H0 flexrails van verschillende merken

Discussie in 'Spoor H0 en Spoor N' gestart door Cyril Marien, 26 mei 2023.

  1. Cyril Marien

    Cyril Marien

    Lid geworden:
    15 mrt 2021
    Berichten:
    764
    Locatie:
    Nijmegen
    Ik heb verschillende stukken tweedehandse H0 flexrail gekocht, om eens te kijken hoe dat werkt. Het zijn H0 flexrails van Fleischmann, Roco en GT Italia. Ze zijn nog niet binnen, maar vast een prangende vraag: zijn al die merken 'compatibel' ? Kan ik ze gewoon aan elkaar verbinden ? En zijn de raillasjes het zelfde ?

    Ze komen uiteindelijk op een grote baan op zolder, waar ik nog mee moet beginnen.
     
  2. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,Belgiƫ
    How do you identify a HO scale track?
    Model railroad track codes are defined by the NMRA. The code number is actually the height of the rails in thousandths of an inch, so Code 55 track is 0.055 inches high.
    ...
    Track Codes
    O Scale: 125, 100.
    HO Scale: 100, 83, 70, 55.
    N Scale: 80, 55, 40.
    Z Scale: 55, 40.
     
    Cyril Marien vindt dit leuk.
  3. Cyril Marien

    Cyril Marien

    Lid geworden:
    15 mrt 2021
    Berichten:
    764
    Locatie:
    Nijmegen
    Flexrails zijn binnen, het zijn tot nu toe allemaal GT Italy rails. Wel raar: de eerste lading buigt echt heel moeilijk, en de tweede lading heel makkelijk.

    upload_2023-5-26_16-49-38.png

    De 'stugge' flexrail:
    upload_2023-5-26_16-50-16.png

    De 'soepele' rail:
    upload_2023-5-26_16-50-47.png

    Ik las in een ander forum dat Roco twee soorten maakt: stugge (voor rechte stukken) en soepele (voor bochten). Ik denk dat dat bij
    GT ook zo werkt. Ik heb nu 8 stugge stukken en 15 soepele: dat is een meter of 20 aan flexrails. Daar moet ik een eind mee komen, als het tenminste allemaal aan mijn Fleischmann rails past.

    upload_2023-5-26_16-53-18.png
     
  4. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,Belgiƫ
    als ze dezelfde code hebben wat hoogte betreft gaat het passen .
    lagere code geeft soms dat oudere wagong/loc's over de railschoentjes denderen en ze maken dan een ratelend geluid
    als je de flex in een bocht gebruikt probeer dan met een echte bocht rail te beginnen
    het stuk rail dat niet schuift moet aan de binnen kant komen te liggen
    ik gebruik blokjes om de rails vast te leggen je kunt ook houtjes zagen van multyplex
    gaatje in het midden en een schroef er doorheen en dan tussen twee biels de rail vast leggen
    anders zou het kunnen dat ze tijdens het rond buigen gaat schuiven


    gr raf
     
    Cyril Marien vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina