Haak voor hoogstart

• Topicstarter Topicstarter Ruud Vollebregt
  • Startdatum Startdatum
R

Ruud Vollebregt

Guest
Hello,

Hoe bereken ik de positie voor het plaatsen van een haak, zodat ik mijn Robbe Focus kan gebruiken voor een hoogstart.
Hij heeft een spanw. 3mtr.

Dank U.

als je de zwever aan de haak ophankt, op zijn kop dus, moet hij een hoek van ongeveer 12 graden maken, met de neus dan omhoog. korect me if I'am rong

Groeten Halmar

Dennismva zei:
onder het zwaarten punt
groeten Dennis

nee hoor, iets ervoor, zodat de staart wat naar beneden hangt, de invals hoek wordt vergroot, en de zwever omhoog gaat.

hang je de lier onder je zwaarte punt, trek je hem eigenlijk alleen vooruit. En moet je heeel hard lieren wil je wat hoogte winnen.

Joost zei:
Dennismva zei:
onder het zwaarten punt
groeten Dennis

nee hoor, iets ervoor, zodat de staart wat naar beneden hangt, de invals hoek wordt vergroot, en de zwever omhoog gaat.

hang je de lier onder je zwaarte punt, trek je hem eigenlijk alleen vooruit. En moet je heeel hard lieren wil je wat hoogte winnen.

Dus toch de 12 graden.
Als ik het goed begrijp.
Zwever op zijn kop hangen, neus ophoog 12 graden..

Indien mogelijk deplaatsing van de haak verstelbaar maken rond het hier geadviseerde punt. De exact juiste positie hangt voor een deel ook af van persoonlijke voorkeur ( net als bijv. roeruitslagen en zwaartepunt van een model). Begin altijd aan de veilige kant, dus starthaakpositie en zwaartepunt iets te ver naar voren en uitslagen van stuurvlakken niet te groot. Na ervaring met het model te hebben opgedaan kan je dan , in stappen-, e.e.a. wijzigen tot je het model zodanig hebt afgetrimd dat alles, dus in jouw geval ook de hoogstart, naar volle tevredenheid gaat.

Ruud Vollebregt zei:
Hello,

Hoe bereken ik de positie voor het plaatsen van een haak, zodat ik mijn Robbe Focus kan gebruiken voor een hoogstart.
Hij heeft een spanw. 3mtr.

Dank U.

Heb je toevallig foto's van dit beestje? Op internet kan ik geen enkele photo vinden (in google) :(

@Cropduster. Ik heb laatst ook gezocht naar een afbeelding van de Robbe Focus. Ik heb 'm uiteindelijk wel gevonden, maar met een truucje.
En ja hoor, 4 of zo weken later natuurlijk de truc vergeten.

Het is een model van Robbe dat rond 1993 nog in het assortiment zat.

Heb de doos nog wel ergens op zolder staan, als ik goed zoek heb ik misschien de tekening ook nog wel.

Indien niemand anders iets heeft gepost voor het weekend, zal ik een foto maken en plaatsen.

Hello Erik,

Kan ik de tekeningen overnemen.
Heb Robbe aangeschreven maar............................geen gehoor.
Ik hoor het graag.

:roll:

Heb de doos gevonden, zit alleen zovol dat het niet gemakkelijk is om er een foto van te maken. ( Bestellnummer No. 3137. )

Heb de tekening nog niet gevonden.

Eric...
Kan je voor mij kijken of op de doos beschreven staat wat het totale gewicht moet zijn.
Ik heb geen tekening van deze focus en heb het zwaartepunt bepaald door 1/3 van de vleugel te nemen.
Maar nu moet ik ongeveer 500 gr lood in de neus leggen en ben bang dat dit niet helemaal goed is.

Eric..
Het gewicht weet ik al.
Staat gewoon op de foto die gemaakt is van de doos.

Mijn focus vloog zo slecht dat ie maar een paar vluchten gemaakt heeft. Inderdaad veel (te veel) lood toevoegen.....

Het is een mooie kist voor aan het plafond en daar is eigenlijk alles meegezegd.

Back