H.M.S Hannibal van Dean's Marine

• Topicstarter Topicstarter Dirk626
  • Startdatum Startdatum
D

Dirk626

Guest
Hoi

Na een naar mijn inziens een geslaagde bouw van een duikboot de U32, waag ik me nu aan dit model om de volgende redens.

Omdat dit soort modellen blijkbaar niet zo veel te zien zijn
Daar dit op het eerste gezicht een zeer volledig bouwpakket is
Volgens mij prijs kwaliteit goed is

Nu dan hieronder een indruk van het deze middag ontvangen pakket dat 9 dagen geleden besteld was in Engeland.

Ik hoop door jullie hier ook weeral de nodige input te krijgen, zowel de positieve als hopelijk minder de negatieve.

hmshannibal001ix8.jpg

hmshannibal006qr1.jpg

hmshannibalxh4.jpg

hmshannibal005ar5.jpg

hmshannibal003dr3.jpg

hmshannibal007cr5.jpg

Zover een eerste indruk, de bouw hiervan zal toch zijn tijd vragen en ga ik zeker niet overhaast doen.
Ga eerst grondig de bouwhandleiding onder handen nemen, daarna zullen op dit draadje zeker de nodige vragen op tafel gegooid worden naar jullie profs :).
Zal dus zeker vervolgd worden, en aan de duikbootlezers niet getreurd de U32 is niet afgeschreven. :rolleyes:

Groetjes

Dirk

@Frederik,

Daar heb je een puntje, maar mijn model is geen pakket. Sinds ik oorlogsbodems uit vroegere tijd aan het bouwen ben lopen sommige wel warm hiervoor. Voorals nog wens ik Dirk succes met bouwen.

groeten Paul

Hé Frederik;

Heb hier even de bouwverslagen hier doorlopen en het is een soort gelijke maar een Engelse van de jaren 1917, Al hoewel ik zeker en vast onder zal moeten doen van het enorm schitterend model dat de heer Brughoorn gemaakt heeft, dat is pas klasse.
Zal toch proberen hier een zo goed mogelijk bouwverslag te brengen dat ook mag gezien worden.

Groetjes
Dirk

hallo dirk
Dat is me een mooi schip wat je gaat bouwen !!Maar een beetje buiten mijn begroting denk ik!!Wat waren de verzendkosten naar holland?want ze hebben wel aparte schepen bij deans marine.Ik zag ook de "EMDEN " staan dat lijkt me wel een mooi schip en ook niet zo duur!!Was de bouwdoos en tekeningen goed verzorgd en was het alleen in engels?
Veel succes met de booi ik ga dit zeker volgen. mvg walter

@ Paul

Sorry :( van de naam vergissing ,is nu genoteerd

@ Walter

Bouwpakket was een 900 euro en de verzendkosten waren een 36 euro naar België en het is juist het is redelijk prijzig, ik denk evenwel dat dit niet overprijsd is voor dit soort bouwboos, dit is natuurlijk mijn mening hier omtrend en is zeker niet verwonderlijk dat sommige dit niet zo vinden.

Wordt zeker vervolgd
Groetjes

Dirk

@ Walter terug

Pakket was prima verzorgd voor verzending, alles was degelijk vast getaped, een 53 tellende Engelse handleiding die vrij duidelijk is en 2 op schaal gemaakte plannen , één van de masten en de tweede van zij- en boven aan zicht zal deze later ook nog wel eens in dit draadje laten zien moet ze eerst nog even beter fotograferen .

Groetjes
Dirk

Hoi Drik,

Ik vind dat je een mooie originele keuze hebt gemaakt qua schip.
Wel wil ik even kwijt dat je niet onder doet voor wie dan ook omdat je een pakket bouwt. Ieder bouwt op een bepaald moment naar zijn vermogen / kunnen. Naar de ervaring die je hebt bouw je, vind ik, een gedurfd model. Het lijkt wel of pakket een vies woord is ofzo en dat is het mijns ziens helemaal niet.
Ik ga je hiermee heel veel succes wensen en ga me op dit draadje abonneren.

mvgr,
Wessel.

Hoi Dirk ,
Een schitterend pakket ziet er zo al mooi uit
en ik ben het met Wessel volledig eens, pakket is geen vies woord !
Ook ik ga dit draadje volgen.
succes met bouwen !

mvgr. Brandaris

Hoi, Wessel en Brandarus,

Ben het zeker eens met jullie, anders had ik zeker deze bouwdoos niet gekocht, maar zo een semi bouwdoos.
Eén van de reden van aanschaf is zeker het groot aantal onderdelen voor de afwerking van dit model.

Ben druk bezig de handleiding aan het doornemen, en naar aanleiding daarvan al de eerste vragen voor de volgers van deze topic.

Het dek is uit triplex bedrukt, en ik zoek hier bovenop fineerstrippen te lijmen , dit staat ook in de handleiding en ben het daar mee eens dat dit veel realiestischer is . mijn vraag is nu welk soort houtfineer is daar het beste voor geschikt?

En de volgende vraag welke motors raden jullie aan voor zo'n model ? Het vaargewicht zal zo'n goede 12kg zijn, de driebladschroeven zijn 60 mm, want ik wil hier zeker geen speedboot van maken.

Mvgr.
Dirk

Hoi, Wessel en Brandarus,

Ben het zeker eens met jullie, anders had ik zeker deze bouwdoos niet gekocht, maar zo een semi bouwdoos.
Eén van de reden van aanschaf is zeker het groot aantal onderdelen voor de afwerking van dit model.

Ben druk bezig de handleiding aan het doornemen, en naar aanleiding daarvan al de eerste vragen voor de volgers van deze topic.

Het dek is uit triplex bedrukt, en ik zoek hier bovenop fineerstrippen te lijmen , dit staat ook in de handleiding en ben het daar mee eens dat dit veel realiestischer is . mijn vraag is nu welk soort houtfineer is daar het beste voor geschikt?

En de volgende vraag welke motors raden jullie aan voor zo'n model ? Het vaargewicht zal zo'n goede 12kg zijn, de driebladschroeven zijn 60 mm, want ik wil hier zeker geen speedboot van maken.

Mvgr.
Dirk
Teakhout
mvg
Frederik:D

Lindenhout kun je ook gebruiken voor het beplanken. Het is één van de goedkopere soorten. Omdat het niet splintert zeer gemakkelijk te bewerken. Alhoewel bleek van kleur laat het zich voortreffelijk kleuren.
Ben nieuwsgierig naar het verloop van de bouw, de meningen over de de kits van Deans zijn nogal verdeeld . . .
Groeten, A!H.

Mvgr.
Dirk

Hoi Dirk,

persoonlijk zou ik 2x Graupner 720BB Torque nemen direct gekoppeld aan de assen, geregeld door 2 regelaars. (ik neem aan dat het een dubbelschroever is.)

mvgr,
Wessel.

Hoi Wessel,

Bedankt voor de info, heb hem op mijn bootschappenlijstje geplaatst , samen met nog wat andere onderdelen, ik heb graag op voorhand zoveel mogelijk bouwstukken zodanig dat de bouwproblemen die er zeker zullen komen toch beperkt blijven .
Morgen is het toch bootschappendag ,

De eigenlijke start met bouwen zal nog niet voor de eerste dagen zijn. Liever rustig aan dan zomaar iets in elkaar te gooien , het water vloeit nog altijd naar de zee.:D

Mvgr
Dirk

Dirk,

misschien heb je er al aan gedacht, maar mijn ervaring heeft geleerd dat de leveranciers van deze modellen (deans, modelslipway, billing) vaak schroefassen van ondermaatse (lees waardeloze) kwaliteit leveren.
Het is aan te raden de assen te inspecteren op kwaliteit en bij twijfel deze te vervangen voor exemplaren van Graupner of Raboesch. Beter nu dan later, want dan zijn de problemen wat gecompliceerder.

mvgr,
Wessel.

Hé Wessel,

Daar had ik inderdaad aangedacht mede door het opzoeken van de prijs van de motoren . Ik heb ook een beetje twijfels over de mee geleverde schroeven van gegoten metaal. Ik ben zie liever de schroeven van messing.
Bedankt alvast, doet me plezier dat hier op dit forum mee gewerkt wordt om zoveel mogelijk elkaar te helpen met het bouwen .
En wat de ene niet weet , weet gewoonlijk een ander.:D

Wachtend op volgende input van jullie,
Groetjes

Dirk

Hé allen,

Ben nu klaar met de stuklijst na te zien, er zijn gelukkig maar 2 kleine onderdelen te weinig k'ga hier zeker niet achter vragen.
Tot dus ver is mijn indruk over dit bouwpakket goed , er zal weinig vervangen moeten worden door nieuwe aanschaf. Het 12" geschut zal worden vervangen door messing of rvs maar dat zal verder blijken tijdens de bouw.
De ca 170 patrijspoorten worden voorzien uit messing en worden niet gemaakt volgens de beschrijving.
Van zodra gestart met bouwen ,zal ik proberen om de nodige foto's erbij te plaatsen , de benodigde batterijen voor het dig. fotot. voorzien en we kunnen starten.

Groetjes

Hoi,

Gestart, heb eerst de patrijspoorten uitgeboord hier en daar toch redelijk de aangebrachte punten moeten corrigeren zat redelijk hoogte verschil op, vind het resultaat behoorlijk nu.
Nieuwe schroefassen aangekocht , die van in de bouwdoos toch maar voor alle zekerheid niet gebruikt. Tevens dan maar nieuwe schroeven genomen.
Heb nu wel al ondervonden dat er een redelijke afwijking is ivm handleiding tov het plan en het beetje ingewonnen info over dit model, maar denk wel dat alles goed komt.

hmshannibal010vk7.jpg

hmshannibal008hc3.jpg

Even :offtopic:
Dit model heb ik ong 15 jaar geleden ook gemaakt, De souverein of the sea, dus de HMS Hannibal moet dan ook wel lukken denk ik.
afbeeldingu31093ym2.jpg

Terug :ontopic:zal proberen geregeld de laatste stand van zaken houden met eventuele foto's erbij.

Groetjes
Dirk

Hallo Dirk,

Verstandig besluit om nieuwe assen en schroeven aan te schaffen. Het is ook een mooie romp om te zien, zo'n ramboeg is altijd indrukwekkend.

Ik volg het op de voet...

groeten Paul

Back