'Gyro-storing' in Jeti-Assist ontvanger bij gebruik van een turbinemotor

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door Johan C., 4 apr 2023.

  1. Johan C.

    Johan C.

    Lid geworden:
    18 dec 2011
    Berichten:
    95
    Locatie:
    Antwerpen
    Hallo Jeti-gebruikers, heb een vraagje…


    Vorig jaar een ZN-line Wizard uitgerust met Xicoy 180 en Jeti Assist 12 kanaals ontvanger.
    De gyro in de Assist ontvanger heeft een zeer lage ‘gain’ instelling, net genoeg voor de kleine bumps uit te vlakken bij turbulent weer, meer niet.
    Vorig jaar met deze combinatie 35 vluchten gemaakt zonder enig probleem.
    Twee weken geleden na de winterstop terug een aantal vluchten met het toestel gemaakt.
    Het was koud maar zo goed als geen wind.
    Tijdens de eerste vlucht voelde ik het toestel op beide assen (rol en hoogte) regelmatig iets doen wat ik niet stuurde.
    Net of de gyro iets tegenstuurt wat er niet is.
    Wanneer ik de gyro op de zender uitschakelde was dit weg, nog eventjes geprobeerd om de gain nog lager in te stellen maar dit gaf ook geen beterschap.
    Die dag het toch maar bij twee vluchten gehouden.

    Op RC-universe heb ik een draadje gevonden met gelijkaardig verhalen bij gebruik van een Jeti Assist in combinatie met een turbinemotor.
    Iemand zegt dat het zou kunnen voortkomen door harmonische trillingen afkomstig door het geluid van de turbine in het toestel, echter is dit verhaal ook geen zekerheid.
    In dat geval zou ik eventueel een test kunnen maken door een geluidsisolerend doosje over de ontvanger te plaatsen.
    Had ook gedacht om eventueel de ontvanger-software een update te geven, heb ik tot nu toe niet gedaan, ontvanger is aangekocht in 2021.

    De vluchten die ik vorig jaar maakte waren wel bij hogere temperaturen, kan misschien ook een oorzaak zijn dat ik het toen niet had.


    Iemand iets gelijkaardig meegemaakt of misschien de oorzaak kent?


    Groetjes,
    Johan
     
  2. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    De eerste generatie Powerbox Mercury had een gyro sensor welke zeer gevoelig was voor hoogfrequent geluid van turbine motoren. Daardoor zijn diverse modellen gecrasht. Er is een 2e versie uitgebracht met een andere sensor welke het probleem niet had en voor de eerste generatie kon met gratis een schuim cover krijgen welke het ook oploste. Dit is een gelijk probleem met een gelijke oplossing. Als Jeti geen ander model heeft met een verbeterde sensor dan rest een schuim cover maken om het geluid te dempen.

    En wat temperatuur betreft: Als het kouder is is materiaal harder en heb je andere reflecties en harmonische frequenties wat heel goed het verschil kan maken.
     
  3. Johan C.

    Johan C.

    Lid geworden:
    18 dec 2011
    Berichten:
    95
    Locatie:
    Antwerpen
    Zal binnenkort bij warmer weer nog wat testjes maken, voorlopig blijft hij uit staan.
    Laat m'n bevindingen hier wel weten.
     

Deel Deze Pagina