De afgelopen avonden heb ik me bezig gehouden met het bouwen van de FW-61 auto-gyro. Zag dit modelletje (http://www.vth.de/fileadmin/user/Zeitschriften/fmt/1108/FW61.pdf) toevallig op de club in de FMT staan. Vond het een grappig ding en er vol goede moed aan begonnen.
Had hier nog een indoor motortje, servo's en wat lipootjes liggen. Heb me 2 depron platen geregeld, wat overtollig balsa hout opgescharreld en vol goede moed begonnen. Heb er foto's van gemaakt maar het ding weigerd met de pc te communiceren maar hij is hiervan afgeleid:
De tekening is niet altijd even duidelijk en heb een aantal details met de franse slag gemaakt en naar eigen inzicht ingevuld. De vleugel is niet echt dragend maar toch ervoor gekozen deze een 6 centimeter te verlengen.
Tipje, mocht iemand ook interesse hebben dit vehicle te bouwen schaam je niet er hier en daar wat staven carbon in te verwerken voor de stevigheid want het vliegt maar landen is een crime....
Dinsdagmiddag had ik hem zo ver af en meegenomen naar de club. Had alleen de rotorbladen nog niet vastgelijmd omdat ik niet helemaal wijs kwam uit de graden en hoek waaronder ze moesten staan. Tekening is daar niet helemaal duidelijk in. Na overleg met wat clubgenoten ze onder de juiste hoek vastgelijmd. Daarna gekeken naar het zwaartepunt en er moest toch een gram of 50 in de neus erbij. Toen was het tijd voor zijn eerste vlucht. Ik had werkelijk niet het idee dat dit dingetje zou vliegen maar als een baksteen naar beneden zou komen. Maar wat schetste mijn verbazing?: homemade gyrocopter - YouTube
Het vliegt......en nog verdraaid goed ook
. Het filmpje is gemaakt met mijn telefoon door mijn vader. Ben van plan er eens wat betere filmpjes van te maken.
Meteen wat tipjes.....mocht je hem willen bouwen vergeet de 3 wiel opstelling en maak er meteen een taildragger van. Ik was na de eerste landing al mijn voorwiel kwijt simpelweg omdat landen vrij snel moet gaan want zodra je de motor uitzet is het gedaan en komt ie naar beneden wat je gegarandeerd je propje kost (bij mij al 2). Autorotatie werkt niet, heb ik geprobeerd door op hoogte de motor uit te zetten maar de wieken krijgen dan niet genoeg snelheid om meer lift te genereren. Windkracht 2 gaat, maar niet van harte. Minder is beter....dinsdagavond was het vrijwel windstil. Ik heb nu ook de vleugel voorzien van een carbonstaaf en de struts van de rotors aan de vleugel verbeterd en verstevigd. Mijn pa heeft 2 busjes gedraaid zodat de rotors vrij en soepel draaien op de struts.
Nooit gedacht dat het zou vliegen simpelweg omdat ik al helemaal geen bouwert ben en niet gekeken heb op een latje meer of minder want hij is een stuk zwaarder dan bedoeld vrees ik.
Marc
Had hier nog een indoor motortje, servo's en wat lipootjes liggen. Heb me 2 depron platen geregeld, wat overtollig balsa hout opgescharreld en vol goede moed begonnen. Heb er foto's van gemaakt maar het ding weigerd met de pc te communiceren maar hij is hiervan afgeleid:

De tekening is niet altijd even duidelijk en heb een aantal details met de franse slag gemaakt en naar eigen inzicht ingevuld. De vleugel is niet echt dragend maar toch ervoor gekozen deze een 6 centimeter te verlengen.
Tipje, mocht iemand ook interesse hebben dit vehicle te bouwen schaam je niet er hier en daar wat staven carbon in te verwerken voor de stevigheid want het vliegt maar landen is een crime....
Dinsdagmiddag had ik hem zo ver af en meegenomen naar de club. Had alleen de rotorbladen nog niet vastgelijmd omdat ik niet helemaal wijs kwam uit de graden en hoek waaronder ze moesten staan. Tekening is daar niet helemaal duidelijk in. Na overleg met wat clubgenoten ze onder de juiste hoek vastgelijmd. Daarna gekeken naar het zwaartepunt en er moest toch een gram of 50 in de neus erbij. Toen was het tijd voor zijn eerste vlucht. Ik had werkelijk niet het idee dat dit dingetje zou vliegen maar als een baksteen naar beneden zou komen. Maar wat schetste mijn verbazing?: homemade gyrocopter - YouTube
Het vliegt......en nog verdraaid goed ook

Meteen wat tipjes.....mocht je hem willen bouwen vergeet de 3 wiel opstelling en maak er meteen een taildragger van. Ik was na de eerste landing al mijn voorwiel kwijt simpelweg omdat landen vrij snel moet gaan want zodra je de motor uitzet is het gedaan en komt ie naar beneden wat je gegarandeerd je propje kost (bij mij al 2). Autorotatie werkt niet, heb ik geprobeerd door op hoogte de motor uit te zetten maar de wieken krijgen dan niet genoeg snelheid om meer lift te genereren. Windkracht 2 gaat, maar niet van harte. Minder is beter....dinsdagavond was het vrijwel windstil. Ik heb nu ook de vleugel voorzien van een carbonstaaf en de struts van de rotors aan de vleugel verbeterd en verstevigd. Mijn pa heeft 2 busjes gedraaid zodat de rotors vrij en soepel draaien op de struts.
Nooit gedacht dat het zou vliegen simpelweg omdat ik al helemaal geen bouwert ben en niet gekeken heb op een latje meer of minder want hij is een stuk zwaarder dan bedoeld vrees ik.
Marc