met een Pico Tiger Moth met een 350 motor erin maar hij daalt wel snel als ik bochten wil nemen. (Wat aan de zware kant denk ik). Nu dacht ik dus een gyro te zetten op het hoogteroer.

Heeft iemand hier ervaring mee, het is geen 3 D kistje. Gewoon om rustig rond te vliegen maar erg relaxed vliegt het momenteel niet. Dus de gyro zou hier het vallen in de bochten moeten tegengaan.

Wat is jullie mening? Buiten vlieg ik perfect zonder die gyro maar indoor is het op dit moment niet goed te doen omdat ik daar meer bochtenwerk moet uitvoeren. en ook scherpere bochten moet maken. Als ik rustige bochten neemt heeft hij dit veel minder.

Geen goed idee lijkt mij. Dit hoor je "met de hand" te kunnen (zeker als je volgens eigen zeggen buiten "perfect" kan vliegen). Als een vliegtuig wegvalt, dan moet er wat up bij, maar je moet wel onderkennen wanneer het komt door een overtrek, want dan moet het juist niet.
Bij een wat zware indoor kist is juist dat overtrek gevaar altijd aanwezig.
Een gyro ziet het verschil niet en zal ook "up" blijven geven als je dat helemaal niet kan gebruiken.

Gyro niet doen!

Probeer eens sneller te vliegen indoor, of maak het lichter (kleinere accu? van nimh naar lipo?)

Het is vooral de motor die zwaar is. De lipo op zich is maar een 1300 op 2cellen, dacht een 50 gram. Dus de motor is te zwaar voor dit model.

Hoi,

Ik ben het eens met Harold, maar als je toch een gyro wil toepassen dan zeker niet op het hoogteroer, maar op het richtingroer. Het richtingroer (naar beneden sturend) zorgt ervoor dat het toestel de bochten vlak blijft vliegen. Ik neem aan dat als je een bocht maakt dat je deze alleen met aileron en hoogte stuurt. Je moet om te voorkomen dat hij omhoog gaat ook richting sturen. Probeer dit eerst eens voordat je een gyro toepast. Als hij naar beneden gaat moet je uiteraard omhoog sturen.

Groet,

Ron

zou dit niet kunnen voor de eerste vlucht van een toestel , dan hoef je hem niet uit te trimmen maar trimt hij zichzelf :lol:

In een of ander modelbouwmagazine heeeft men een geëxperimenteerd met twee gyro's op een shochflyer, om hem in een stabiele torque-roll te houden, met matig succes, het ging altijd eventjes goed, tot hij uiteindelijk te ver uitweek...
ze spraken er ook van dat de gyro's zou moeten kunnen uitschakelen voor tijdes normale vlucht...
is in dit geval een "copilot" niet de oplossing?
greetz

Co-pilot werkt binnen niet. Volgens mij kijken die naar de 'horizon', overgang licht/donker. Dat gaat binnen dus hopeloos fout, met die verlichting aan het plafond enzo.

Rick

Lainke , volg nu eerst is de gebruiksaanwijzing /documentatie die bij de kist hoort , je maakt ergens een fout .
Is de motor domp goed , niet te veel afwijkingen in de vleugel bevestigingen van de tiger moth , passende motor / passende prop ?
Loop alles nog eens na , een Tiger Moth moet appeltje eitje voor iedereen zijn .
Mijn idee is dat de kist wegvalt in de boogten , omdat er relatief te weinig thrust is , vliegen met een 9 x 3.8 , of 9 x 4.7 doet wonderen !

gewoon oefen tot je er bij neer valt indoor is niet bedoeld om makkelijk te zijn.
ik heb op die manier al 5 kistjes af kunnen schrijven.
buiten heb ik een 0 crash verleden met vliegtuigen en een domme keuze met heli crash.
binnen is gewoon moeilijker en bovendien binnen stuur je met een shocky beter met richtings roer dan met rol

Er staat een 350 met C gearing op met een 9x4,7 prop, momenteel met een 2 cellen lipo 1300 mha. Trust van +/- 320 gram en hij weegt met accu 321 gram momenteel. Ik kan er eventueel nog een 10x4,7 prop opzetten en dan heeft hij een trust van 410 gram.

Wat zit er momenteel niet goed, 320 gram trust voor een gewicht van 320 gram te weinig?

Lainke , motor en prop zijn prima !
Mijn Tyger Moth moet ik ook erg ''vlak'' vliegen , als je hem te veel op zijn kant zet wil hij inderdaad snel wegvallen , ik had gisteren een gebroken onder vleugel , het zit hem ook in het karakter van de kist , iets voorzichtiger met up voor de bochten anders zet je hem te veel op zijn kant in de bocht .

Back