Gyro voor opvangen windvlagen

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door dirk57, 12 mei 2007.

  1. dirk57

    dirk57

    Lid geworden:
    3 aug 2003
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    Zeewolde
    Ik vind niet zoveel over het toepassen van gyro's op vliegtuigjes.

    Bij het vliegen met mijn lichtgewicht parkflyertjes zijn windvlagen die het toestel plotseling op zijn kant gooien soms moeilijk om op tijd op te vangen, vooral lastig tijdens het landen :D.

    Ik vraag me af of zo'n goedkoop lichtgewicht gyrootje zou helpen om plotselinge bewegingen om de lengte-as te corrigeren met een gyro op de rudder. Ik heb het over toestelletjes zonder rolroeren.

    Zou dat kunnen helpen? Iemand enig idee of ervaring hiermee?

    Dirk
     
  2. Mijnheer Rob

    Mijnheer Rob

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Aarle-Rixtel
    Lijkt me een leuk projectje :D

    Maar gaat ie dan niet corrigeren als je 'm bewust om z'n lengte as gooit??? :S
     
  3. dirk57

    dirk57

    Lid geworden:
    3 aug 2003
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    Zeewolde
    Ik heb er ook niet zoveel verstand van, maar dat is volgens mij nou juist de grap van een gyro, dat ie alleen corrigeert op bewegingen die niet afkomstig zijn via de besturing van het betreffende kanaal waarin hij is opgenomen.

    Dirk
     
  4. Commander Clumsy

    Commander Clumsy

    Lid geworden:
    20 feb 2007
    Berichten:
    1.503
    Locatie:
    Proud of brushless sprouts
    Ik herinner me een artikel van jaaaren geleden, toen de eerste gyro's voor helikopters uitkwamen, waarin de auteur die gyro ook in een vliegtuig testte.
    Werkte goed volgens hem, vooral op het richtingroer.
    Maar ja, het ging natuurlijk over een grote brandstofkist en niet zo'n licht depron-dingetje. :|

    Waarom stel je je vraag niet nog eens in het heliforum? Daar zitten de gyro-experts :wink:
     
  5. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Je moet wel special gyro's hebben voor vleugelvliegtuigen .... o.a. ACT Europe levert speciale "Flächenkreisel"(=gyro voor vleugelmodellen) hier kan je op hun site lezen wat de verschillen zijn ......
     
  6. hezik

    hezik Guest

    Heligyros werken ook prima hoor. Bij ons vloog iemand met een acromaster met gyro op rudder, ging prima. Als experiment heeft ook iemand met een trainer gevlogen met gyro op rol, ging ook prima.

    Je moet een gyro naar mijn mening niet gebruiken om met een toestel te gaan vliegen waar je normaliter niet mee kunt vliegen, of in omstandigheden waarmee je normaliter niet met dat toestel kunt vliegen.
     
  7. dirk57

    dirk57

    Lid geworden:
    3 aug 2003
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    Zeewolde
    Commander C: heli-forum was w.s. wel slimmer geweest. Eerst maar even hier afwachten nu.

    Dirk: Als ik het goed begrijp heeft dat verschil tussen heli- en vliegtuiggyro's te maken met het verschillende gedrag tussen beide bij start en landing?

    Het gaat mij eigenlijk alleen om snelle correcties in de lengte-as waar ik zelf te traag voor ben.

    Dus Hezik: omstandigheden waarin ik niet meer goed zou durven vliegen, maar iemand met meer talent (of beter: iemand met talent) wel.

    Ik zat eigenlijk te denken aan zo'n PG-03 die je via ebay voor 25 euro in huis hebt. Ik hang al met mijn muis boven de bestelknop.....

    Zou het wat wezen? Vandaag was trouwens een prima weertje geweest om het eens uit te testen :wink:
     
  8. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Niet "de" start en landing, maar het starten en beëindigen van de correctie is "totaal" verschillend tussen een heli en een vleugelvliegtuig (de besturing van een heli zit ook wezenlijk anders in elkaar).
     
  9. dirk57

    dirk57

    Lid geworden:
    3 aug 2003
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    Zeewolde
    Aha, kan me er ietsjes bij voorstellen, maar voor een simpel parkflyertje maakt dat allemaal niet zoveel uit denk ik, als het al werkt. Ze hebben ook universele kreisel (weer een duits woord geleerd) voor de hobbysfeer die een compromis zijn tussen beide, lees ik. En die vliegtuig-gyro gebruikt fuzzy-logic, dat leek me nou juist meer bij een heli passen :wink:

    Ik begin steeds meer zin te krijgen om het eens te testen:

    [​IMG]

    Voor 25 euro in huis, 5,3 gram....
     
  10. Wartexx

    Wartexx

    Lid geworden:
    2 mei 2004
    Berichten:
    2.860
    Locatie:
    Wijchen
    als je een gyro op je rudder hebt, gaat ie bij mesvlucht , dan automatisch de goede kant op?
     
  11. skyhigh

    skyhigh

    Lid geworden:
    24 apr 2007
    Berichten:
    1.355
    Locatie:
    Utrecht .
    interessant
    dit hou ik in de gaten
     
  12. WuTangcl

    WuTangcl Guest

    Dirk, ik loop al een poosje rond met hetzelfde idee,
    vandaar dat ik ook al opzoek ben geweest naar
    een lichte goedkope gyro, de prijs die jij noemt kan je
    hem ook bij United Hobbies kopen, alleen is dit gyrootje
    nog net effe iets lichter,

    misschien heb je er wat aan, kijk maar es op DIT LINKJE
     
  13. dirk57

    dirk57

    Lid geworden:
    3 aug 2003
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    Zeewolde
    Ai Wutangcl, net iets te laat helaas, ik heb 'm al besteld. De jouwe is inderdaad nog iets goedkoper en half zo zwaar!!!

    Nou, dan moet jij die maar zelf bestellen en gaan we alletwee testen OK?

    Ik heb op een of andere manier het gevoel dat dit best gaat werken om windvlagen op te vangen, maar we zullen zien.

    Wartexx: die rudder gaat denk ik wel de goeie kant op, maar alleen heel eventjes, althans bij dit soort gyro's, want die reageren alleen kort op een beweging (draaiing) en niet op de stand. Dus gyro's zijn daar niet voor bedoeld, denk ik, maar ik ben geen expert.

    Ik zal mijn testbevindingen hier wel tzt melden. Commentaar/tips zijn intussen van harte welkom.

    Dirk
     
  14. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Zonder rolroeren kun jij tikken (rol) om de lengteas niet corrigeren. Een gyroscoop kan dat dan ook niet.
     
  15. dirk57

    dirk57

    Lid geworden:
    3 aug 2003
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    Zeewolde
    Als ik zie dat mijn vliegtuigje op zijn kant wordt gegooid door een windvlaag corrigeer ik dat op een toestel zonder rolroeren met de rudder en een beetje up. Dat gaat alleen wat vertraagd. Een gyro reageert veel sneller, dat was het idee... Misschien een heel klein beetje 'up' meemixen met de rudder.

    Dirk
     
  16. dirk57

    dirk57

    Lid geworden:
    3 aug 2003
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    Zeewolde
    Ik zit nog eens te google-en en vind nu iets wat me zeer hoopvol maakt. Precies de gyro (PG-03) en het vliegtuig (tigermoth) waarmee ik het wil proberen.
    Alleen nog beschikbaar via google-cache, dus ik kopieer het maar even inline:

    PaulC
    10-05-2001, 09:34 AM
    Am I correct in thinking that if you want to use a gyro on an aeroplane it will help stabilise it's flight.

    Do you put iit in line with the rudder or.......?

    Could some one explain please.

    Thankyou,

    Paul C.

    --------------------------------------------------------------------------------

    GWS4CEO
    10-06-2001, 09:40 AM
    You bet right, Gyro woll do help!:)

    GWS Pg-03 was used on manu Micro UAV projects. With 3 gyro on all serfaces, it made the MUAV so eazy to fly!:p

    --------------------------------------------------------------------------------

    clawson
    10-10-2001, 07:40 AM
    Paul,

    I've used one of the GWS PG-03 gyros and swapped it between a number of small planes and cannot recommend it highly enough. You basically place it in-line between the Rx and the rudder servo and position it so it's active axis is along the length of the fuselage. That way as the plane flies if a wing suddenly drops because of a gust of window the gyro instantly corrects it with rudder (this is assuming the plane is like most rudder/elevator models and has sufficient dihedral so that rudder deflection has a coupled rolling effect).

    I've used it in my Ikarus Bleriot III and a GWS Tiger Moth and in both it makes them much easier to fly in a bit of wind. You can now fly on days when you wouldn't have thought about it otherwise (but you probably do need to think about over-stressing the airframe/wing mounts).

    For the Moth I fitted it for the maiden flight and it helped to keep the plane "calm" until I'd got the hang of it and adjusted the servo sensitivities. Later, when I was more confident I removed the gyro though there's no real reason why you couldn't just use it all the time (I just wanted to move the one I've got on into another model).

    Cliff
     
  17. De GooF

    De GooF

    Lid geworden:
    12 dec 2006
    Berichten:
    281
    Locatie:
    Emmeloord
    Goedemorgen,

    Ik heb hier op het forum een topic gevonden waar ze precies dezelfde gyro hebben op de rolroeren.
    Linkje
    pagina 4 en 6 ik hoop dat u er wat aan heeft.

    Groeten Jan-Willem
     
  18. dirk57

    dirk57

    Lid geworden:
    3 aug 2003
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    Zeewolde
    Bedankt Jan-Willem,

    Ik vind op RCgroups nu toch ook heel wat enthousiaste berichten van mensen met parkflyertjes, die met zo'n gyro nu in winderige omstandigheden gewoon rondvliegen, waar ze dat zonder gyro nooit zouden/konden doen.

    Ben heel benieuwd, rustig wachten op de post.....
     
  19. Commander Clumsy

    Commander Clumsy

    Lid geworden:
    20 feb 2007
    Berichten:
    1.503
    Locatie:
    Proud of brushless sprouts
    Als dat zoveel uitmaakt word ik toch ook heel erg benieuwd... 8O
     
  20. dirk57

    dirk57

    Lid geworden:
    3 aug 2003
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    Zeewolde
    Je ziet er ook duidelijke tegenstanders van gyro's voor dit soort toepassingen. Ze zeggen dat je op die manier nooit echt leert vliegen. Dikke kans dat ze wel rondrijden in auto's met ABS, ESP, TCS, ASC, .... Ze zullen nooit echt leren autorijden :wink:
     

Deel Deze Pagina