Gyro voor opvangen windvlagen

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door dirk57, 12 mei 2007.

  1. Commander Clumsy

    Commander Clumsy

    Lid geworden:
    20 feb 2007
    Berichten:
    1.503
    Locatie:
    Proud of brushless sprouts
    Zelf doe ik niks liever als een licht vliegtuigje met windkracht 'veel' de lucht in gooien en lekker worstelen met de elementen, zo leer je inderdaad wel vliegen.
    Maar als het zo hard waait dat je vliegtuig gewoon onbestuurbaar wordt en je dat kunt oplossen met een gyro... dan is dat ABS en dus gewoon nuttig voor mij. :wink:
     
  2. Vliegeniertje

    Vliegeniertje

    Lid geworden:
    4 dec 2006
    Berichten:
    872
    Locatie:
    Eindhoven NB
    Hoi Dirk, is het wat geworden met de gyro?
     
  3. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Gyrootje zal prima werken op aillerons, op rudder ook trouwens, maar daar vang je niet de klappen onder de vleugels mee op.

    Aandachtspuntje is dat de gyro een aansluiting heeft voor 1 servo.
     
  4. dirk57

    dirk57

    Lid geworden:
    3 aug 2003
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    Zeewolde
    Haha, da's alweer meer dan een jaar geleden he? En nou moet ik opbiechten dat ik er uiteindelijk nog nooit mee gevlogen heb.... Had 'm al wel ingebouwd en 'grondtesten' leken wel goed, maar ik had opeens geen fiducie meer in zo'n apparaatje dat ongecontroleerd een beetje aan je roeren gaat zitten trekken en duwen :D

    Maar toevallig had ik onlangs het plan om het toch maar eens te gaan proberen, dus ik kom er w.s. binnenkort op terug.

    Zou toch wel moeten werken bij rudder-only toestellen met voldoende V-stelling? Zie ook verslag van enkele berichtjes eerder:

    Enfin, ik kom er op terug als ik het getest heb, w.s. deze zomer nog ;-)

    Dirk
     
  5. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Geen zorgen, heb in in een ver verleden de wing gyro van ikarus gebruikt. Werkte super.
    Ikarus Wing Gyro
     
  6. dirk57

    dirk57

    Lid geworden:
    3 aug 2003
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    Zeewolde
    Dat geeft de burger moed!

    Was dat ook op een vliegtuig en dan over twee assen? Welke?

    Dirk
     
  7. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Een gyro op de lengte-as (aileron). De andere assen lijken mij niet erg zinvol daarop zitten in de lucht toch weinig ongewenste versnellingen.

    [​IMG]
     
  8. dirk57

    dirk57

    Lid geworden:
    3 aug 2003
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    Zeewolde
    Ah, bedankt, ik zag twee servo-uitgangen en dacht iets te snel dat het dan ook om twee assen ging...

    Enne, ver verleden, waarom nu niet meer, toch alleen iets voor mensen die niet kunnen vliegen? :rolleyes: ;)
     
  9. hezik

    hezik Guest

    Niet kunnen vliegen is een uiterste he.. laten we het houden op mensen die verminderd kunnen vliegen ;)
     
  10. dirk57

    dirk57

    Lid geworden:
    3 aug 2003
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    Zeewolde
    Daar kan ik me in vinden ;)
     
  11. hezik

    hezik Guest

    Nou ja, je kunt ook zeggen mensen die willen vliegen met een kistje in omstandigheden waarvoor dat kistje niet geschikt is, natuurlijk.

    Ik vraag mij af hoe effectief een gyro is tegen de problemen die je noemt.. het staat of valt een beetje met of de roeren groot en efficient genoeg zijn om het probleem ook daadwerkelijk te corrigeren..
     
  12. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    In de F3A is het niet toegestaan, indien dat wel het geval zou zijn geweest zou ik er zeker mee door experimenteren.
     
  13. Vliegeniertje

    Vliegeniertje

    Lid geworden:
    4 dec 2006
    Berichten:
    872
    Locatie:
    Eindhoven NB
    Als jullie nou een beetje op schieten met dat testen leer ik misschien ook nog eens een keer "echt" vliegen..... :rolling:

    Maare wel het oorspronkelijke plan dan he, een goedkope heli gyro..... Heb ik ook nog 1 liggen in combinatie met een plat geslagen vleugel EZ* die zwabbert als een dweil, vandaar..... 8-O

    Mvg,

    Louis
     
    Laatst bewerkt: 30 jul 2008
  14. Vliegeniertje

    Vliegeniertje

    Lid geworden:
    4 dec 2006
    Berichten:
    872
    Locatie:
    Eindhoven NB

    Why? Because you can...... :D
     
  15. dirk57

    dirk57

    Lid geworden:
    3 aug 2003
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    Zeewolde
    Nou, getriggerd door de opleving van dit draadje heb ik mijn PG-03 gyrootje weer eens tevoorschijn gehaald en in het rudderkanaal gezet. En toen wist ik het weer: die gyro verandert de nulstand van mijn servo met wel 30 graden of zo, dus het roer schiet in de neutraalstand werkelijk volledig de hoek in. Dat is alleen maar te corrigeren door het servohoorntje 30 graden te verstellen.

    Verder versterkt die gyro de uitslagen enorm, ik moet op mijn zender de uitslagen terug brengen van 100% naar ongeveer 50% voor de normale uitslag.

    't is dus allemaal wel op te lossen, maar is dit normaal gedrag van gyro's??

    Dirk
     
  16. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Nee, dat is niet normaal.

    Nulstand en uitslagen zouden gelijk moeten blijven.
    Welliswaar kun je bij sommige gyro`s op het kastje deze instellingen wijzigen.
     
  17. dirk57

    dirk57

    Lid geworden:
    3 aug 2003
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    Zeewolde
    Thanx, ik was er al bang voor. Ik heb de gyro nog geprobeerd icm met andere zender/servo/ontvanger combinatie en resultaat precies hetzelfde: schiet zo'n 30 graden de hoek in. Als ik de servo-hoorn dan weer neutraal zet, hou ik die kant te weinig uitslag over.

    Conclusie: kapot. Ik heb al een andere besteld: de GY385, speciaal voor vliegtuigen. Laat het wel weer weten hier....

    Dirk
     
  18. RC-mike

    RC-mike

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Ljouwert
    op kamp had ron ook een gyro in zn shocky geplaatst ..bij meskant en prophangen kon hij gewoon de knuppels loslaten, :D
     
  19. dirk57

    dirk57

    Lid geworden:
    3 aug 2003
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    Zeewolde
    Eerste test

    Vanavond dan voor het eerst met een gyrootje gevlogen. Er stond niet al te veel wind maar toch wel wat, dus het leek me een mooie gelegenheid om te testen.

    Bij de eerste poging reageerde het toestel heel merkwaardig (sloom) op stuursignalen, wat bijna een onzachte landing opleverde.... De gain stond op 50% en dat bleek veel te veel. Gain teruggeschroefd naar ca 30 % en ik had duidelijk het idee dat het toestelletje veel strakker vloog dan zonder gyro.

    Maar ja, in hoeverre speelt de verbeelding een rol? Paar keer om en om getest met gain op 0 % en gain op 30 % en ik kwam tot de conclusie dat het zeker geen verbeelding was...

    Wat me nog het meest verbaasde was toen ik een rugvlucht probeerde. Dat is normaliter met dit toestelletje (met alleen rudder en behoorlijke V-stelling) niet langer dan een paar seconden vol te houden, en nu kon ik het gewoon in rugvlucht blijven vliegen :shock: Zou dat inderdaad door die gyro komen, of is er iets anders mysterieus aan de hand geweest? Ik heb geen rugvlucht meer geprobeerd met gyro uitgeschakeld.

    Ga zeker verder testen, ook als de wind nog eens wat vlageriger is, maar ik ben op dit moment best wel een beetje verbaasd en blij ;)

    Dirk
     
    Laatst bewerkt: 15 aug 2008
  20. dirk57

    dirk57

    Lid geworden:
    3 aug 2003
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    Zeewolde
    Tweede test

    Vandaag nog een keer getest en nu met windcondities waarin ik normaal gesproken nooit zou vliegen met mijn schuimpjes omdat het vreselijk lastig is en er niet uitziet en de kans op een onzachte landing aanzienlijk is....

    Maar... ik heb me werkelijk verbaasd over de werking van het gyrootje. Het vliegt echt superstrak en het ziet er gewoon een beetje onnatuurlijk uit, zo'n schuimpje in zulke wind. En rugvluchten ook nog steeds geen probleem 8O. Af en toe zie je het vliegtuigje een lichte 'siddering' maken, waar ie normaal gesproken w.s. al op zijn kant vloog.

    Ik vrees dat ik verslaafd word aan gyrootjes......

    Dirk
     

Deel Deze Pagina