H&M no step 2 , mono algemeen

Discussie in 'Speedboten' gestart door gerjanmonohull74, 9 jun 2018.

  1. gerjanmonohull74

    gerjanmonohull74

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    516
    Locatie:
    Zevenaar, favoriete vaarlocatie Breuly
    Vaak word makkelijk gedacht over snel varende speedboten maar vaak valt het vies tegen ,bij aanschaf van een gebruikte of het bouwen van een nieuwe boot loop je vaak tegen diverse problemen aan.
    Als voorbeeld neem ik deze simpele gebruikte mono een goede romp met kantelkamer en een 3s setup.
    Problemen die ik ervaar op dit moment zijn er behoorlijk wat;

    Setup verandering van 4s 36mm motor naar een 3s 29mm doorsnede motor (constructief)

    Kanteld niet terug als hij op de kop ligt.

    Regelaar Robbe roxxy 100a word te heet en valt snel uit, thermisch.

    Prop perikelen bij setup in combinatie met DD 3/16 en askeuze.

    Oude romp algemeen.

    Met deze topic stel ik deze dingen aan de kaak en ga ermee aan de slag en zal foto,s cq filmpjes plaatsen na de wijzingen die gedaan zijn.
    Zo hoop ik een goede handgeleide te maken voor startende boters en die problemen op te kunnen lossen.

    Gr Gerjan






    20180607_201543.jpeg 20180607_201531.jpeg 20180607_201508.jpeg 20180609_110305.jpeg
     
  2. gerjanmonohull74

    gerjanmonohull74

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    516
    Locatie:
    Zevenaar, favoriete vaarlocatie Breuly
  3. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Gerjan,

    Goed initiatief, al wist je natuurlijk van tevoren dat je 'problemen' over jezelf zou afroepen...
    Wat is de reden dat je van een Ø36 naar een Ø29 mm motor gaat?

    1) Ik neem aan dat je deze motor ingebouwd hebt?
    https://nl.aliexpress.com/item/Orig...ing-Jacket-Combo-Set-for-600/32760616516.html

    3) Rekenkundig kan deze motor bij een maximaal opgenomen vermogen van 1800W stromen van méér dan 150A trekken, dan is het geen wonder dan een ongekoelde(!) 100A regelaar thermisch afschakelt

    2) Door zowel motor grootte als Lipo te wijzigen verander je de balans van de boot, het hoeft je niet te verwonderen dan de kantelkamer niet meer zal werken.
    Je zou de lipo zover mogelijk naar links kunnen plaatsen, als de vloedkamerwand hoog genoeg is, zelfs rechtop tegen de vloedkamerwand plaatsen, het extra lood zou ik in eerste instantie verwijderen, dat is een hulpmiddel voor wanneer het met het verschuiven van de componenten in de boot nog niet lukt met het terugkantelen.

    4) Wat voor perikelen bedoel je, het beschikbaar zijn van geschikte props?
    Wat zit er achter in de video?

    5) De NoStep rompen zijn goed ontworpen en vallen in mijn ogen (nog) niet in de categorie 'oude romp', zoals de iets oudere ontwerpen met steps (bedoeld voor borstelmotoren), daar kun je met een borstelloze aandrijving meestal geen fatsoenlijk varende boot van maken zonder uitgebreide veranderingen aan het onderwaterschip.

    Groeten, Jan.
     
    RoyV vindt dit leuk.
  4. gerjanmonohull74

    gerjanmonohull74

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    516
    Locatie:
    Zevenaar, favoriete vaarlocatie Breuly
    Hoi Jan, als eerste kocht ik hem met een 36mm roxxy motor zonder koeling en als je het mij vraagt heeft hij sporadisch gevaren.
    De bedoeling is om in de toekomst bij de ESH een keer mee te gaan varen in de mono 1 klasse in wedstrijd vorm
    Setup was meer een keuze/advies hierop en heb dit eigenlijk zelf niet meer goed na gekeken.
    Dit gaat hem niet worden met de hoge stromen bij 3s had ik kunnen weten inderdaad.
    Als er dus een zware 4s lipo in heeft gezeten zou het wel eens kunnen zijn dat hij wel gekanteld heeft vandaar het extra lood ter compensatie.
     
  5. gerjanmonohull74

    gerjanmonohull74

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    516
    Locatie:
    Zevenaar, favoriete vaarlocatie Breuly
    Prop is een 37mm bij 1.4 pitch had ik nog even na gekeken , 36mm is onderweg
     
  6. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Gerjan,

    Dat de motor in de Mono1 klasse zal werken kan ik me voorstellen, zeker als 'ie geadviseerd wordt (door wie?).
    Ik neem aan dat je de Gens Ace lipo nog had liggen, want volgens de reglementen is 'ie te zwaar:
    http://www.electrospeedholland.nl/klassen.htm

    In combinatie met een kleinere capaciteit Lipo is het sowiso handig om een paar kleinere props ter beschikking hebt, zodat je kunt testen met welke prop je de vaartijd van zes minuten kunt halen, zonder je Lipo te diep te moeten ontladen.

    Groeten, Jan.
     
  7. gerjanmonohull74

    gerjanmonohull74

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    516
    Locatie:
    Zevenaar, favoriete vaarlocatie Breuly
    Hoi Jan,

    Het doel van deze topic is duidelijk, het oplossen van de problemen misschien met jullie hulp alvast dank daarvoor.
    Een degelijk, snel en veilig schip is het doel.

    Ik zal eerst eens wat rekenwerk doen aan een bom van een eventuele vervangende motor 36mm thypoon 600-37-2 en kijken of deze gaat passen in combinatie met de regelaar, zo ja is dat een optie die geprobeerd kan worden met een 4s setup.
    Motorsteun is hier geschikt voor.

    Voor nu eerst het probleem met de meedraaiende tubing oplossen zoals je kon horen in het filmpje en aandacht aan het kantelen.

    Gr Gerjan









    20171026_233128.jpeg
     
  8. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Gerjan,

    Om te testen kun je de HET 600-37-2 natuurlijk gebruiken, maar met 1700Kv zal het niet echt competitief snel zijn op 4S, nog even afgezien van het feit dat 4S niet toegestaan is (maximaal 3S).

    Met meedraaiende teflon tubing heb ik helaas geen ervaring.
    Misschien de messing buis en de teflon goed ontvetten en met een lik Tec7 verlijmen?
    Uiteraard niet teveel Tec7, wil je de boel ooit nog weer los kunnen krijgen...

    Groeten, Jan.
     
  9. Ben44

    Ben44

    Lid geworden:
    27 jul 2010
    Berichten:
    663
    Locatie:
    Water
    Voor zover ik het kan zien is die esc niet gekoeld,dus indien dat zo zou zijn gaat dat niet lukken.
    Vind dat de boot verkeerd is opgebouwd voor gebruik met flex.
    Dit is een opbouw voor een starre as, motor had helemaal achteraan moeten zitten in combinatie met die flex.
    Nu is die flex onnodig làng, je hebt zoveel wrijving tussen flex en liner dat het geen wonder is dat die liner meedraait.
    Lange rechte flex: ook al niet ideaal

    Flex en binnenkant teflon goed reinigen met wat isopropanol om het oude dikke vet te verwijderen zou kunnen helpen en heel dun vet gebruiken,maar de boel is gewoon verkeerd opgebouwd voor flex , zou het eruit slopen en opnieuw beginnen.
    Succes
     
    Laatst bewerkt: 10 jun 2018
  10. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Je ziet inderdaad veel boten met de motor dicht op de spiegel met de lipo er voor.
    De opbouw moet dan wél goed gebeuren, anders zal de sterkere kromming van de flexas voor meer ellende zorgen.
    Mijn voorkeur heeft het om die reden niet.

    Wat ook een optie is, is een wire drive, waarbij de motor op de huidige plaats blijft, een wiredrive met een flauwe bocht loopt erg soepel en geruisloos.
    Eentje van Schnippy bijvoorbeeld: http://www.drpsychoteam.de/
    Bij deze optie moet je ook aan het slopen, dus de keuze is aan jou.

    Groeten, Jan.
     
  11. Ben44

    Ben44

    Lid geworden:
    27 jul 2010
    Berichten:
    663
    Locatie:
    Water
    Zo'n sterke kromming bekom je dan niet dat het problemen geeft. Als je ellende hebt dan heb je wel een ferme kemel geschoten.
    Niks zo slecht dan een veel te rechte flex: begint dan "wobbling"te verkrijgen bij hoge toeren en dat wil je al helemaal niet.
    Zonder sloopwerk vrees ik dat dit hier nooit perfect gaat draaien.
     
  12. gerjanmonohull74

    gerjanmonohull74

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    516
    Locatie:
    Zevenaar, favoriete vaarlocatie Breuly
    Bedankt voor de tips/info, bij de aankoop had ik ook iets van hmm...... niet helemaal tevreden en inderdaad de askeuze van de bouwer vond ik ook niet geweldig en is voor wedstrijden niet ideaal maar uitgangspunt is nog steeds dat de mono compleet is en ik hem ook zo wil gebruiken.
    Elk gebouwd schip heeft tijd nodig om goed afgesteld te geraken zowel setup als hardware keuze en afstellingen.
    Tijdens Henschotermeer afgelopen april liep het het nog best gesmeerd (3 min redelijk volgas) ook met een te grote prop die ik van chef leende omdat de carbon,s uit elkaar spatten bij 1 keer gas geven.
    Een 36mm prop is bijna in huis, lipoos verplaatsen en de mono testen op kantelen word de volgende stap.
    Waterkoeling voor de regelaar zou ook geen luxe zijn.
    Gr Gerjan
     
  13. Marcel D

    Marcel D

    Lid geworden:
    16 apr 2012
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Amersfoort
    @ Gerjan, zo te zien staat je as ook niet helemaal onder de juiste hoek :) Btw @ ik was degene die de motor adviseerde Jan :) Heb overigens zelf de ervaring dat juist lipo meer naar het midden van de romp de boot beter laat kantelen, plak tegenwoordig mijn plaklood niet meer aan de buitenzijde romp bij de kantelkamer, maar in de romp voor en achter de motor, bijkomend voordeel is dat de romp ook bij springen mooi in balans blijft. Verenstaal onder iets een hoek gaat wel, maar bij zo'n korte knik gaat hij uiteindelijk knappen (aardig wat ervaring mee opgedaan :))

    Ongestepte hull zal uiteraard meer stroom trekken dan gestepte hull. Regelaar van koeling voorzien kan natuurlijk nooit kwaad overigens. Motor zo achterin kan wel prima werken hoor, de mono 1 van Stefan en Teake heb ik ook zo opgebouwd (wel met 3,2mm flexas omdat de berenstaal asjes niet hielden met die kromming). Kom eens een keer langs zou ik zeggen dan zetten we eerst je strut eens goed en lopen we de boot na, verbouwen kan daarna altijd nog, maar weet zeker dat ik hem al veel beter varend kan krijgen zonder verbouwing :)
     
  14. gerjanmonohull74

    gerjanmonohull74

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    516
    Locatie:
    Zevenaar, favoriete vaarlocatie Breuly
    Hallo Marcel , allereerst bedankt voor je reactie , zal eerst wat je aangeeft eens proberen.
    Gewicht verplaatsen strikt vlakker en wachten op een 36 proppie, de 2brothers hadden nog wel een 3 bladje 36 weet niet of dat wat is heb liever 2.
    Heb al wel mooi koper geregeld om de regelaar van koeling te voorzien maar heb nu nog niet de behoefte om de originele krimpkous eraf te knippen.
    Thnx
     
  15. Marcel D

    Marcel D

    Lid geworden:
    16 apr 2012
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Amersfoort
    3 blads van wegblijven..... gewoon om af te stellen graupner k serie gebruiken en als je hem goed hebt, Tenshock CNC M4 props gaan gebruiken, als ze niet op je as passen, gewoon ander eindstuk met m4 schroefdraad monteren. Waterkoeling is 2 minuten werk man, zo gedaan....
     
  16. gerjanmonohull74

    gerjanmonohull74

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    516
    Locatie:
    Zevenaar, favoriete vaarlocatie Breuly
  17. Marcel D

    Marcel D

    Lid geworden:
    16 apr 2012
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Amersfoort
    Vaargedrag is verre van ok. Verkeerd afgesteld, motor komt niet op toeren of je geeft geen gas en romp gaat zich raar gedragen als je iets harder gaat. Kan diverse oorzaken hebben, maar zo valt er niet fatsoenlijk mee te varen in ieder geval. Romp even checken of hij wel goed recht is aan de onderzijde en geen hollingen/bollingen heeft, vlakken indien nodig. As/strut als uitgangspositie dusdanig monteren dat het begin van de prop (op 8-10%) van de romplengte zit en als je de romp vlak op tafel legt, de onderkant van de buitenasas aan het einde (dus bij de prop in de buurt) circa 2 mm boven de tafel zit. Als basisuitgangspunt, Zwaartepunt om te beginnen op 30% gemeten vanaf de spiegel van de boot. Daarna kan je nog naar voren of achteren schuiven indien nodig, ik vaar veelal rond de 30% met mijn boten (bij ruw water 32% bij supervlak water 28%)
     
  18. gerjanmonohull74

    gerjanmonohull74

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    516
    Locatie:
    Zevenaar, favoriete vaarlocatie Breuly
    Nou nou ik was al best blij met deze vaart voor de 2e keer pas maar er is genoeg ruimte voor verbetering.
    De dagen voor Henschoter flink doorgesleuteld om hem klaar te krijgen dus ik was niet ontevreden cog is hier 32prct.
    Zoals ik al aan gaf was de prop behoorlijk te groot de romp is kaarsrecht hoeft niks aan gedaan te worden.
    Zeker zal ik de strut maatvoering zoals je aangaf eens na meten.
    Gr Gerjan
     
  19. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hmmm,

    Zoals Marcel al zei, hier is nog ruimte voor verbetering, met een boot die zo vaart maak je geen vrienden in een wedstrijdveld....

    Groeten, Jan.
     
  20. gerjanmonohull74

    gerjanmonohull74

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    516
    Locatie:
    Zevenaar, favoriete vaarlocatie Breuly
    Aantal dingen even gedaan aan de no step , extra controle romp en gekeken hoe haaks de strut aan de mono zit .....no nou niet dus en staat iets op linksaf.
    Regelaar eens verwijderd en gekeken hoever de lipo tegen de kamer aan kon maar valt tegen dit zal bij het gewicht van een 5000 4s lipo eventueel in het voordeel zijn denk ik.
    Cog zal ik eens aanpassen naar 30.
    En wat vinden jullie van het grote vaarvlak???
    Amerikanen met grote mono s brengen ze vaak liever weer aan , heeft misschien ook wel mijn voorkeur......Jullie?
    Hij lijkt tijdens het varen wat te driften, komt misschien wel door het cat roertje , heb liever een recht blad.

    De rekensom van hoever de strut uit mag steken is 8 prct is 5.24 en 10 prct is 6.55 en hij zit op 6.70 mm en is buiten de ideale waarden al is het niet veel inkorten is een optie.

    Kantelen is nog niet lekker maar scheelt niet veel meer, loodstrips verwijderd uit de kantelkamer , het probleem is dat er lucht in blijft je hoor de hele tijd het geborrel en is nog niet echt.......

    Koeling regelaar is aanstaande en helaas ziet de regelaar er daarna niet meer origineel uit , het merkplaatje lijkt een plaatje en lijkt los te zitten en gaat er dus helaas ook af dan hebben de feds directere koeling van de koelplaat met koelpasta of iets van koper maak ik langs zijkant print en dan een nieuwe kous eromheen natuurlijk.
    Gr Gerjan

     

Deel Deze Pagina