H 301 Libelle

Hallo,

Ik ben aan het kijken naar een nieuwe zwever voor dat het weer voorjaar gaat worden.
Het zag toen de libelle H 301, en daarom mijn vraag heeft er iemand ervaring met dit type?

Misschien dat er iemand de vlieg eigenschappen kan vertellen?

Zie deze link: H 301 Libelle

Gr,Thijs
 
Hallo Thijs

Ik vlieg de 'Libelle' van Valenta ValentaModel

Kijk even op mijn web-site onder 'mijn vliegtuigen' en in het 'fotoboek'

Het toestel vliegt prima, het enige dat ik nog wil veranderen is de sleepkoppeling niet meer in de neus maar ongeveer 8 centimeter naar achteren, onder aan de romp.
Het toestel is enorm sterk gebouwd en is in de lucht niet kapot te krijgen.

Zijn er nog vragen dan hoor/zie ik het wel.

Harry
 
Mooie kist Harry ook een mooie website;).

Zijn er mensen die ervaring hebben met deze kist H 301 Libelle

Ik vind namelijk de spanwijte van plm 2,5 meter wel prettig.

Hoor graag de ervaringen van jullie?

Alvast bedankt.

Thijs
 
libelle

als ik je een goede raad mag geven 2.5 m is te klein om wat langere vluchten te maken ,toch voor schaal toestellen
je zal zien op 100 meter zal je thermiek kunnen vinden en ook pakken je gaat stijgen en je toestel wordt heel klein vrij snel
ik zou wat groter gaan
 
Thijs,

Heb je de tests gelezen die op de site van PPRC staan? De vakbladen geven daar hun oordeel over dit toestel. Wat wil je nog meer?
 
Hallo Thijs,

Hier een paar foto's van mijn Libelle (16 novenber 2008 Xaloc Valencia)

GroteFoto-VEDHV3Q4.jpg



GroteFoto-SB7WOWTX.jpg
 
ik ben niet van mening dat je groter dan 2,5m span moet hebben. mijn 2meter zwevers zie ik nog vliegen op 350m en als ze een brede vleugel hebben, zelfs 400m hoogte... dan ben je al een eind weg eh.:)
 
Ik ben op het moment een Weihe 50 aan het bouwen, maar je moet altijd vooruit denken wat je volgende vliegtuig gaat worden natuurlijk.

Ik heb een discus van 4 meter (mijn eerste vliegtuig) nu de Weihe en mij leek dat deze libelle wel een leuk stunt zwever zal zijn.

Zijn er mensen die ook een Libelle van 2,5 meter hebben?

Gr, Thijs
 
Heb de Libelle binnen en volop aan het bouwen.
Moet zeggen echt TOP kwaliteit.

Ik ben van plan om met dit toestel te gaan slepen en met elastiek omhoog te brengen.
Alleen om met de elastiek omhoog te brengen is is het moeilijk om de haak op de goede plaats te zetten vanwege het wiel.
Daarom heb ik een vraag aan alle specialisten op het gebied van zweefvliegen of het mogelijk zou zijn om 2 haken aan de zijkanten te zetten? En dan met een ij kabel aan de elastiek te bevestigen?

Zie foto:
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nou da's ook toevallig...ik vlieg dus met het acro-zusje van de Libelle, de Salto. Daar zit het wiel op prcies dezelfde plek. Ik heb me hetzelfde afgevraagd als jij. Ik heb daarom flink wat afge-internet om een beeld te krijgen. Uiteindelijk blijken er aan de dubbele haken onder de oksel toch wel wat bezwaren te kleven. De Y-kabel zal altijd langs je romp schuren en je hebt dubbel risico op niet los kunnen komen.

Bij mijn Salto zit de starthaak nét voor de wielkast en ik moet zeggen, dat werkt ook gewoon goed hoor. Je moet ietsje up trekken om snel te stijgen. Doe je dat niet dan ga je veel vlakker. Persoonlijk stoort het mij absoluut niet.
 
Welke versie heb jij nu gekocht?

En heb je soms foto's van de montage van het intrekbaar wiel?

Voor de rest kan ik enkel maar Arjan zijn post bevestigen.
Die Y-kabel wordt op sommige 1/1modellen gebruikt voor het lieren maar zals Arjan al zij zijn er die nadelen.
En ik denk dat vooral bij modelbouw deze moeilijker realiseerbaar is, zeker om ervoor ze zorgen dat beide haken gelijktijdig los laten.
 
Hallo Thijs,

ik vraag me af of het verstandig is om de haak voor het wiel te zetten. Als ik de foto bekijk zit het wiel al bijna op de voorlijst van de vleugel. Dit betekent dat de haak wel heel ver voor het zwaartepunt komt. Op die manier haal je nooit grote hoogtes aan de startlijn. Het loslaten van twee lijnen is geen probleem hoor, al zit er een seconde (of zelfs twee) tussen dan merkt de gemiddelde zwever daar niks van. Met metalen ringetjes schuift de kabel eigenlijk altijd goed van de haak. Waar wil je ze eventueel plaatsen? Net naast het wiel of echt dicht bij het zwaartepunt (dus ook wat hoger op de romp)? Voordeel van plaatsing dicht bij het zwaartepunt is wel dat je kist mer langsstabiliteit heeft tijdens de start.

Max
 
ik denk wel dat het heel wat zwever is voor de prijs... als ik zo de fotos zie , denk ik wel dat het hoge kwaliteit is.... beter zo een kistje dan een kist van 100euro dat niet afgewerkt is eh ;)
 
Ik begin nu weer te twijfelen:( nu ik de post van Max zie.
Zijn er mensen die ervaring hebben met een Y kabel?

Betr: het plaatsen van de haken zijn ook de menigen over verdeeld, de ene zecht 15% van het zwaartepunt de ander op het zwaartepunt ik weet het niet:(

Heeeeeeeelp???????:confused:
 
Tsja....je zult gewoon zelf een keus moeten maken. Je hebt een ideale positie voor een haak (in het zwaartepunt) en allerlei variaties met voor- en nadelen. Als je een haak onder de romp hebt is normaal een lijn vanaf het zwaartepunt onder een hoek van ongeveer 20 graden naar beneden, en daar je haak.
Verder naar achter geeft meer hoogte maar ook een kritischer gedrag aan de lijn; verder naar voren iets minder hoogte maar stabieler. Ergens ligt een sweet spot, ook afhankelijk van wind en persoonlijke voorkeur.

De Y-haken maken het mogelijk zeer dicht bij het zwaartepunt aan te haken maar met al eerder genoemde nadelen.
Het is aan jou iets te kiezen :-)
 
Thijs,
ik wil je niet aan het twijfelen brengen want helemaal onomkeerbaar is je keuze natuurlijk ook niet. Anders probeer je het eerst voor het wiel, mocht blijken dat de resultaten tegenvallen dan kun je alsnog overwegen om een paar blokjes in de romp te lijmen en een dubbele haak te plaatsen. Het is mijn persoonlijke ervaring dat een te voorlijke haak frustrerend werkt omdat je zwever makkelijker van de kabel schiet en omdat je (zeker bij weinig wind) vaak maar een beperkte hoogte haalt.

Max
 
Hallo Thijs,

ik vraag me af of het verstandig is om de haak voor het wiel te zetten. Als ik de foto bekijk zit het wiel al bijna op de voorlijst van de vleugel. Dit betekent dat de haak wel heel ver voor het zwaartepunt komt. Op die manier haal je nooit grote hoogtes aan de startlijn. Het loslaten van twee lijnen is geen probleem hoor, al zit er een seconde (of zelfs twee) tussen dan merkt de gemiddelde zwever daar niks van. Met metalen ringetjes schuift de kabel eigenlijk altijd goed van de haak. Waar wil je ze eventueel plaatsen? Net naast het wiel of echt dicht bij het zwaartepunt (dus ook wat hoger op de romp)? Voordeel van plaatsing dicht bij het zwaartepunt is wel dat je kist mer langsstabiliteit heeft tijdens de start.

Max

Thijs,

Ik ga een heel eind mee met het verhaal van Max maar persoonlijk zou ik in eerste instantiue kiezen voor een haak voor het wiel. Als je er niet hoog genoeg mee komt dat kun je altijd nog naar 2 haken. Je zou er nu al voorzieningen in de romp voor mee kunnen nemen (latjes waar de haak in vastzit).

Maar als het goed is heb je de haken niet nodig behalve dan 1 in de neus: slepen!!:D

gr.
Alex
 
Oeps ik zag dat Max me voor was met het antwoord.

Bovendien wat Arjan zegt klopt. Start met de haak bij het wiel, er net voor. Dan zit je zo'n 15 gr. voor het zwaartepunt.

Alex
 
Back
Top