Gyro: wat kun je instellen en hoe?

hallo allemaal,

ik ben nu beginnend heli vliegen, en heb een simpele rate gyro, maar ik wil binnenkort
een beetje een betere gyro kopen.
nu zie ik allemaal dingen waar ik geen hond van snap.
wat zijn deze termen:

-AVCS (hoe stel je het in ofzo, is het in te stellen?)
edit: AVCS = Angular Vector Control System. weet niet precies wat betekent, maar het is gewoon Heading Hold of ook wel Headlock mode van een gyro

-Delay (staat op Gy401 van futaba, wat is het?)
edit: Delay is een vertraging in aansturing. als een servo niet zo snel is als de gyro ken de servo overbelast raken en kapot gaan.
als je dan de Delay hoger zet zal de gyro de servo iets minder snel aansturen om overbelasting te voorkomen.

-wat is DS aan of uit? (staat ook op Gy410 futaba, en wat is het)
edit: DS is Digital Servo aan of uit, geen digitale servo>>DS uit. wel digitale servo>>DS aan

-limit (hoe stel je het in?)
edit: limit is uitslag beperking van de servo. hiermee kan je de uitslag van de servo kleiner maken, vanaf de gyro en ook
vanaf de zender (met een rate gyro)

-ATV (nog geen idee wat het is)

ik heb hier dan sommige dingen staan die je gewoon op de gyro kan instellen,
maar heb in de finnless bob's gezien dat je op je extra gyro (kanaal 5) de gain instelt,
maar wat kan je dan instellen op kanaal 4 (echte gyro kanaal) als je de limit
al kan instellen op de gyro?

als iemand me hier goed kan uitleggen hoe iets werkt kan ik het in dit bericht zetten,
dan is het wat overzichtelijker...

groeten ike

Laatst bewerkt:
Er is een zoekfunctie in dit forum.

gebruik hem en zij zult vinden.

Zijn al zeer veel topic voor!

groetje en suc6 met vinden van je antwoorden. Richard

oja, de gain, hoe zat het met een graupner/jr zender

uitslag op + bij gear (ch5) is dan bijvoorbeeld 30% normal mode?
uitslag op - bij gear (ch5) is dan bijvorobeeld 80% heading hold mode?
is + nou normal mode of heading hold, of het gaat het hierbij alleen of het boven de 50% zit of eronder?

richard, ik kon niet echt duidelijk iets vinden op het forum, vandaar. servo delay ben ik nu volgens mij achter.
is dat hoe snel de servo reageert op je stuurbewegingen? (terwijl de gyro je servo wel gewoon maximaal corrigeert op ingestelde gain?, zonder vertraging?)

groeten ike

AVCS is heading hold.
Hier is algemene Gyro uitleg: Jupiter Modelvliegclub

Meeste gyro's zijn instelbaar met een schakelaar of shuif die de gain bepaald.
+40% is normal mode
-40% Heading hold
of andersom.

DS is digital servo, snelle digitale servo's zoals een 9254

Delay is een vertraging in aansturing.
Als de servo niet zo snel is kan de 401 te servo te snel aansturen waardoor de servo overbelast wordt.

euhm, hier snap ik niks van: bij finnless
bob gyro gewoon algemeen over de gain gaat
zegt ie dat gain in heading hold boven 50 moet zijn (gain zender - 50 en dan X 1.44 = echte gain) bij endpoints
dus moet je +40% normal mode
en bijvoorbeeld - 70 headhold (is dus rond de 32 a 33 true gain)

zo niet, waarom en wat heeft het voor nut dat hij dat uitlegt?

en wat kan je dan met de endpoints (travel adjust) als je de limit al kan instellen op je gyro?

oja en wat is "ATV"

mischien veel vragen maar ik wil straks wel een gyro in kunnen stellen en er zijn hier in de buurt niet echt mensen die het me
zo even uit kunnen leggen.

groeten ike

Laatst bewerkt:
Het hangt van de schaal van je zender af.
Futaba zenders gaan vaak van 0-100.
Het middelpunt is dan op 50% = Gyro uit
Boven de 50% is dan AVCS onder de 50% dan Normal (of andersom, dat hangt van de zender af)

Bij een DX7, Multiplex, JR is de schaal -100 tot +100
0 = middelpunt = Gyro uit.
Boven de 0% is dan AVCS onder de 0% dan Normal (of andersom, dat hangt van de zender af)

Gain geeft aan hoe heftig hij moet corrigeren.
Hoe hoger hoe aggressiever.
Te hoog = Hunting (Overcorrectie, heel snel heen en weer zwiepen om zijn nulpunt)
Te laag = weg lopende staart

ATV = Ajustable Travel Volume = Endpoint
Grove vertaling: Instelbare servo-weg, hoe ver een servo mag uitslaan.
http://www.jupiter-venlo.nl/Algemeen/Tips/Binding.htm

De ATV bij een gyro bepaalt niet hoe ver de staart uit slaat maar ALLEEN de pirouette rate.
Hoe ver hij maximaal kan uit slaan wordt in de endpoint limiter van de gyro bepaald. (potmetertje op de 401)

Laatst bewerkt:
hmm, maar is atv dan niet hetzelfde als limit?
hoe weet je hoe hoog je delay moet?
en, atv, is dat gewoon hoe snel je een pirouette kan draaien?

even bovenste berichtje weer updaten

groeten ike

In sommige zenders heet 't atv en in andere endpoints. En er zullen nog wel meer benamingen zijn. Normaal regel je hiermee hoever je servo's bewegen dus de limit zoals jij zegt. Bij de 401 is 't echter anders. Nu stel je op kanaal 4 met de atv (endpoints, limit) niet een uitslag in maar hoe snel je heli om zijn as draait als je de staart links of rechts stuurt.

hoe weet je hoe hoog je delay moet?
en, atv, is dat gewoon hoe snel je een pirouette kan draaien?

Delay moet op 0 met een 9254 of 9257 servo.
Of een een vergelijkbare snelle servo.
Voor alaloge servo's of tragere Digitale servo's moet er delay in.
Begin dan bij 10-20 zou ik zeggen en test wat lekker werkt.

ATV op het staartservo kanaal, JA
ATV op andere kanalen bepaald hoe ver je iets uit stuurt.
Hiermee kun je binding voorkomen.

O ja delay. Normaal kun je deze op 0 laten staan. Als je echter een servo gebruikt die erg traag reageert dan kan 't zijn dat als je een pyro stopt de heli niet meteen stopt. In dit geval kun je de delay iets verhogen. Maar dit komt zelden voor.

Hoi Ike,

Dit is allemaal nogal verwarrende materie, warbij je aan de antwoorden al gemerkt hebt, dat er heel veel verschillende afkortingen zijn, vaak meerdere voor een en dezelfde functie.

De set-up van je heli is redelijk eenvoudig als je een beetje logisch te werk gaat:
Begin eens, met de instellingen van je hekrotorkanaal in de zender eerst op de normale servoweg te zetten (dus van 0-100 of van -100 tot +100, afhankelijk van het merk zender), en de servo even tijdelijk zonder gyro op de ontvanger aan te sluiten. De servo gat nu in het midden van zijn mechanisch bereik staan. In deze stand moet de servohevel een hoek van 90 graden met de stuurstank maken, EN de hekrotor moet in de door de fabrikant van de heli aanbevolen middenpositie staan dit is meestal met de bell-crank haaks op de stuurstang en staartbuis, en de hekrotor met een bepaalde, meestal ook in de bouwbeschrijving opgegeven pitch.

Vervolgens kun je twee dingen doen: of je past de lengte van de servo arm zodanig aan dat volle uitslag van de servo naar beide zijden, een (bijna) volle mechanische uitslag van de hekrotor geeft, OF je stelt dit niet mechanisch af maar later in de gyro. Mechanisch afstellen verdient in mijn ogen de voorkeur, omdat het de meest nauwkeurige besturing oplevert, al is het verschil niet echt groot.

Nu sluit je de gyro tussen ontvanger en servo aan, en zorgt dat de gyro in normaal modus staat. hoever de gain precies staat is nu nog niet belangrijk.
Als je mechanisch de uitslagen gecorrigeerd hebt, kun je nu de limit op 100% laten staan, anders moet je nu met limit de uitslagen zodanig instellen dat je precies tot net niet de mechanische max uitslag van de hekrotor komt.
Als de servo het laatste stukje van de stick-uitslag niet meer beweegt, dit eerst even negeren.

Mechanisch is de set-up nu klaar.
Uiteraard controleren of de stuuruitslagen de juiste richting uit gaan, en belangrijker nog: of de gyro zelf wel de juiste kant uit corrigeert.
Dat laatste is vrij simpel: als de staart van de heli naar links of rechts bewogen word, moet de bolle rand (de leading edge) van de hekrotorblaadjes daar tegenin bewegen. Dit geldt ongeacht draairichting van hoofd of hekrotor!

In heading hold zie je nu dat de hekrotor met meer of minder snelheid naar een kant kruipt. zodra je dan de stick beweegt, loopt de servo de andere kant uit. Met de trimhevel net zolang afstellen, tot het kruipen zo klein mogelijk is. Het maakt hierbij niet uit in welke stand de hekrotor staat, zolang het maar niet in een van de eindpunten is, anders zie je het kruipen niet!
In heading hold kun je nu al direkt gaan vliegen, en de gain zul je al vliegend af moeten stellen. Nu geld: als je in de zender de "servouitslag groter of kleiner maakt, reageert de heli daarop met een grotere of kleinere draaisnelheid.

De trimstand die je hierboven gevonden hebt, in het trimmemory zetten, en de trimhevel weer in het midden (tenzij je digitale trims hebt)

Nu kun je eventueel de normaalmodus in stellen. Als je heli voor deze mode een apart trimgeheugen heeft, kun je dat vanaf de zender doen, heeft je zender deze mogelijkheid niet, dan kun je helaas niet anders, dan door verstellen van de links in de stuurstang net zo lang mechanisch af te stellen tot je heli in normaalmodus ook min of meer recht hoovert.
Ook hier moet je de gain al vliegend instellen.

Delay dient om te voorkomen dat relatief trage servo's overbelast raken. De gyro kan heel erg snel reageren, zo'n servo niet. Als dan de gyro alweer linksom stuurt terwijl de servo nog bezig is rechtsom te lopen, word de boel soms inwendig wat warm, want zeker een digitale servo zal uit alle macht toch proberen dit signaal te volgen. Erg kritisch is dit niet, en je kunt het afstellen, door je heli op de werkbank wat aan de staart heen en weer te bewegen, en de delay wat op te schroeven tot de servo zo weinig mogelijk staat te jutteren, en toch vlot reageert. Dit vermindert ook in grote mate de belasting van je hekrotortandwielen. (meestal zijn die wel sterk genoeg, maar het is toch mooi meegenomen)
De delay zorgt er in feite voor dat het uitgangssignaal van de gyro geen stappen kan vertonen, maar (op de schaal van milliseconden gezien) wat geleidelijker oploopt.

Hopelijk heb je hier wat aan?

Groet, Bert

wow ja, bedankt! zullen wel meer mensen blij mee zijn.

maar hoe bedoel je dat kruipen, datheb ik gezien in de finnless bob, maar moet je dat gewoon met subtrim doen?

wat bedoel je met eindpunten en kruipen? dat snap ik niet:(

het zou echt mooi zijn als iemand een afstel gyro sticky maakt, waar heeeeel duidelijk precies
wordt uitgelegt hoe een heli af te stellen op staart.

groeten ike

De 2 eindpunten zijn de 2 plaatsen waar de pitchslider op 't heckrotor asje niet verder kan. In de praktijk zul je meestal maar aan één kant tot helemaal op 't einde komen.

Laatst bewerkt:
Dat "kruipen" geeft niks mits je de de end-points goed heb staan.

Zodra er een hoekverandering plaatsvindt, zal de gyro proberen deze te herstellen en is dus de servo loop te verklaren. De gyro zal altijd de laatst bepaalde hoek proberen te krijgen, vandaar heading hold ! op de grond lukt dat niet dus loopt de servo een kant op.

Tijdens de vlucht merk je er niks van.

Euh Rhelie,

dat kruipen betekent dat de trim niet goed staat en dat de gyro de heli (langzaam) rond zijn top-as probeert te sturen.
Het kan geen kwaad, maar houd in de praktijk in, dat je zelf continue om de paar seconden een tikje tegen moet sturen. ( Okee, toegegeven, als je niet langer dan een seconde stilhangt, heb je daar weinig last van:p). Maar je merkt het dus wel degelijk, en persoonlijk vind ik het de grootste ergernis van een heading hold. Een niet helemaal zuiver getrimde normaalmodus zal altijd een evenwicht vinden door het windvaaneffect, een headinghold die niet zuiver getrimd is, zul je altijd wat bij moeten sturen, want laat je hem zijn gang gaan, dan draait hij de staart nog door al waait verder de stront van de dijken.

Groet, Bert

Brutus, zoals jij 't beschrijft staat 't in de beschrijving van een oud model gyro. Als je de 401 gebruikt is 't toch iets anders en trim je alleen in normaal mode. Na 't trimmen moet deze waarde doorgegeven worden aan de gyro zodat deze 't nieuwe 0 punt weet. Een eerdere trimming in headinghold zou hier dan zowizo overschreven worden.

Je kunt trimmen tot je een ons weegt, maar zodra je de 401 inschakelt zal dat zijn 0 punt zijn. Trims blijf je gewoon vanaf.

Om 't 0 punt op de goede plek te krijgen zul je toch één keer moeten trimmen of alles zou mechanisch al goed moeten staan. De gyro doet zijn werk ook goed in headinghold als de staart niet is uitgetrimt dus als je alleen headinghold gebruikt zou je niet hoeven trimmen. Wil je echter tijdens 't vliegen omschakelen tussen headinghold en normaal mode dan is 't zaak dat de staart uitgetrimt is in normaal mode.
Als je na 't trimmen de gyro uit zet en weer aan dan word 't nieuwe 0 punt overgenomen door de gyro. Dit zelfde kun je ook bereiken door 3x te schakelen tussen normaal mode en headinghold mode binnen 1 seconde.

Tieske, daar kun je heel goed gelijk in hebben; ik kan nou eenmaal niet van alle specifieke gyro's precies weten hoe hun "user-interface" in elkaar zit, ik redeneer vanuit het basis heading hold principe, omdat ongeacht merk en type, dat basisprincipe gelijk blijft. Als de fabrikant vervolgens algorithmes erin stopt om de lastigheidjes van het basisprincipe te compenseren, tsja, dan moet je goed de manual lezen. Maar dat had de TS natuurlijk zelf óók kunnen doen....

Wat ik beschreven heb, is echter gewoon het fundamentele principe van een heading hold zonder fratsen (bijvoorbeeld de G400 is zo'n simpel ding). De nadelen daarvan zijn evident, zoals je al beschrijft bij het omschakelen tussen headinghold en normaal.

Er zijn wat dat betreft nog wel meer dingen, die buiten het bestek van "instellen van headinghold" vallen, zoals het gebruik van een revo curve (mixer tussen pitch en hekrotor). Dit KAN je niet gebruiken tijdens heading hold bedrijf, maar is bij de meeste gyro's met toenemende modelgrootte voor normaalmode wel gewenst. Sommige zenders kun je op de headinghold-normaalschakelaar ook deze mixer uitschakelen, op andere niet. Valt dus ook buiten het basisprincipe instellen.

Ik moet trouwens zeggen, ik heb wel heading hold gyro's, maar gebruik ze liever niet, omdat ik het van geen kanten prettig vind vliegen (uitzondering is het kleine Zoom 450 IC-tje, omdat dat een heel klein nerveus ragbak-proefkonijntje is).

Maar wat ik vreemd vind: ik heb meerdere heli's voor anderen ingevlogen waar een 401 op zit, en die heb ik altijd moeten trimmen, ook in heading-hold modus. Kan aan mij liggen, maar ik heb nooit met een 401 kunnen inschakelen, en dan gelijk vliegen zonder trimmen. Dus hoe dat "automatische nulpunt instellen" dan wel werkt? Helaas brengt niet iedereen die mij vraagt een heli in te stellen, ook de manuals mee....
Wat ik me wel herrinner van die dingen is dat als hij in heading hold staat, en de servo is (tijdens naar de startplaats lopen, of tijdens optoeren of wat dan ook) voor de start de hoek in gelopen, dan krijg je hem weer neutraal door drie keer (heel) snel achter elkaar de hekrotorstick naar weerszijden te bewegen. Van die drie keer omschakelen tussen heading en normaal wist ik niet....

Groet, Bert

Als je op de grond je servo ziet bewegen, komt dat omdat de gyro een kleine beweging opgepikt heeft en dat tegen probeert te gaan. Aangezien de gyro geen reactie meet als hij de servo een klein beetje aanstuurt, blijft hij dat signaal net zo lang vergroten totdat hij wel een tegenbeweging merkt. Stilstaand op de grond krijg je dat niet, en zo kruipt hij dus in de hoek.

Back