Gyro voor opvangen windvlagen

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door dirk57, 12 mei 2007.

  1. dirk57

    dirk57

    Lid geworden:
    3 aug 2003
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    Zeewolde
    Derde test

    Vandaag lang gewacht tot het eindelijk wat harder ging waaien :rolleyes:

    En dan kom je - uiteraard - tot de ontdekking dat ook zo'n gyrootje niet zaligmakend is. Maar goed, ik heb wel een aantal vluchten gemaakt in een echt heel vervelende en vlagerige wind en die zijn allemaal tot een goed einde gebracht.

    Waar je in zo'n stevige wind achter komt is dat er behalve de lengte-as nog twee andere assen zijn waar de wind mee speelt en bovendien moet je nog eens genoeg power hebben om tegen de wind in terug te komen..... Allemaal dingen waar je geen last van hebt als je alleen maar met (bijna) windstil vliegt, dus toch wel wennen.

    Nogmaals wat getest met de gain, maar 35% is zo'n beetje het optimum. Ga je hoger dat gaat 'ie over-corrigeren en wordt het allemaal slecht bestuurbaar.

    Nog steeds enthousiast, mijn vliegmomenten zijn toch aanzienlijk uitgebreid....

    Dirk
     
  2. trampo

    trampo

    Lid geworden:
    2 nov 2006
    Berichten:
    791
    Locatie:
    Enter
    hoeveel gyro's heb je erin?
    en op welke kanalen (rudder, aileron, elavator)
     
  3. dirk57

    dirk57

    Lid geworden:
    3 aug 2003
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    Zeewolde
    Trampo,

    Alleen op de rudder (vliegtuig is rudder-only met V-stelling). Gyro in de lengte-as

    Ik blijf het verbazend vinden...

    Dirk
     
  4. Vliegeniertje

    Vliegeniertje

    Lid geworden:
    4 dec 2006
    Berichten:
    872
    Locatie:
    Eindhoven NB
    Ok, van de week ook zo'n gyro halen. Had nog even naar m'n esky (heli) gyro gekeken maar dat gaat niet werken. +/- uitgangen voor naar de motoren only, daar kan je dus geen 3 polige servo op aan sluiten.
     
  5. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Ik heb deze gyro besteld, ga ook eens wat testen in verschillende vliegtuigen (depron dubbeldekkertje, grotere 2K zwever) en zal mijn ervaringen hier posten.
     
  6. dirk57

    dirk57

    Lid geworden:
    3 aug 2003
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    Zeewolde
    Fotor, dat is dus precies dezelfde als ik nu heb.

    Ben heel benieuwd naar jouw ervaringen.

    Bij de mijne begint de neutraalstand van de servo bij het opschroeven van de gain op een bepaald punt behoorlijk te verlopen, maar dat is gelukkig toch pas voorbij het punt waar de gain voor mij al te groot wordt. Toch benieuwd of dat bij jou ook zo is....

    Zag bij de reviews dat dat ongedocumenteerde draadje gebruikt kan worden om de gyro op een apart kanaal in- en uit te schakelen, ook maar eens proberen dan...

    Vanavond nog even gevlogen, nou ja, gedwarreld...

    Dirk
     
  7. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Dat schakelen is natuurlijk perfect voor test doeleinden. Anders moet je toch eerst weer landen, omzetten etc. Dan gaat perceptie ineens een grote rol spelen. Als je met het overhalen van een switch de gyro aan en uit kunt zetten kun je heel direct het resultaat zien in exact gelijke omstandigheden.
    Door wat geknoei met de betaling van mijn order is één van de onderdelen in backorder geschoten terwijl mijn betaling in de lucht hing. Ik weet dus nog niet wanneer ik mijn spullen ga krijgen..... :sad:
     
  8. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Dat extra draadje kun je op je "gear" of "flaps" aansluiten (mits je zender daarover beschikt :? ;)). Dan kun je inderdaad de gyro in- en uitschakelen vanaf je zender en moet je gelijk verschil merken.

    Verder volg ik dit draadje met enige interesse.... :D
     
  9. Robion

    Robion

    Lid geworden:
    21 dec 2005
    Berichten:
    232
    Locatie:
    t Gooi
    Oei, dit lezende krijg ik weer zin om de Big Lift op te kalefateren maar dan met gyro.
    Ongeacht waar de wind vandaan komt en hoeveel wind er staat, we hebben altijd min of meer turbulentie op ons veld in Huizen. Met een grote jongen binnen komen onder die conditie's vraagt veel vd piloot wellicht helpt de gyro de boel wat rustiger te maken.

    Interessant.........
     
  10. AVS

    AVS Guest

    Je kan die gyro niet uitschakelen, ook niet met dat ene draadje :)
    Je kunt er alleen de modus en de gain mee veranderen. Dus de gyro in heading lock modus of de gyro in normal modus. In normal modus zal de gyro nog steeds een zijwaardse draai beweging corrigeren alleen niet zoals de heading lock modus dat doet.
    De gyro zal ook niet het zijwaards op de aileron-as corrigeren. Heli-gyro's corrigeren alleen de draai beweging om de eigen as. (de rudder dus) Eeen flinke windvlaag wil niet zeggen dat het toestel dan ook echt recht blijft als door die windvlaag het toestel over de aileron-as beweegt.

    Ben benieuwd hoe dat vliegt. Filmpjes ervan ben'k ook gek op ;)

    p.s. Er zijn ook systemen zoals bv heli-command die over alle assen een gyro heeft die de boel corrigeert.
    Je hebt dan dus 3 afzonderlijke gyro's voor de aileron, elevator en rudder.
    Wellicht dat zoiets ook werkt op een vliegtuig ? :)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 nov 2008
  11. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Er zijn gewoon gyro's voor vliegtuigen te koop. Deze komen op de ailerons en zijn verkrijgbaar voor zowel enkel- als twee-kanaals besturing (resp. een of twee servo's).

    *gaat linkje zoeken*
     
  12. The Thorn

    The Thorn

    Lid geworden:
    21 sep 2007
    Berichten:
    118
    Locatie:
    Amsterdam
    Een heli gyro corrigeerd de bewegingen om het as van de gyro zelf, wat betekend dat de stand van de gyro bepaald wat hij corrigeerd. Je kunt hem makkelijk kantelen en op een andere kant monteren, zodat hij weer een andere as corrigeerd. Zo kun je elke dimensie van de mogelijke bewegingen een gyro geven, dus ook hoogte en rolroer.

    Hier is een link naar een paar video opnamens waar iemand een (alleen normal rate) gyro op het hoogteroer van een soort easystar monteerd en test.
    http://www.rcpowers.com/videoblog.htm
    Het enige wat hij vergeet is dat zijn idee een veel betere (headlock-) gyro nodig heeft. Zijn idee is om te kunnen vliegen met een zwaartepunt dat ver naar achteren ligt, maar toch vliegbaar is. Maar een normal/rate-gyro corrigeerd alleen kleine beweegingen, en niet hele verschuivingen om zijn as. Een headlock-gyro houdt het toestel gericht op een punt waar het door de piloot naar gericht is. Dus mocht het model gaan overhellen, vangt de gyro het op door meer uitslag te geven aan de stuurvlakken die diezelfde as aansturen.

    Jaren geleden heb ik ook een gyro geprobeerd in een rc auto. Het werkte zeker, vooral als je de achterkant minder grip geeft. Maar het is geen idiale oplossing voor problemen op zo'n ding.
     
    Laatst bewerkt: 20 nov 2008
  13. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.964
    Locatie:
    Eibergen
    wing gyro

    voor mensen die intresse hebben ik heb nog een wing gyro van ikarus liggen
     
  14. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Dat kan je wel maken, of electronisch of heel makkelijk mechanisch: microservo en microswitch in het signaaldraadje dat van ontvanger naar giro naar servo loopt; schakelaar in -> signaal via gyro; schakelaar uit -> signaal direct aan servo.

    Hugo
     
  15. Vliegeniertje

    Vliegeniertje

    Lid geworden:
    4 dec 2006
    Berichten:
    872
    Locatie:
    Eindhoven NB
    Ik zit te wachten op m'n 2 gyrotjes van hobby city. Heb er maar twee besteld omdat ik eigenlijk niet zeker weet of het met 1 ook te doen is.

    Met 2 servo's op de rolroeren kan ik me voorstellen dat de ene de andere gaat compenseren en er uiteindelijk niks van terecht komt. Met 1 gyro op 1 van de ailerons kan ik me ook een paar "vreemde" bewegingen voorstellen (bijvoorbeeld beide ailerons omlaag zodat je een soort van remkleppen/flaps krijgt ipv sturing).
     
  16. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
  17. Vliegeniertje

    Vliegeniertje

    Lid geworden:
    4 dec 2006
    Berichten:
    872
    Locatie:
    Eindhoven NB
    Toch een beetje anders, hij gebruikt een of andere mixer op een deltawing (jet). Ik wil ze gebruiker op de mini laser (gebruikt 2 ailerons).
     
  18. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Ik begrijp dat de gyro in combinatie met mixen de nodige problemen geeft.:idea:
     
  19. Vliegeniertje

    Vliegeniertje

    Lid geworden:
    4 dec 2006
    Berichten:
    872
    Locatie:
    Eindhoven NB
    Je hebt gelijk, nog een keer zitten kijken.....

    Hij gebruikt maar 1 servo voor de ailerons. Ik heb er twee.......
     
  20. Boek

    Boek

    Lid geworden:
    5 mei 2006
    Berichten:
    913
    Locatie:
    Brummen
    Ik denk dat hij een y-kabel gebruikt voor z'n ailerons, dan voldoet 1 gyro.
     

Deel Deze Pagina