Gyro

Ik heb nog een paar vraagjes over het afstellen van een gyro (in mijn geval hk401b) icm een powerhd 3688.

Ik begin met alle trim en sub trim op o te zetten.
Daarna zet ik mijn zender en heli aan. in normal mode. ongeveer 40% lampje uit.
Dan het servo horentje er op 90 graden aanzetten.
En ervoor zorgen dat de tail slider mechanish in het midden staat.
Daarna limit afstellen. (op de gyro)
Dan vliegen en eventueel nog mechanisch de tail slider goed zetten.
Daarna in hh mode vliegen 60% lampje aan. en dan zou alles goed moet werken ( doet hij ook).

Mijn vragen.

Is het niet beter om de limit in je zender in te stellen (zodat je de draai knop op de gyro niet zover terug hoeft te draaien)?
En daarmee ook een wat rustig reagerende tail te krijgen?

En op hoeveel mm heb je ongeveer de ballink zitten op het servo heveltje ?

Is het veiliger voor de servo om hem gewoon anoloog in te stellen?
En moet je bij deze servo in digitale afstelling de delay op o houden?

Ook valt mij op dat de tail slider naar het normal mode afstellen iets verder naar links staat?
Misschien headspeed nog te laag? 3500kv 11t? 150t maingear
Bij mijn spektrum dx6i staat travel adj thro op 100% kan ook op 125%?
Zou dus onbelast 2850 toeren kunnen maken.

Als ik een correctie doe aan de staart schud hij daarna nog ff iets heen en weer (snel).

Staart is ook heel snel.

Hoop dat dit een beetje duidelijk is haha.

grt jarno

Laatst bewerkt:
Als je de limit in je zender instelt verlaag je daarmee de max draaisnelheid van je staart, maar niet de maximale uitslag van je servo. De giro zal je servo vol uit gaan sturen als dat nodig is om de heli te laten doen wat jij stuurt. Het zijn dus 2 afzonderlijke functies die je apart in moet stellen. Je kan ook wat Expo op de staart zetten om deze wat rustiger te maken.
Dat de tail slider niet in het midden staat klopt. De staartrotor moet nl altijd tegendruk geven voor het draaimoment van je hoofdrotor.
Als je staart na correctie nog wat schud geeft dat aan dat de regel-lus van de staart nog niet perfect is, je hebt last van overshoot. Je kan dit proberen te fine tunen door met de gain te spelen (nu 60%). Als dat niet voldoende helpt kun je de stuurstang een gaatje dichter naar de as van de servo zetten. Let er daarbij wel op dat je nog steeds het volle bereik van de slider haalt.
Of je jouw servo als DS in moet stellen weet ik niet, ik ken dat type niet.

Wat doe je precies met expo en waar is die voor?

Spektrum dx6i staat nu op
d/r&expo
rudd 0 100% inh
rudd 1 100% inh

Inmiddels al gevonden waar het voor is (echt een super funtie haha)
staat nu op 75% eerste stuk is nu wat langzamer (maar kan nog wel de hele travel gebruiken)

Travel adj
rudd op 100% kan ook op 125% ?

Laatst bewerkt:
Expo staat voor exponentieel. Het verandert de curve van je stuur input. Je kan expo zowel positief als negatief instellen. Op mijn Futaba zender moet je negatief instellen voor het gewenste effect. Daarbij zal je model rustiger gaan reageren bij kleine stuur inputs maar naarmate je meer uitslag geeft steeds heftiger gaan sturen. Je hebt dan dus de beschikking over de volledige uitslag indien nodig, maar rond mid-stick reageert alles wat rustiger.
images%5CExpoCurves.gif

Met travel adjust regel je de maximal uitslag van je servo's. Bij een gyro regel je hiermee de max draaisnelheid. Door deze kleiner te kiezen wordt je staart ook rustiger, maar als het een keer echt nodig is zou je zomaar te kort kunnen komen.

Een gyro pakt het bereik wat bij hem is ingegeven, ongeacht wat de zender daarvan vind
Stel je met de endpoints de limit van de gyro in, zal de gyro bij een correctie van zichzelf alsnog over de endpoint heen gaan.
De limit op je gyro zelf is gewoon het uiterste voor de gyro, de harde grens zeg maar
Weet je zeker dat hij er nooit overheen gaat.

Je hebt nu overshoot, en een erg snelle staart.
Dat duid op een tik hoge gain
Dus gain omlaag (1 punt per keer, en weer testen)
Krijg je hem niet lekker, idd 1 gat naar binnen op de servohevel

Expo is altijd ff vogelen
Bij de een is negatief wat je wilt, bij de andere zender moet je voor hetzelfde effect positief geven.
Ik test altijd door even 100% te geven, en te kijken wat het doet
Dan zie je het meteen of je negatief of positief moet moet geven

Let wel op nooit meer dan 30% expo in te stellen
Stel je hebt eens een reddingsmoment, ga je opeens naar de uitersten van de tick en zal de staart opeens erg hard heen en weer willen...
Onder de 30% valt dit nog mee
En probeer wel een beetje te wennen aan een vlotte staart
Altijd prettig als je verder komt en evt andermans heli eens probeert in te vliegen..

Okeej dat ga ik allemaal is ff proberen...

Nou nog een vraagje over de ecs

Dit kan ik instellen
User Programming options:
Battery setting
Throttle Range
Brake setting 4 options:
Direction and Cutoff Type
Timing Mode Setting: 1 / 7 / 15 / 30
PWM setting: 8K/16K
Governor mode
Soft start

Nou is de vraag hoe ik de timing en pwm moet instellen.
3500kv 6 magneten

Ik zou beginnen met 7 graden timing. Als de motor daar niet lekker op draait ga je een stapje hoger. De PWM mag op 16 Khz. Als de regelaar te warm wordt naar je zin kun je die terugzetten naar 8Khz. De schakelverliezen zijn nl hoger op 16 Khz maar de regeling is soepeler op die hogere frequentie.

Back