Gyrocopter

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door katana, 9 jun 2019.

  1. katana

    katana

    Lid geworden:
    16 sep 2006
    Berichten:
    32
    Locatie:
    in het brabantse
    Beste modelforum leden
    Ik ben op zoek naar modelbouwers die zich bezig houden met het bouwen en vliegen van gyrocopters.
    Daar ik al een tijdje zeer geïnteresseerd ben in het bouwen en proberen te vliegen met gyrocopters
    ben ik op zoek naar mensen die mij eventueel verder kunnen helpen om mijn horizon te verbreden ten aanzien van de rc gyrocopter
     
  2. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Beste Katana,

    Ik vlieg met veel plezier met een Auto-G2 van Hobbyking en ben bezig met een Panther waarvan de tekening in RCM&E gestaan heeft. Die bouw ligt overigens al een tijdje stil...
    Heb je zelf al iets? Ik vlieg bij de club in Kaatsheuvel, je bent altijd welkom om eens te komen kijken en evt meevliegen.
     
  3. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.283
    Locatie:
    Betekom - België
    De Autogyro G2 van HK staat hier ook al effe op de kast... Moet em es een maiden geven.

    Nog tips / aandachtspunten?
     
  4. cuwaert

    cuwaert

    Lid geworden:
    22 feb 2008
    Berichten:
    150
    De G2 is DE instapgyro naar mijn mening. Ik vlieg al een tijdje met gyro's en volgende bevindingen kan ik jullie mededelen.
    Start: indien geen voorrotatie aanwezig, snelheid heel geleidelijk opbouwen, de verhouding voorwaartse snelheid en rotortoerental moet klein genoeg zijn om omkippen te voorkomen.
    Vliegen: De G2 is niet stabiel, dus konstant corrigeren is nodig. Meestal zal je'm wel s een keertje "verliezen" dwz da je der niemeer aan uit kan en hij de grond in gaat.
    daarvoor is het handig als je zelf rotorbladen kan maken, die van hobbyking zijn niet de efficientste.
     
  5. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Ik heb een paar kleine aanpassingen gedaan aan de G2. De rotorbladen zitten nu nog met 1 M3 bout vast aan het buitenste gat van de kop (even opboren) in het andere gat zit een M2 boutje door de hele kop behalve the blad. Dat houdt de wig mooi op z’n plaats maar laat de bladen wegklappen bij een ongelukje. Ik heb de achterlijsten van de bladen voorzien van een strookje glasweefseltape. Dat helpt de bladen heel te houden. Verder heb ik de prop vervangen voor een 2blads APC en grotere wielen gemonteerd. Als laatste heb ik de bladen gewogen en op hetzelfde gewicht gebracht, dit scheelt veel trillingen.
     
  6. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.283
    Locatie:
    Betekom - België
    Goeie tips! Ga ik rekening mee houden.
     
  7. katana 25

    katana 25

    Lid geworden:
    27 aug 2017
    Berichten:
    7
    Locatie:
    marokko
    Blij te horen dat er meer interesse is in de gyrocopter.
    Zelf heb ik 2 super G van hobbyking aan het vliegen dat gat redelijk goed ,de bladen maak ik zelf en dat gaat me heel goed af.
    Ben nu een RPG Autogyro van Richard Harris aan het bouwen ik verwacht dat ik binnen 2 weken hier mee mijn maiden fligt kan maken. Ik zal dezere dagen enkele foto's maken en op deze site zetten
     
  8. katana 25

    katana 25

    Lid geworden:
    27 aug 2017
    Berichten:
    7
    Locatie:
    marokko
    hierbij een gyro van Richard Harris te weten een RPG IMG_20190626_124638.jpg IMG_20190629_170446.jpg
     
    Demaic vindt dit leuk.
  9. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.993
    Locatie:
    Zwolle region
    Zelf heb ik de Luobo V2 van BangGood en heb er al een paar meter mee gevlogen. Al is vliegen een groot woord, het is hard werken. Officieel is de Luobo geen gyrocopter, maar een autogiro (dus met propellor aan de voorzijde).

    Intussen heb ik de Luobo voorzien van een Guardian 2d/3d stabilizer die ik enkel voor roll-stabilization (dus niet voor pitch) zal gebruiken. Ik heb er nog niet mee testgevlogen.

    Hiervoor heb ik de Burky 2 gebouwd, maar nooit goed vliegend gekregen. Helaas. Coolwind in UK is een goede bron voor upgrade-parts.

    Verder heb ik een Savonius rotorwing (eigen ontwerp), maar is dat een autogiro? Die vliegt inmiddels erg goed. En ik heb een Twirl gebouwd en gevlogen (dual rotor autogiro). Zelfs als één rotor uitviel vloog die nog prima.
     
    Laatst bewerkt: 29 jul 2019
  10. monsieuravion

    monsieuravion

    Lid geworden:
    29 jun 2016
    Berichten:
    298
    Locatie:
    Eindhoven
    Goedemorgen,
    Ik ben op zoek naar de tekening van de Revolver II gyrocopter. Deze heeft als
    gratis bijlage gezeten in de RCME van mei van dit jaar. De artikelen van mei en juni heb ik inmiddels wel. Mogelijk heeft iemand een abonnement op dit blad. Mogelijk kan ik het dan kopiëren of overnemen.

    Groetjes, Erik.
     
  11. monsieuravion

    monsieuravion

    Lid geworden:
    29 jun 2016
    Berichten:
    298
    Locatie:
    Eindhoven
    O ja en ik heb al enkele vluchten gemaakt met de RPG van Richard Harris. De ene keer gaat het goed en soms gaat het goed fout. Maar als het starten gelukt is, vliegt hij fantastisch.

    Sinds kort heb ik er een gyro in zitten maar dat heeft nog niet het gewenste resultaat oftewel het omkieperen bij de start. Gewoon blijven proberen en ...... repareren dus.

    Groetjes, Erik.
     
  12. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Vele jaren geleden heb ik de DB autogyro gebouwd en er heel veel mee gevlogen. Hij vliegt heel makkelijk en heeft een bijzonder vliegveld. Ik heb er een OS 4cc 4takt op staan en dat geeft ruim voldoende vermogen. Wel al lang geleden dat ik er mee gevlogen heb, moet er nog eens nieuwe rotors voor maken.
    Deze kist is overigens nog steeds te koop in Engeland.
     
  13. katana 25

    katana 25

    Lid geworden:
    27 aug 2017
    Berichten:
    7
    Locatie:
    marokko
    Vandaag weer eens met de Super G van hobbyking gevlogen een van de weinige gyrocopters die echt zonder veel problemen vliegt mijn AC !0 heeft in de basis ook een vluchtje gemaakt maar daar komt nog wat afstelwerk aan te pas
    Zijn er misschien op dit forum mensen die de RPG van Richard Harris goed en gecontroleerd vliegen ik heb daar nog wat vragen over en vragen tevens ben ik opzoek naar alle mogelijke informatie in het belang van het vliegen met de gyrocopter
    Mvg Katana
     
  14. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.835
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik heb de whopper van Robbe gehad en die kieperde ook vaak om tijdens de start. Wat je daar aan kon doen is een touwtje aan de staart en daar op gaan staan tijdens optoeren. Zodra hij hard genoeg draait laat je hem gaan.
     
  15. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.291
    Locatie:
    Boskoop
    Ik heb de Atom van Richard Harris gebouwd en gevlogen. Door desoriëntatie heb ik 'm al weer een tijdje geleden gecrashed, te repareren maar het is er nog niet van gekomen. Toerental bij de start is inderdaad het belangrijkste (na de juiste afstelling natuurlijk, Richard geeft een "hang angle" aan, t.w. de hoek waarmee de neus naar beneden wijst als je 'm bij de rotorkop vasthoud). Mijn manier van starten: neus in de wind, rotor een zet van 1-2 omwentelingen geven, vol up sturen en de wind de rotor verder laten optoeren. Eventueel een stuk met betrekkelijk lage snelheid rijden, desnoods in een cirkel. Als de rotor op toeren is (te bepalen door ervaring, niet te veel want dan stijgt hij op en slaat om ;):)) de rotor weer in de neutraal stand zetten, rustig aan versnellen tot 'ie los komt. Desnoods een tikje up geven.
    Daarna is het een kwestie van geconcentreerd vliegen en op tijd een begin van een rol tegensturen met aileron.
     
  16. katana 25

    katana 25

    Lid geworden:
    27 aug 2017
    Berichten:
    7
    Locatie:
    marokko
    Dit weekend wat testjes gedaan met mijn Panter
    OP advies van Emannuel heb ik 2 sets rotorbladen besteld bij zijn leverancier in letland.
    De testen geven duidelijk aan hoe belangrijk het profiel van het rotorblad zijn.
    Als men ziet hoe de rotor nu op toert is een lust voor het oog van uit zijn rust stand.
    Ik ben ook even met mijn panter aan het hoepen geweest {start lift en weer neer zetten} ik was verbaasd over het lift vermogen van deze rotorbladen nu word het opstijgen veel gemakkelijker.
    Echt gevlogen heb ik nog niet maar dat komt van de week wel als de temperatuur is gedaald.
     
    Emanuel en eric_laermans vinden dit leuk.
  17. Midas

    Midas

    Lid geworden:
    9 jun 2012
    Berichten:
    100
    Locatie:
    Assen
    Aangemoedigd door een clublid die met een gyrocopter op het veld kwam, maar er niet mee durfde te vliegen, ben ik me gaan verdiepen in dit bizondere vliegtuig. Eerst heb ik op internet het een en ander nagesnuffeld en ook hier op MBF het een en ander opgepikt.
    Om proefondervindelijk te ervaren wat er bij een gyrocopter komt kijken om hem succesvol te laten vliegen, besloot ik een eigen ontwerp te maken , uitgaande van enkele parameters die ik in de diverse verslagen als belangrijk had gelezen.
    Met een knipoog naar de MANTIS ben ik aan de bouw begonnen. Rotordiameter 100cm en een elektromotor van ca. 500watt.
    De rotorbladen gemaakt van balsa met een vuren latje voor de neus. Het CLARK-profiel uit de hand geschuurd en af en toe gecontroleerd met een malletje.
    Toen het geheel wat vorm begon te krijgen bleek het zwaartepunt niet op de juiste plaats te liggen, dus het halve frame weer afgebroken en in gewijzigde vorm weer opgebouwd. Bij voorbaat wist ik dat een eigen ontwerp met vallen en opstaan tot stand komt. Uiteindelijk heb ik het de gyrocopter driemaal gedeeltelijk herbouwd.

    P1080656.JPG

    Nu kwam het moment waarop moest blijken dat het geheel ook vliegvaardig zou zijn. Ik besloot om eerst maar eens wat taxi-proeven te doen. Maar tot mijn schrik koos de gyrocopter al direkt na een aanloop van ca. 10 meter het luchtruim. Hij klom een meter of 20 en dook toen met een rechterbocht naar beneden. Het bleek dat de motor niet goed vast zat en zich verdraaide.
    Ondanks de schade gaf de vlucht toch een goed gevoel, omdat de aangenomen ontwerpcondities in de goede richting wezen.
    Bij de reparatie besloot ik ook maar een prerotor in te bouwen omdat uit de vele Youtube-filmpjes blijkt dat dit tot een succesvollere start leidt.
    Bij de tweede vluchtpoging ,steeg de kist goed op en maakte zowaar een hele cirkel. Maar het bleek niet mogelijk om hem naar links te corrigeren en hierop ging het kistje met een rechterbocht weer grondwaarts. . Dit waarschijnlijk omdat de prerotor aan de rechterzijkant zat.
    Bij de reparatie de prerotor in het midden geplaatst en tevens het frame op enkel punten verbeterd.

    P1080654.JPG

    Ik ben nu op het punt aangekomen dat de volgende vluchtpoging gedaan kan worden. Zodra dit succesvol is zal ik het hier melden.
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.925
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nergens niet om, maar op de foto lijkt de propeller achterstevoren gemonteerd te zitten? Dat levert ook problemen op in de zin van een onnodig hoog aandrijfkoppel bij verminderde stuwkracht... Dat kan je probleem met de besturing ook veroorzaken.
     
    Helikapoter en eric_laermans vinden dit leuk.
  19. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.291
    Locatie:
    Boskoop
    Bij een linksom draaiende rotor moet je de rotorkop een graad of 3 naar links trimmen.
    Ik heb mijn Atom weer gerepareerd, en de afgelopen dagen 3 vluchten ermee gemaakt. Het blijft moeilijk (voor mij tenminste), je moet voornamelijk met je richtingroer sturen, want met de rotorkop een bocht insturen leidt al gauw tot teveel helling. Je moet daarmee eigenlijk alleen kleine correcties mee maken.
    Een tweede probleem dat ik heb is oriëntatie, een poging tot corrigeren naar de verkeerde kant heeft weer tot een crash met kleine schade geleid (kapotte flexplaat), maar dat is alweer gerepareerd. En opnieuw dezelfde fout gaf een heel vermakelijk moment van geïmproviseerde vliegacrobatiek, maar gelukkig kreeg ik het weer onder controle :eek::rolleyes:...
    Als je aan normaal landen met minimale voorwaartse snelheid toekomt moet je er aan denken om vlak voor de touchdown even wat gas te geven, om de vertikale snelheid te verminderen. Een te snel gevlogen landing zoals je bij een vleugeltoestel gewend bent heeft bij mij steevast een koprol tot gevolg (tweewielig landingsgestel) en (soms) schade.

    Hou vol!
    Max.
     
    Laatst bewerkt: 30 apr 2022
    Peter Den vindt dit leuk.
  20. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.993
    Locatie:
    Zwolle region
    Sluit me aan bij Max Z. De rotor-kop moet (van achter bezien) tikkie naar links hellen. Dat gezegd hebbende... best geen pogingen ondernemen zonder ervaren autogyro-piloot erbij. Want schade vliegen is ècht niet leuk met een autogyro.
     

Deel Deze Pagina