Gyro's en ander moois

Discussie in 'F3A' gestart door br@m, 2 feb 2013.

  1. br@m

    br@m

    Lid geworden:
    19 apr 2006
    Berichten:
    1.088
    Ze zijn er hoor, zie bladzijde 75 in de pdf:

    http://www.graupner.de/filerootdir/downloads/Graupner_Neuheiten_2013_screen.pdf

    Graupner komt met ontvangers met ingebouwde 3-as gyro, 3-as versnellingssensors en 3-as magnetometers (wat dat laatste doet is mij niet duidelijk). Er is ook een ontvanger bij die alledrie deze voorzieningen aan boord heeft, en ook nog een hoogtemeter (vario).

    En volgens de toelichting:
     
  2. celke

    celke

    Lid geworden:
    22 mei 2011
    Berichten:
    56
    Locatie:
    Erica (Drenthe)
    Bedankt voor de link, interessant!
    Oh ja, staat in de PDF bij mij op bladzijde 38
     
  3. Richardcj

    Richardcj

    Lid geworden:
    18 jul 2004
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    onder de ruik van amsterdam
    Er staan twee blz van het orgineel op èèn pdf bladzijde!

    Vandaar dit misverstand.

    Mvg. Richard
     
  4. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
     
    Laatst bewerkt: 7 feb 2013
  5. Henry_Mvsb

    Henry_Mvsb

    Lid geworden:
    23 nov 2005
    Berichten:
    634
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik dacht dat gyro's verboden waren in de F3A.....
     
  6. 1crash2often

    1crash2often

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    1.020
    Locatie:
    Epe
    Vraag is of dat zo blijft.....

    Volkert
     
  7. ruud01

    ruud01

    Lid geworden:
    7 aug 2003
    Berichten:
    369
    Voorschriften m.b.t. de radio-installatie:
    De radio-installatie moet van het zgn. "open loop" type zijn, d.w.z. dat er geen elektronische terugkoppeling is van het model naar de grond.
    Stuurautomaten (auto-pilot control) die gebruik maken van massakrachten, zwaartekracht of enig ander soort referentie met de aarde, zijn niet toegestaan.
    Automatische besturing d.m.v. voorprogrammering of automatische tijdschakelaars is niet toegestaan.

    Voorbeeld:
    Toegestaan:
    1. Apparaten die de maximale grootte en snelheid van de stuuruitslagen regelen en door de vlieger in - en uitgeschakeld kunnen worden.
    2. Ieder soort drukknop of knuppelbediening of draaiknop welke in- of uitgeschakeld kan worden door de vlieger.
    3. Met de hand bediende schakelaars of programmeerfuncties om stuurfuncties te koppelen en/of te mixen.

    Niet Toegestaan:
    1. Klikschakelaars (zoals snaprol schakelaars) die een automatische tijdcyclus in werking stellen.
    2. Voorgeprogrammeerde functies die automatisch een aantal stuurcommando's uitvoeren.
    3. Stuurautomaten of giro’s welke de vleugels automatisch horizontaal houden of enige andere vorm van stabilisatie bewerkstelligen.
    4. Automatische vluchtpad besturing.
    5. Propeller-bladverstellers met automatische tijdinstelling.
    6. Elk type systeem met stemherkenning.
    7. Conditions, schakelaars, gascurves of enig mechanisch of electronisch apparaat dat voorkomt dat het voortstuwingsmachanisme het geluidniveau bereikt of dit limiteert gedurende de geluidstest.
    8. Elk type leerfunctie, met inbegrip en met gebruikmaking van figuur tot figuur of vlucht tot vlucht analyse.
     
  8. ruud01

    ruud01

    Lid geworden:
    7 aug 2003
    Berichten:
    369
    boven staande bericht komt uit het F3A regelementenboek, het is dus simpel weg verboden.
    Wel komt de discussie opgang of het verboden moet blijven.
    Persoonlijk vind ik dit een erg interessante discussie met veel voor en tegen punten.
    Ook zijn er al wat mensen die een gyro willen gaan testen om te kijken wat je er aan hebt.
     
  9. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.871
    Locatie:
    Velserbroek
    Zie ook het draadje op rcuniverse:
    RE: AS3X receiver for Sportman at local contest?

    Insteek daar is om je dit zou willen toestaan voor nieuwkomers in de kunstvlucht klasse.
    - Model wordt stabieler/voorspelbaarder
    - Figuren moeten nog steeds gevlogen worden
    - maakt de instap met kleinere modellen wellicht makkelijker.

    We gaan maar eens experimenteren met zo'n ontvanger in een eenvoudig kunstvlucht model.
     
  10. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Al dan niet toestaan van gyro's in F3A lijkt mij een evenwichtsoefening te zijn tussen instap verlagen vs beïnvloeding workload piloot (en dus onrechtstreeks score).

    Kleinere (lichtere) toestellen zijn gevoeliger voor wind en secundaire aerodynamische effecten (dat is een natuurkundig gegeven). Bijgevolg heb je dus als piloot meer stuurwerk wat betreft lijn houden, terwijl het vliegen van de figuren als beginner al een hele opgave is. Maar kleinere toestellen zijn ook budget vriendelijker dan grotere...

    Gyro's verkleinen de workload waardoor de beginnend F3A piloot met een kleiner lichter toestel kan focussen op het vliegen van de figuren zelf... Er is trouwens een analogie met rc-helivliegen van 30, 35 jaar geleden en nu (geen gyro's op hekrotor in de jaren 70, vandaag de dag hebben alle rc-heli's een gyro op hekrotor). Rc-heli vliegen is daardoor onder andere (niet uitsluitend) toegankelijker geworden voor een breder publiek want 'makkelijker'...

    Interessante vergelijking is prijs kleine F3A kist (elektro klasse 30 bijv.) + gyro vs grotere kist (minimaal klasse 50) zonder gyro... Op middelange termijn zal het toestaan van gyro's misschien ook weer z'n effect hebben op de prijs ervan. Dus die vergelijking nu, zal binnen een paar jaar misschien ook weer niet meer dezelfde zijn...

    Voor alle duidelijkheid: ben zelf geen F3A piloot, maar overweeg om op termijn (allicht volgend jaar) een F3A kist aan te schaffen. Discussie ivm gyro's al dan niet toestaan werpt weer een ander licht op de keuze klasse 30 of groter voor een eerste model.
     
  11. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.871
    Locatie:
    Velserbroek
    Voor de hoogste F3A klasse zal dit voorlopig een No-No zijn, de spelregels voor die klasse zijn internationaal vastgelegd.

    Maar voor de lagere klassen kan/mag ieder land zijn eigen regels maken.
    Hierbij zou (let op 'zou') er voor gekozen kunnen worden om dit in ieder geval 1 jaar te toe staan om er ervaring mee op te doen.
     
  12. 1crash2often

    1crash2often

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    1.020
    Locatie:
    Epe
    Als een gyro helpt om met een kleiner toestel dezelfde stabiliteit te bereiken als met een groter toestel zou je als regel in de B en C kunnen invoeren dat een gyro is toegestaan voor vliegtuigen met een spanwijdte van minder dan 1.65m.

    Uit oogpunt van sportiviteit zou je dan kunnen argumenteren dat je daarmee een "level playing field" creeert en dus de "noodzaak" weghaalt om in de instapklasses al met een 2m kist moet vliegen om te kunnen winnen (wat mensen toch graag doen).

    Een WindS 50 zou een mooi test platform zijn!!

    Volkert
     
  13. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Bij een kleiner toestel met gyro op 3 assen valt die workload ivm stuurcorrecties tgv wind en andere effecten eigenlijk helemaal weg... terwijl diezelfde workload er bij een groter, zwaarder vliegtuig nog wel is.

    Alleen is die workload bij een groter toestel minder (in vergelijkingg met een kleiner toestel zonder gyro) omdat een groter toestel een grotere inertie heeft. Het verzet zich daardoor sterker tegen externe storingen - je zou het stabieler kunnen noemen - maar uiteindelijk zal het toch beïnvloed worden door die externe storing (als die maar groot genoeg is en/of lang genoeg duurt).

    Bijv. bij variable windcondities corrigeert een 3 assige gyro in principe zondanig (in realiteit is het iets ingewikkelder omdat er geen 'gyro' op throttle zit) dat je enkel je figuren nog hoeft te sturen. Elke externe storing (wind, torque effect, ...) wordt automatisch gecompenseerd. Geef je geen stuurcommando om de langsas (rol functie) dan zal een gyro de vleugels ten allen tijde level houden, eender welke externe invloed die toestand zou willen wijzigen.

    Je strijdt dus niet helemaal met gelijke wapens lijkt me -> 'level playing field' ???
     
  14. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.871
    Locatie:
    Velserbroek
    Ik denk zelf dat dit 'voordeel' een tijdelijk voordeel zal zijn. Zodra alle grote merken met onvangers uitkomen waar 'out-of-the-box' al deze techniek in zit, staat iedereen weer met gelijke mogelijkheden te strijden.
     
  15. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Maar vooralsnog geen gyro's toegelaten in F3A International blijkbaar... Om in deze klasse te winnen met een klein toestel moet je dus wel een hele goeie piloot zijn :D

    Niet dat ik die ambitie heb hoor.
     
  16. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.871
    Locatie:
    Velserbroek
    Hoi Hans

    Zelf zie ik het vooral als een hulpmiddel om instappers met klein(er) materiaal toch eens goed te kunnen laten 'ruiken' aan de kunstvlucht sport.

    Het blijft een hulpmiddel, ik ben van mening dat iemand met een goed afgesteld model nog altijd beter zal kunnen scoren dan iemand met een slecht(=niet) afgesteld model en AS3X....
    Maar dat gaan we denk ik maar eens in de praktijk bekijken....
     
  17. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Ben ik helemaal met je eens dat daar inderdaad een groot gevaar schuilt: denken dat een gyro alles oplost... een gyro kan alleen ten volle functioneren wanneer in een goed afgesteld model geplaatst. Die eerste stap, het juist afstellen van een model, blijft een belangrijke stap tot succes... die moet je als beginnend (kunstvlucht) piloot onder de knie krijgen.

    Heb ik toch wat geleerd na m'n eerste seizoen F3P vliegen ;)

    edit: trouwens het juist instellen van de gyro zelf vraagt tijd... ik ben begin 2012 gestart met heli vliegen: het heeft ff geduurd om de gyro (en dan enkel op hekrotor) ingesteld te krijgen dat de staart strak blijft.

    Eén van de gevolgen van een gyro is dat je heel snelle servo's nodig hebt. Tragere servo's geven het corrigerende signaal als het ware trager door, waardoor de gyro gain weer andere waarden moet krijgen... Niet zomaar alle servo's zullen dus geschikt zijn in een kist uitgerust met gyro ... De allerminste speling op stuurinrichting zorgt ervoor dat je gyro niet effectief werkt... het start dus al bij het bouwen van een toestel...

    Om maar aan te geven dat tussen 'een gyro toepassen' en het het ook effectief doen nog heel wat mis kan lopen...
     
  18. f15 byron

    f15 byron

    Lid geworden:
    1 jun 2006
    Berichten:
    34
    Locatie:
    Rijen
    ik vind het een goed idee om zo een jaartje te experimenteren.
    vooral voor klijne kistjes zoals de 50 klasse van sebart.
    dit komt steeds meer dus om een jaartje te experimenteren waarom niet.
    dit zal de instap leuker maken voor mensen.

    groetjes,wessel
     
  19. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.871
    Locatie:
    Velserbroek
    Dat jaartje experimenteren zou mijn voorstel zijn.... maar is nog niet door de SC-kunstvlucht bekrachtigd.... ik zal eens een balletje op gooien

    grWinfried
     
  20. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015

Deel Deze Pagina