Gyro's in viegtuigen, boten ...alles behalve heli's?

Satoer

Forum veteraan
In mijn handleiding van m'n PG-03 Gyro zag ik dat deze gyro's ook in vliegtuigen gebruikt kunnen worden:
afb4606.jpg

...om de roll en pitch te compenseren.

Krijg je een lekker stabiel vliegtuig van. Zijn er mensen die dit geprobeerd hebben. of zo op deze manier vliegen?

Of ook in andere dingen geprobeerd hebben? Zoals (duik)boten.
Of misschien een anti-slip gyro in auto's: Op het moment dat de gyro detecteert dat de auto de bocht instuurt maar niet de bocht in gaat verlaagt hij de snelheid. Dan kan je altijd vol gas de bocht door. Of is dit een belachelijk idee?

Een jongen bij ons op de club is licht gehandicapt. De gyro helpt hem door op het moment dat het even niet 'lukt' hij de sticks loslaat het vliegtuig zich vanzelf stabiliseert. (Overigens vliegt hij altijd onder begeleiding)
Volgens mij is het een Gyro van FMA en het werkt voor hem fantastisch.
Jock

Een giro op het hoogteroer heb ik eens geprobeerd maar daar heb je niet veel aan. Het probleem is dat de giro's zogehete rategiro's zijn. Dat betekend dat ze alleen veranderingen detecteren en proberen te compenseren. Als je model in een rustige duikvlucht komt zal de giro dat niet opmerken en dus niet compenseren. Je kan dan de gevoelligheid groter maken zodat ook kleine veranderingen opgemerkt worden maar dan krijg je al heel snel een model dat pompend door de lucht gaat. Dit komt omdat je model gewoon te traag reageerd op het hoogteroer.
Door deze tegenvallende ervaring op het hoogteroer heb ik het niet eens op de rolroeren geprobeerd omdat ik verwacht dat het effect daar hetzelfde zal zijn.
Mogelijk dat de moderne HeadingHold giro's hier wel gebruikt kunnen worden. Ik heb zelf niet zo'n ding en ben ook niet van plan om er één te kopen voor deze exprimenten.

Ik heb eens een Sukhoi .40 van Midwest gehad en daarin bij wijze van proef eens een gyro op de rolroeren gezet. Het model was in turbulente omstandigheden duidelijk rustiger. Vooral tijdens het landen met veel turbulentie was het verschil duidelijk merkbaar. Ik was behoorlijk positief over het effect, alhoewel er geen spake was van een ´noodzaak´ zoals bij een heli.
:D

Een gyro op de rudder van een meermotorig toestel als veiligheid wanneer er een motor (bij bimotorige toestellen) de geest geeft.

Het werkte wel maar ik had evengoed de motoren wat "rijker" kunnen zetten.

Stevo

Wat zou je een strak vliegend vliegtuig krijgen als 3 HH gyro's op Ruder, roll en pitch zet 8O

Hallo,

Heb ook al gelezen dat gyro's werden gebruikt in "grotere" zwevers (+3m50?), in een zodanige hoek opgesteld om mooi stabiel met een bepaalde "vaste" vleugelinclinatie te kunnen circuleren in thermiek. Zou dit graag eens proberen. wie heeft er tips?
Olivier

hallo
gyro's in duikboten werken niet

die dingen reageren op kleine felle rukjes en niet op langzame veranderingen zoals bij een duikboot
het enige dat we hier aan boord hebben is een stabilisator om mooi onderwater te kunnen varen op periscoopdiepte
mark heeft die in zijn klein geel duikbootje zitten om uberhaupt er mee te kunnen varen.
die boot is zo onstabiel dat zonder stabilisator het een ellende is om er boven of onderwater mee te varen

sportieve groeten raf

raf zei:
hallo
gyro's in duikboten werken niet

die dingen reageren op kleine felle rukjes en niet op langzame veranderingen zoals bij een duikboot
Een heading hold Gyro blijft net zo lang tegen sturen todat hij z'n beginpositie weer terug heeft. Dus ook in een duikboot, als jij hem in een bepaalde hoek stuurt probeert de HH gyro die hoek aan te houden.

Ik ben wel eens plaatjes tegen gekomen van een RC-fiets. De gyro zorgde voor bijstuten van het voorwiel zodat de fiets rechtop bleef.

hallo

spreekt men dan nog van een gyro of is het iets anders
de diepte die regel je met een barometer
als je dieper gaat neemt de druk toe vanop je zender kun je de diepte (ongeveer) instellen en dan gaat je model op die diepte varen
een sensor die ze gebruiken in de autoindustrie werkt voor zulke metingen uitstekend (12 volt)
voor de horizontale stabilisatie kun je het printje van norbert brugge gebruiken (het wiel is reeds uitgevonden)
nu heb ik ook duikboten gezien met een kompas er in maar hoe dat werkt daar ben ik nog niet aan uit
of gps onderwater werkt dat heb ik ook nog niet getest.
ik wil nu beginnen met sonar op mijn asch kijken wat dat gaat worden.
allemaal uitdagingen die ik nog wil oplossen maar ja in dat werken gaat zoveel vrije tijd in zitten dat het niet meer normaal is.

sportieve groeten raf

Voor auto's is ook een regelaar te koop waarin een gyro zit, zodat je inderdaad niet overstuurd de bocht door komt. Nooit aangeschaft, want bij wedstrijden is het niet toegestaan, dan heeft het weinig zin.

Mijn zelfbouw gyro op een boot (voor het meten en compenseren van uitsluitend vertikale bewegingen (deinings compensatie)

past helaas niet in mijn vliegtuig

gyro.jpg

test.jpg

Bij dit project voor een VTOL X-35B wordt ook gebruik gemaakt van (drie) gyro's voor pitch, roll and yaw.
control.gif

Harrier? :? Nieuw project? Terwijl die X-35 volgens mij nog niet eens gevlogen heeft... :roll:

Maar alleen al de hardware die er in zo'n kist gaat...mooi hoor :P
kit.jpg

gyro

Ik heb een gyro van Ikarus op het richtingsroer van een trainer. Gewoon om eens te zien wat een gyro doet.
Op het richtingsroer is er, vanwege de traagheid, niet spectaculair veel te merken, maar bij harde onstabiele wind is het model toch rustiger.

ik denk eraan eens te proberen op de rolroeren.

Het probleem is eigenlijk, dat men van een goed werkende gyro eigenlijk niets merkt. Enkel wanneer men een model met en zonder gyro tegelijk onder dezelfde omstandigheden vliegt, zou er een verschil in stabiliteit merkbaar moeten zijn.

greetzz

Back