ik heb een idee bedacht om te testen tzt, het is niet heel practisch of revolutionair oid, maar vooral een experiment.
ik weet niet goed waar de beste ingang om uit te leggen is, maar ik begin maar.
er is het concept, helicopter. een rotor is aangedreven, en verplaatst, lucht van boven naar beneden.
de wieken hebben invals hoek, wieken hebben lift, de rotor as wordt een beetje naar voren gekanteld met de hele heli, om naar voren te gaan, aandrijving van het geheel.
er is ook het concept, de autogyro. de wieken, hebben een licht negatieve hoek ten opzichte van de rotor as.
de lucht, beweegt vanuit de rotor perspectief, van onder naar boven door de rotor. de lift vectoren van de wieken,
zijn een beetje naar "voren" gekanteld t.o.v van de rotor as.
de gehele rotor as, is achterover gekanteld. zodoende is er positieve invalshoek op de wieken, en de achterover gekantelde hoek van de rotor as, is een vorm van "weerstand" op de aandrijving van het vliegtuig. de rotor "trekt een beetje naar achteren", een vorm van "geinduceerde weerstand", op zich bekeken.
nu komt mijn plan: een twin gyro, met 2 rotoren, die heel simpel zijn, 2blads, en 0 graden instel hoek (null-pitch).
onder elke rotor, een (drone) motor die de rotoren, voldoende snel ronddraaien. dit is helicopter tipsnelheid en meer dan autogyro toerental. direct drive, 10 of 11 inch x 0 pitch dacht ik aan.
dit toerental kan gevarieerd worden.
de gyropter vliegt grotendeels als een autogyro, met een paar verschillen: er is geen rotor tilt nodig "Voor aandrijven van de rotor"!, slechts om de wieken invalshoek te geven, voor lift voor het vliegtuig.
de extra weerstand, van een autogyro rotor, rotor as achterover om de rotor aan te drijven, is er niet.
de rotor(s) kan niet stilvallen aerodynamisch, en rugvlucht of 0G vlucht is mogelijk.
dit lijkt erg op hoe een boemerang vliegt. het is een "bestuurbaar boemerang" in effect.
ik koos voor een twingyro layout idee, omdat dan de rotors extreem simpel kunnen blijven.
een rechte lat (met profiel, neuslijst, naaf enz).
sturen met kruisstaart hoogte richting. motor in de neus (vrij lichte om te vliegen, maar ik doe een "normaal voor autogyro" om goed te kunnen maneuvreren.
tijdens rustig vliegen, hoeft die motor, veel minder te doen dan in een gewone autogyro,
omdat de rotoren eigen aandrijving hebben en niet via de hoofdmotor ook aangedreven hoeven worden.
wat vinden jullie van dit idee, en kennen jullie het al?
ik ken het een beetje, van de Fairey Rotodyne. die heeft vliegfasen die gelijk zijn aan mijn "gyropter" concept.
edit: typo, aanvulling
de naam kan op twee manieren opgevat worden: Gyr-opter (snelle 'opter) zoals gier zwaluw, giervalk enz. maar ook Gyro-pter (draai vleugel)
ik weet niet goed waar de beste ingang om uit te leggen is, maar ik begin maar.
er is het concept, helicopter. een rotor is aangedreven, en verplaatst, lucht van boven naar beneden.
de wieken hebben invals hoek, wieken hebben lift, de rotor as wordt een beetje naar voren gekanteld met de hele heli, om naar voren te gaan, aandrijving van het geheel.
er is ook het concept, de autogyro. de wieken, hebben een licht negatieve hoek ten opzichte van de rotor as.
de lucht, beweegt vanuit de rotor perspectief, van onder naar boven door de rotor. de lift vectoren van de wieken,
zijn een beetje naar "voren" gekanteld t.o.v van de rotor as.
de gehele rotor as, is achterover gekanteld. zodoende is er positieve invalshoek op de wieken, en de achterover gekantelde hoek van de rotor as, is een vorm van "weerstand" op de aandrijving van het vliegtuig. de rotor "trekt een beetje naar achteren", een vorm van "geinduceerde weerstand", op zich bekeken.
nu komt mijn plan: een twin gyro, met 2 rotoren, die heel simpel zijn, 2blads, en 0 graden instel hoek (null-pitch).
onder elke rotor, een (drone) motor die de rotoren, voldoende snel ronddraaien. dit is helicopter tipsnelheid en meer dan autogyro toerental. direct drive, 10 of 11 inch x 0 pitch dacht ik aan.
dit toerental kan gevarieerd worden.
de gyropter vliegt grotendeels als een autogyro, met een paar verschillen: er is geen rotor tilt nodig "Voor aandrijven van de rotor"!, slechts om de wieken invalshoek te geven, voor lift voor het vliegtuig.
de extra weerstand, van een autogyro rotor, rotor as achterover om de rotor aan te drijven, is er niet.
de rotor(s) kan niet stilvallen aerodynamisch, en rugvlucht of 0G vlucht is mogelijk.
dit lijkt erg op hoe een boemerang vliegt. het is een "bestuurbaar boemerang" in effect.
ik koos voor een twingyro layout idee, omdat dan de rotors extreem simpel kunnen blijven.
een rechte lat (met profiel, neuslijst, naaf enz).
sturen met kruisstaart hoogte richting. motor in de neus (vrij lichte om te vliegen, maar ik doe een "normaal voor autogyro" om goed te kunnen maneuvreren.
tijdens rustig vliegen, hoeft die motor, veel minder te doen dan in een gewone autogyro,
omdat de rotoren eigen aandrijving hebben en niet via de hoofdmotor ook aangedreven hoeven worden.
wat vinden jullie van dit idee, en kennen jullie het al?
ik ken het een beetje, van de Fairey Rotodyne. die heeft vliegfasen die gelijk zijn aan mijn "gyropter" concept.
edit: typo, aanvulling
de naam kan op twee manieren opgevat worden: Gyr-opter (snelle 'opter) zoals gier zwaluw, giervalk enz. maar ook Gyro-pter (draai vleugel)
Laatst bewerkt: